نگاهی به سلسله ویژه‌برنامه‌های «روایت مادری» در کتابخانه‌های عمومی کشور؛

حدیث‌ نفس‌های مادرانه از دلیری فرزندان

سلسله نشست‌های هفتگی «روایت مادری» با مروری بر کتاب‌های روایت شده از زبان مادران شهدا در سرتاسر کشور برگزار شد.
کد خبر: ۵۶۰۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰ - 10December 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی سال‌های گذشته در جریان اجتماعی کردن کتابخانه‌های عمومی فعالیت‌های فرهنگی ارزشمند را در دستور کار خود قرار داده است که راه‌اندازی شبکه محافل ادبی در سراسر کشور و اجرای سلسله‌برنامه‌ها و پویش‌های «چهل قلم»، «راویان بالندگی»، «از تبار قلم»، «اول کتاب عشق نامش حسین (ع) بود»، «جشنواره کتابخوانی رضوی»، «بهار مهربانی»، «مهربانی در مهر» و چندین برنامه فرهنگی دیگر از جمله این اقدامات است.

بر این اساس محافل ادبی کتابخانه‌های عمومی کشور طی حدود یک سال گذشته در قالب سلسله‌نشست‌های هفتگی نقد و بررسی میزبان روایت‌هایی مادرانه از شیرزنانی شد که فرزندان برومندشان را تقدیم وطن اسلامی‌شان کردند. نسیم نشست‌های «روایت مادری» که با هدف تحقق منویات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) درخصوص استفاده از زلال قریحه شاعران در پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت از دی‌ ۱۴۰۰ وزیدن خود را آغاز کرده بود، پس از عبور از آسمان یکایک استان‌های کشور در آغوش مام وطن آرام گرفت.

تقدیر از مادران حماسه‌ساز میهن، خانواده‌های شهدا، نویسندگان حوزه دفاع‌ مقدس، شعرخوانی شاعران سرشناس کشور با همراهی مسئولان استانی ازجمله جلوه‌های برگزار شده در قالب نشست‌های «روایت مادری» بود که به صورت زنده از فضاهای مجازی نهاد برای عموم علاقه‌مندان پخش شد.

توجه به آثار تولید شده با محوریت مادران شهدا، توجه دادن جامعه نویسندگان کشور برای تولید آثار حوزه دفاع مقدس با محوریت مادران شهدا، تداوم و استمرار فعالیت‌های ترویجی نهاد در حوزه بزرگداشت و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، گرامیداشت نویسندگان دفاع مقدس، تشویق و ترغیب ناشران دفاع مقدس به تولید آثار فاخر و ارزشمند ازجمله اهداف جنبی این سلسله‌ نشست‌ها بود.

گزارشی مختصر از سلسه‌نشست‌های «روایت مادری» در استان‌های کشور را با هم مرور می‌کنیم:

آذربایجان شرقی

نقد و بررسی کتاب «ماه زر» نوشته زینب سادات فاطمی محور ویژه‌برنامه روایت مادری در این استان بود.

مهدی نورمحمدزاده به عنوان منتقد این نشست در بخش‌هایی از صحبت‌هایش ضمن بیان ویژگی های کتاب «ماه زر» گفت: جنگ چهره زنانه ندارد اما این دفاع است که نقش زنان در آفرینش صحنه های ایثار در آن موج می زد و به همین دلیل است که در ادبیات جنگ این مورد مشهور است که شما اگر می خواهید غنای ادبیات پایداری یک کشور را بسنجید به تعداد آثاری که به خاطرات زنانه و مادرانه می پردازد توجه کنید. بنابراین از این منظر کتاب «ماه زر» تکمیل کننده پازلی است که در آینده از جنگ ایران و عراق تصویر خواهد شد و آیندگان با مطالعه این اثر ماهیت حماسی دفاع کشور ما را بیشتر درک خواهند کرد.

بیان مراحل تالیف کتاب «ماه زر» توسط زینب سادات فاطمی نویسنده اثر، شعرخوانی مرتضی طوسی و ودود دوستی در باب مادران شهدا و تجلیل از همسر و فرزند شهید بخش های دیگر این نشست بود.

آذربایجان غربی
این استان نیز شاهد برگزاری این ویژه‌برنامه بود؛ مراسمی که با بررسی کتاب «درضیه، شهید علی شرفخانلو به روایت مادر» همراه بود.

بهرنگ منتخبی، منتقد ادبی حاضر در این نشست با اشاره به ویژگی‌های کتاب بیان داشت: نوشتن تاریخ شفاهی شهدا، یک گام اساسی در راستای معرفی رشادت ها و دلاوری های شهدای دوران ۸ سال دفاع مقدس به نسل آینده است. کتاب دارای نثری روان و سلیس است و خاطره سازی زیبای نگارنده موجب جذابیت آن شده است.

حسین شرفخانلو، نویسنده اثر و فرزند شهید علی شرفخانلو نیز که در این ویژه‌برنامه حضور داشت، در سخنانی اظهار داشت: استان آذربایجان‌غربی، استانی مرزی بوده و در طول تاریخ همواره مورد توجه دشمنان بوده است و از این رو سرزمین مجاهدت ها و شهادت ها است. بعد از انقلاب اسلامی، خانواده شهدا بیش از پیش ارج نهاده شدند و این از برکات انقلاب اسلامی بود. امام خمینی(ره) همواره به جمع آوری، حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تأکید داشتند.

اردبیل
رونمایی از کتاب «قهرمان ننه» نوشته توران قربانی محوریت ویژه‌برنامه «روایت مادری» در این استان بود.

در این برنامه ضمن نقد و بررسی کتاب «قهرمان ننه» نوشته توران قربانی، که در آن شرح حال شهید کریم خسروزاده از زبان مادر این شهید روایت شده، با حضور نویسنده کتاب و مادر شهید و سایر مسئولان از این کتاب رونمایی خواهد شد.

در این مراسم کتاب «قهرمان ننه» نوشته توران قربانی صادق، از تولیدات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل که توسط انتشارات «خط هشت» چاپ و منتشر شده است، رونمایی شد و در ادامه نیز مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در پایان این مراسم نیز از پانزده نفر از مادران شهدای شهرستان انگوت و مادر شهید والامقام کریم خسروزاده با اهدای لوح یادبود، تندیس و هدیه، توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان، سپاه حضرت عباس (ع) و بنیاد شهید و امور ایثارگران تجلیل شد.

اصفهان
در اصفهان، این برنامه با مروری بر کتاب «لبخند مادرانه» نوشته اشرف سیف الدینی پیگیری شد.

شرف سیف الدینی در این برنامه نگارش این کتاب را ماحصل دوستی‌ها و همدلی با مادران شهداء دانست و عنوان کرد: «لبخند مادرانه» روایت سیره و سبک زندگی مادرانی است که عاشقانه زندگی کردند و عارفانه درس اخلاق به کودکانشان دادند. نقش مادران شهدا در دفاع مقدس کمتر از رزمندگان نیست

وی همچنین با تقدیر از برگزاری سلسله نشست‌های «روایت مادری»، این واژه را پر مفهوم توصیف کرد و افزود: خاطرات و روایت های مادران رزمنده گنجینه ارزشمندی است که با ثبت این خاطرات، سیره شهدا و ارزش های دوران دفاع مقدس به نسل های آینده منتقل می شود.

مادر شهیدان امینی نور و مادر شهیدان امین پور نیز در این نشست بخشی از خاطرات فرزندان خود را روایت کردند و در پایان این محفل هم از خانواده های شهیدان امینی نور و امین پور، نویسنده و شاعران تجلیل شد.

البرز
«روایت مادری» در استان البرز با رونمایی کتاب «رستگاری در سحرگاه مبعث» اثر هناز قره داغی و برگزاری نشست نقد و بررسی آن همراه بود.

هناز قره داغی نویسنده کتاب «رستگاری در سحرگاه مبعث» در این نشست با اشاره به مسیری که در راه نوشتن این اثر طی کرده است، بیان داشت: پس از آنکه رمان «انقلاب» را نوشتم آقای مرتضی سرهنگی تماس گرفتند و فرمودند که رمان انقلاب شما را خواندیم و سردار قاسم سلیمانی پیشنهاد دادند که زندگینامه شهدای مدافع حرم به ویژه شهدایی که در خان طومان به شهادت رسیده و هنوز پیکر این شهدا پیدا نشده، نوشته و چاپ شود.

وی افزود: از آنجایی که حتی آدرس و شماره تماسی از خانواده شهید در دسترس نبود، من شروع کردم به یافتن نشانی از خانواده شهید، حتی از طریق مراجعه به بنیاد شهید و بنیاد جانبازان هم نشانی پیدا نکردم؛ گویی به دنبال سوزنی بودم در انبار کاه. متاسفانه هیچ نشانی نبود و این خانواده برای گرفتن هیچ حق و حقوق و یا منفعتی مراجعه نکرده بودند. نهایتا با تلاش جناب سرهنگی شماره تماسی از مادر شهید پیدا شد و از همان زمان مصاحبه های من با مادر شهید و نوشتن کتاب شروع شد.

قره داغی همچنین بیان کرد: از همان ابتدا متوجه شدم جنس این خانواده با همه خانواده‌های شهیدی که می شناختم کاملا متفاوت است. شرایط سختی که این خانواده داشتند؛ پدرشهیدی که هشتاد درصد جانبازی اعصاب و روان دارد و در عین حال شیمیایی است و مادری بسیار پرصلابت و صبور که هم کار می کند و هم از پدر شهید صبورانه مراقبت می کند. به هر روی کتاب آماده شد و امیدوارم که بخوانید و با حماسه مرد بزرگی آشنا شوید تا بدانید امنیت‌مان را مدیون خون چه مردان بزرگی هستیم.

رونمایی از کتاب «رستگاری در سحرگاه مبعث» با حضور مادر شهید، بیان خاطره از شهید توسط مجید کاتبی از همرزمان شهید، روایت‌گری شهدای مدافع حرم توسط بهرام شهبازی، اجرای نقالی «نقل ایران دخت» توسط هنرمند کودک النا میرزایی، اهدای سربند متبرک به تعدادی از جوانان و اعضای حاضر در نشست توسط مادر شهید از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

ایلام
نقد و بررسی کتاب «لحظه های ناگزیر» نوشته شاهدخت حیدری و پیام ویدئویی مادر شهید احمد کرمی، زینت‌بخش این ویژه‌برنامه در ایلام بود.

شاهدخت حیدری، نویسنده کتاب «لحظه های ناگزیر» در این مراسم و در سخنانی با تشریح روند گردآوری و چاپ این کتاب به بیان بخشی از خاطرات خود از همسر شهید احمد کرمی به عنوان آموزگاری جانباز و ایثارگر پرداخت که در همراهی و هفکری با همسر شهیدش منشأ خدمات فرهنگی ماندگاری در تاریخ استان شده است.

وی همچنین با خوانش بخش هایی از کتاب، اهداف و منویات قلبی این شهید و همچنین علایق فکری و فرهنگی اش را تشریح کرد.

در ادامه این مراسم نیز مادر شهید احمد کرمی در پیامی ویدئویی به روایت خاطرات خود از تصمیم این شهید برای حضور درجبهه و نحوه شهادتش پرداخت و از بانیان مراسم روایت مادری که پیام شهدا را از زبان نزدیکان آن ها به مردم می رسانند، تقدیر کرد.

شهید احمد کرمی سال ۱۳۳۲ در خانواده ای متوسط و مذهبی به دنیا آمد. از همان دوران کودکی با هوش و زیرک بود. با درد و رنج فراوان تحصیلات خود را به پایان رسانید، در سال ۱۳۵۳ به خدمت سربازی اعزام شد و بعد از اتمام سربازی در آزمون سراسری رشته شیمی دانشگاه سنندج موفق شد اما به دلیل مشکلات مالی نتوانست شرکت کند. وی پس از اخذ مدرک فوق دیپلم (علوم تجربی)، به شغل شریف معلمی پرداخت و در دوران انقلاب اسلامی نقش بسزایی داشت و بارها مورد تعقیب مزدوران شاه قرار گرفت اما شجاعانه از دست آن ها می گریخت. با شروع جنگ وی در سال ۱۳۶۰ به جبهه رفت و در شبانگاه نهم تیرماه ۱۳۶۰ همزمان با سالگرد ازدواجش در منطقه عملیاتی «بازی دراز» به فیض شهادت نائل آمد.

بوشهر
این استان نیز شاهد برگزاری این ویژه‌برنامه بود؛ مراسمی که با معرفی و بررسی کتاب «یک دریا ستاره» به قلم سیدقاسم یاحسینی در گلزار شهدای بوشهر برگزار شد.

زهرا تعجب، راوی کتاب «یک دریا ستاره» و همسر شهید مسعود خلعتی در این نشست به بیان خاطرات خود در زندگی با این شهید بزرگوار پرداخت و با اشاره به چاپ خاطراتش در زمان انقلاب و دفاع مقدس در نشریه عرشیان گفت: این کار بهانه ای شد که خاطرات خود را در قالب کتاب گردآوری کنم. تمام خاطرات من با اشک نوشته شده است؛ چراکه مرور خاطرات آن زمان یادآور دوران شیرین گذشته است.

همسر شهید خلعتی به علاقه خود به جنگیدن در کنار همسرش در جبهه‌های نبرد اشاره کرد و افزود: عشق به دفاع از وطن و شهرم و همچنین علاقه به تجربه فضای جبهه باعث شد در آبان ماه سال ۱۳۶۰ به مدت دو ماه در کنار همسر خود در جبهه‌های جنوب حضور داشته باشم.

از دیگر بخش های این مراسم صحبت های مادر دو شهید غلامرضا و عبدالرضا جمهوری بود که وی به بیان خاطراتی از دوران جوانی و نوجوانی فرزندان خود پرداخت. شعرخوانی مجید عابدی، دبیر محفل ادبی شعر و آفتاب و همچنین مداحی در عزای حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام از دیگر بخش های این مراسم معنوی بودند و در پایان نیز از زهرا تعجب، مادر شهیدان جمهوری و مجید عابدی با اهدای لوح سپاس تقدیر به عمل آمد.

تهران
نقد و بررسی کتاب «درگاه این خانه بوسیدنی است: روایت داستانی مادر شهیدان داوود، رسول و علیرضا خالقی‌پور» به قلم زینب عرفانیان پاسداشتی بود به مقام شامخ مادر معظم این شهیدان گرانقدر در قالب ویژه‌برنامه «روایت مادری».

زینب عرفانیان، نویسنده‌ی این اثر پیرامون مضمون کتاب «درگاه این خانه بوسیدنی است» گفت: کتاب، حال زنی است که ۳ فرزند خود را در راه اسلام به انقلاب و دفاع مقدس تقدیم می‌کند، صبر و ایستادگی این زن حکایت از ایمان و اندیشه‌های بلند او دارد. فروغ منهی مادر شهیدان داوود، رسول و علیرضا خالقی پور است. مادر جوانی که بخش عمده‌ای از روزگارش به سختی و با دشواری‌های فراوان چرخیده، اما صبر و استقامت سبب شده تا به شیر زنی بزرگ تبدیل شود.

کتاب «درگاه این خانه بوسیدنی است» توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده و خاطراتِ‌ناگفته فروغ منهی، مادر شهیدان داوود، رسول و علیرضا خالقی‌پور به قلم نویسنده کتاب «مربع‌های قرمز»، زینب عرفانیان است.

چهارمحال و بختیاری
این ویژه ‌برنامه در استان چهارمحال و بختیاری با مرور و بررسی کتاب «نذر سادات: روایت داستانی از زندگی سردار شهید حاج کمال فاضل و بسیجی خط شکن شهید سید احمد فاضل» نوشته نیره حیدری چالشتری ادامه یافت.

نیره حیدری چالشتری، نویسنده کتاب «نذر سادات» در بخش‌هایی از این نشست به چگونگی نگارش این اثر اشاره کرد و قدم نهادن در راه تدوین خاطرات و زندگی شهدا و خانواده معظم آن ها را توفیقی دانست که به واسطه لطف خداوند حاصل می شود.

محترم منتظری، مادر شهیدان فاضل نیز ضمن تشکر از برگزاری این برنامه به بیان خصایل فرزندان شهیدش پرداخت و خواستار تداوم راه شهدا و زنده نگه داشتن یاد و خاطرات تمامی دلاورمردان عرصه دفاع مقدس شد.

در ادامه همایون علیدوستی، دبیر محفل ادبی بام ایران؛ داود رحیمی، احمد رفیعی و زهرا علیدوستی از شعرای آئینی استان به خواندن اشعاری بر اساس محتوای کتاب «نذرسادات» و در وصف مادران شهدا پرداختند؛ سپس محمد کیانی، همرزم شهیدان فاضل به تشریح ابعاد عملیات بدر و روایت خاطراتی از شهیدان فاضل در عملیات های مختلف پرداخت. رونمایی از تمثال شهدای فاضل و کتاب «نذر سادات» پایان بخش این برنامه بود.

بسیجی خط شکن شهید سید احمد فاضل در عملیات بدر و سردار شهید حاج کمال فاضل در عملیات والفجر ۸ در سال ۶۴ به درجه رفیع شهادت نائل آمدند که روایت داستانی زندگی مادر این شهدای گرانقدر در قالب کتاب «نذر سادات» نوشته نیره حیدری چالشتری، در سال ۱۴۰۱ توسط نشر شاهد با مقدمه غلامعلی حیدری سودجانی، همرزم شهیدان و استاندار چهارمحال و بختیاری منتشر و برنامه روایت مادری استان چهارمحال و بختیاری با محوریت این کتاب برگزار شد.

خراسان رضوی
«روایت مادری» در جوار حرم رضوی با گذر و سفر به کتاب «بانوی قرن» و مرور خاطرات خدیجه طلعت، مادر شهیدان حسن، عباس و امیر اسماعیل زاده به قلم سعیده زراعتکار پیگیری شد.

سعیده زراعتکار، نویسنده‌ی این کتاب در خصوص انگیزه نگارش کتاب «بانوی قرن» عنوان کرد: در خلال نگارش کتاب «از مشهد تا کاخ صدام» بارها از بانوی صبوری صحبت شد که در دوران دفاع مقدس در خطاب به فرزند خود گفته است «تا صدام را نکشی، برنگرد». این کتاب حاصل خاطرات صد ساله مادری است که راوی عینی داستانهای واقعی تاریخ ایران از کشف حجاب رضاخان تا به امروز است و خوشحالم پیش از آنکه به سوگ این مادر صبور بنشینیم سعادت ثبت و ضبط خاطرات ایشان را در مدت یک سال و نیم داشته ام.

سعیده زراعتکار علت نامگذاری عنوان «بانوی قرن» بر روی کتاب را روایتگری و صبوری این مادر در طول صد سال زندگی ارزشمند خود خواند.

در پایان برنامه رونمایی از پوستر مراسم، امضای کتاب و پوستر، تقدیر از سعیده زراعتکار، نویسنده کتاب «بانوی قرن» و خانواده های معظم شهدای اسماعیل زاده نیز برگزار شد.

کتاب «بانوی قرن» روایتگر زندگی حاج خانم «خدیجه طلعت» مادر سه شهید و مادر بزرگ یک شهید مفقودالاثر اهل مشهد مقدس است. بانوی صد ساله ای که با تقدیم همسر، سه پسر و یک نوه اش با شهامت و استقامت مثال‌زدنی در مقابل همه سختی ها ایستادگی کرد. بانویی که دوران حمله روسها، دوران رضاخان و کشف حجاب زنان ایرانی را از سر گذراند. کتاب «بانوی قرن: روایت داستانی از مادر شهیدان حسن، عباس و امیر اسماعیل زاده» به قلم سعیده زراعتکار توسط انتشارات روایت فتح، در ۱۴۴ صفحه و به تیراژ ۱۱۰۰ نسخه در سال ۱۳۹۹ به چاپ رسیده است.

خراسان شمالی
خراسان شمالی با نقد و بررسی کتاب «آرزوی دیدار» نوشته عاطفه طالب پور و تجلیل از خانواده شهید موفق یساقی به استقبال برگزاری این ویژه‌برنامه رفت.

عاطفه طالب پور نویسنده کتاب «آرزوی دیدار» با اشاره به شخصیت منتظر شهید موفق، گفت: این شخصیت از دامن مادر بزگوار این شهید شکل گرفته است و با مطالعه این کتاب به شخصیت معتقد به دین مبین اسلام و امام زمان(عج) مادر شهید موفق یساقی پی خواهید برد.

وی دیدار با حضرت ولی عصر(عج) را از آرزوهای مادر شهید موفق عنوان کرد و افزود: در شرایطی که این مادر بزرگوار بورسیه بهترین کشورهای دنیا بودند، ماندن و خدمت به مردم در محروم ترین نقاط ایران را انتخاب کردند.

ام البنین منصورخانی، مادر شهید محمودرضا موفق یساقی نیز در این نشست در صحبت‌هایی به بیان خاطراتی از زندگی و دوران حیات فرزند شهیدش و رابطه عاطفی این شهید با خانواده و همرزمانش پرداخت. وی با قدردانی از زحمات نویسنده کتاب گفت: در سال های خدمتم در مناطق محروم مشکلات فراوانی به واسطه کمبود امکانات پشت سرگذاشته ام اما لحظه ای از خدمت به خلق خدا غفلت نکرده ام.

منصورخانی با انتقاد از برخی رفتارها و بدحجابی ها در جامعه کنونی، افزود: امروز پشت پا زدن به خون شهیدان و از بین بردن حرمت آنان ظلم است و مادران شهدا در روز قیامت دادخواه خون فرزندان خود خواهند بود.

شعرخوانی، پخش کلیپ، اجرای گروه سرود و تقدیر از مادر شهید موفق یساقی و نویسنده کتاب از جمله برنامه های این مراسم بود.

خراسان جنوبی

اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی میزبان برگزاری این ویژه‌برنامه با محوریت کتاب «زندگی نامه و کارنامه خیر مدرسه ساز بانو نساء مزیدی مادر امیر سرلشکر خلبان شهید محمد حسین رئوفی فرد» بود.

آیت‌الله سید علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه بیرجند در این نشست با بیان سخنانی کوتاه، شهداء را پیشوایان روحانی جامعه دانست و از تدبیر اداره کل کتابخانه ها در برگزاری این مراسم تقدیر کرد.

محمود حاجی، مدیرکل کتابخانه های عمومی این استان نیز خطاب به خانواده شهید رئوفی فرد، اظهار داشت: برای نخستین بار موکب کتاب در اربعین حسینی را در کربلای معلی راه اندازی و به نام این شهید خدمات فرهنگی ارائه خواهیم کرد.

سخنرانی خواهر شهید و نویسنده کتاب «آسمان ستاره ها» از دیگر برنامه های اجرا شده در این جلسه بود. محمد علی گنجی فرد از فعالان فرهنگی در حوزه دفاع مقدس نیز در این مراسم به شعر خوانی پرداخت. اهدای تندیس یادبود و رونمایی از لوح یادبود این شهید که توسط استاد ممتاز خوشنویسی کشور، مهدی اسماعیلی نوشته شده بود از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

خوزستان
نقد و بررسی کتاب «مادر ایران» اثر نرگس اسکندری» با حضور مادر شهیدان اسماعیل و ابراهیم فرجوانی در یادمان شهید علی هاشمی اهواز، محوریت برگزاری این برنامه در استان خوزستان بود.

نرگس اسکندری، محقق کتاب «مادر ایران» در این نشست بیان داشت: تاریخ شفاهی تلفیقی از تحقیق و تدوین است و این کتاب تنها روایت کوچکی از مجاهدت های بانوان خوزستانی است، زیرا اگر نقش زنان در دفاع مقدس بیشتر از مردان نبوده قطعا کمتر نیست.

وی همچنین اضافه کرد: انقلاب در مساله زنان باعث ظهور پدیده هایی شد که به دلیل کمتر پرداختن به آن ها کمتر شناخته شدند؛ زنان در حوزه های مختلف اجتماعی و فرهنگی موتور محرک انقلاب اسلامی بودند.
در پایان این مراسم نیز از مادر شهید، نویسنده کتاب و شاعران برنامه تقدیر به عمل آمد.

زنجان
در ادامه برپایی سلسله نشست‌های نقد و بررسی کتاب‌های روایت‌شده از زبان مادران شهداء، نقد و بررسی کتاب «انتهای بن‌بست دوم» (زندگی‌نامه فاطمه جزءپناهی، مادر غواص شهید عباس منتخبی) در زنجان برگزار شد.

مهسا سیفی، نویسنده کتاب «انتهای بن‌بست دوم» در بخش‌هایی از این نشست با بیان اینکه نوشتن این کتاب از اواخر سال ۱۳۹۴ از سوی مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سپاه انصارالمهدی(عج) به وی پیشنهاد شد، گفت: کار مصاحبه با مادر، برادران، خواهران و همرزمان شهید منتخبی آغاز شد و در مجموع یک سال برای انجام این کار، وقت صَرف شده است. هدف از انجام این کار، بیان مسائل و مشکلات پشت جبهه‌ها بود که به‌صورت راوی‌محور در حوزه زنان انجام شد.

صحبت‌های فاطمه جزپناهی (مادر غواص شهید عباس منتخبی)، شعرسُرایی تعدادی از شاعران و تجلیل از مادران شهدا بخش‌های دیگر این نشست بود.

سمنان
«روایت مادری» در این استان با محوریت نقد و بررسی کتاب «مادر که باشی» دست‌نوشته‌های مرصع کاظمیان، مادر شهید مدافع حرم محمد طحان چوب مسجدی همراه بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه سمنان در این نشست اظهار داشت: همان‌گونه که آن زمان جوانان برای دفاع از کشور و انقلاب خود به جبهه رفتند، امروز شهدای مدافع حرم نیز خارج از مرزها از کشور و کیان نظام و انقلاب دفاع کردند. شهدا و خانواده‌هایشان نیازمند تجلیل و یادبود ما نیستند بلکه ما باید از آنان الگو بگیریم و نیازمند دعاهای آنان هستیم.

بیان مراحل تدوین کتاب «مادر که باشی» توسط فاطمه چلویان تدوینگر کتاب، شعرخوانی عباس دمیرچی، نسیبه یعقوبی، زهراسادات موسوی مقدم و کودک خردسال آنیسا پژوهان و همچنین اجرای گروه سرود بین‌المللی میثاق و تجلیل از خانواده شهید مدافع حرم محمد طحان چوب مسجدی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

سیستان و بلوچستان
جنوب شرق کشور و استان سیستان و بلوچستان نیز در حالی شاهد برگزاری ویژه‌برنامه «روایت مادری» بود که نقد و بررسی «بلند بالا» به قلم ملیحه نیک‌بخت محور اصلی آن بود.

ملیحه نیک‌بخت، نویسنده کتاب «بلند بالا» در این نشست گفت: این کتاب شامل خاطرات قبل و بعد از جبهه شهید خمری از تولد تا شهادت است. شهید به انجام فعالیت‌های فرهنگی علاقه زیادی داشتند و همیشه دست به قلم بودند، دست‌نوشته‌ها و دلنوشته‌های زیادی از ایشان به جای مانده است.

در ادامه‌ی این نشست، الهه ملاشاهی یکی از شاعران استان شعرخوانی کرد و از مادران و خانواده‌های معظم شهداء نیز با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

فارس
«روایت مادری» در اردیبهشت‌ماه شیراز مهمان این استان بود؛ ویژه‌برنامه‌ای که با نقد و بررسی کتاب «خانوم ماه» نوشته ساجده تقی زاده و تجلیل از خانواده شهید شیرعلی سلطانی همراه بود.

ساجده تقی زاده، نویسنده کتاب «خانوم ماه» در بخش‌هایی از صحبت‌هایش در این نشست بیان داشت: باعث خوشحالی است که برای اولین بار است که نقش زنان در دفاع مقدس، موضوع برنامه ای ثایت در نظر گرفته شده است. همواره دغدغه من این بوده که این بخش ناگفته دفاع مقدس را روایت کنم. در حقیقت حماسه مردم، به یک بخش و گروه خاص متعلق نیست؛ بلکه همه در آن نقش دارند. اگر ما از حوادث دفاع مقدس با افتخار صحبت می کنیم خطاب ما یک گروه خاص نیست ... رزمنده ای که در صحنه نبرد می جنگد؛ مادرانی که تمام فرزندان خود را به دل آتش می فرستند، بانویی که در پشت جبهه ها برای رزمندگان بافتنی می بافد و ... همه و همه در دفاع مقدس سهیم هستند.

این نویسنده همچنین اضافه کرد: متاسفانه در این چهل سال هنوز فرصت نکردیم که روایت کنیم زنان در جنگ تحمیلی چه کردند و چه حماسه ای آفریدند. در این کتاب تلاش کردم بدون اینکه از خودم چیزی بپردازم و تخیل وارد داستان کنم؛ روایت زندگی این بانوی گرانقدر و شهید شیرعلی سلطانی را تقدیم مخاطب کنم.

قزوین
این ویژه‌برنامه ملی در استان قزوین با هدف پاسداشت مقام شامخ مادران معظم شهداء، به سراغ بررسی کتاب «گهواره های نیلوفری» اثر زهرا عبداللهی و مرضیه زر آبادی پور رفت.

سردار ابوالحسن کبیری، معاون سیاسی- امنیتی استاندار قزوین در این نشست تاکید کرد: هر کجا که مقام معظم رهبری از دفاع مقدس سخن می گویند همواره مطالبه گرانه است و می فرمایند این دوران یک گنج بزرگ است که باید استخراج شود.

کبیری با بیان اینکه جایی که نام مادر است آدمی ناخودآگاه سر تعظیم فرود می‌آورد و جایگاه مادران شهدا بسیار رفیع است، گفت: مقام مادران شهدا به‌ویژه شهدای جاوید الاثر هر اندازه که مورد تکریم قرار گیرد کم است. کلمه مادر تمام صفات پسندیده را در خود جای داده است و چه ارزشمندتر که این مادر، مادر شهید باشد.

شعرخوانی شاعران آیینی استان، سیدمحمد ابوترابی، طیبه بهبودی، نفیسه علیپور، محمد سکاک از دیگر برنامه های این مراسم بود. آمنه سیدتقیا، صفیه بیگم شهاب زاده، صغری چوبیندری، نوش آفرین محمدی، کبری رجبلو مادران شهیدی بودند که این کتاب درباره ی آن ها نوشته شده که در پایان برنامه از آن ها تقدیر شد. زهره زرآبادی پور، رقیه عباسیانپور، زهرا (اشرف) عبدالرزاقی، عصمت قاقازانی نیز خواهران شهیدی بودند که نام برادران شهیدشان در این کتاب ذکر شده است.

کردستان
کتابخانه مرکزی امام خامنه ای(مدظله العالی) سنندج با نقد و بررسی کتاب «راز شب قدر» نوشته حسین حاجیان و شعرسرایی با موضوع مادران شهید، پذیرای نشست «روایت مادری» بود.
مهدی رمضانی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان به حضور مادر شهید کاکه جانی در این نشست اشاره کرد و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب ارزش مادران شهدا را بسیار بالا می‌دانند زیرا مادر و پدر شهید، شهیدپرور بوده و به تعبیری از خود شهید هم چند مرتبه بالاتر هستند.

در ادامه این نشست مائده زارعی و علیرضا جعفری از شاعران استان کردستان اشعاری را در وصف مادران شهدا قرائت کردند. تجلیل از خانواده شهید جواد کاکه جانی و همچنین شاعران حاضر از دیگر برنامه های پایانی نشست روایت مادری در کردستان بود.

شهید جواد کاکه جانی دوم اریبهشت ماه سال ۱۳۶۸ در خانواده‌ای مذهبی و ولایت مدار در شهر دلبران از توابع شهرستان قروه دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۹۵ در درگیری با عناصر ضد انقلاب در ماه مبارک رمضان و در شب پر فضیلت قدر به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

کرمان

محوریت این برنامه در کتابخانه مرکزی کرمان به بررسی کتاب «چشم به راه مرد فاو» و مرور روایتی از زندگانی شهید جاویدالاثر علیرضا اختراعی به همراه تجلیل از مادر این شهید اختصاص یافت.

مهدی طبرسی، مدیرکل حوزه استاندار کرمان در این نشست ضمن تقدیر از مجموعه اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمان و عوامل برگزاری این برنامه اظهار داشت: سخن گفتن از مقام و منزلت مادر کار دشواری است بخصوص اگر مادر شهید باشد. زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا وظیفه همه ما است و زینب یزدان پناه نویسنده کتاب «چشم به راه مرد فاو» به زیبایی زندگانی شهید جاوید الاثر علیرضا اختراعی را تقریر کرده است.

در ادامه سردار حسنی سعدی، مدیر گلزار شهدای کرمان به بیان خاطراتی از مادران شهدا، از خودگذشتگی و چشم انتظاری آن‌ها پرداخت. در این برنامه شاعران برجسته استان حامد حسینخانی، شیما مظهری صفات، زینب کریمی نیا به شعرخوانی پرداختند. اجرای تئاتر توسط گروه هنری ستاک، پخش کلیپ و پادکست از برنامه های این مراسم بود. در پایان مراسم نیز از شوکت مشرف زاده، مادر مکرم شهید جاوید الاثر علیرضا اختراعی تجلیل شد.

کرمانشاه
نشست‌ تحلیل و بررسی کتاب‌ روایت شده از زبان مادر شهید رحیمی با عنوان «خواب آذر» از انتشارات سوره مهر با هدف تحقق منویات رهبر معظم انقلاب (مدظلّه العالی) در خصوص استفاده از زلال قریحه شاعران در پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با حضور شوکت رحیمی هرسینی، مادر شهید فرزاد رحیمی؛ طیبه نجفی، نویسنده اثر در کرمانشاه برگزار شد.

طیبه نجفی، نویسنده کتاب «خواب آذر» در این نشست گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون خاطرات مادران شهدا فرمودند «مادران شهدا جواهران قیمتی هستند و اگر غفلت کنید این جواهران قیمتی را از دست می دهید، عده ای دچار فراموشی شده اند و عده ای هنوز در بین ما هستند و باید در مورد آنان غفلت نکنید». همین مسئله باعث دغدغه بیشتر من برای نگارش خاطرات مادران شهدا شد.

نویسنده‌ی این اثر همچنین بیان کرد: ما وظایفی در قبال مادران شهدا و خاطرات ارزشمند آنان داریم و باید بدانیم زندگی مادران در دوری از فرزندان شان چگونه گذشته است و این خاطرات را برای درس گرفتن در دفاع از میهن اسلامی سرمشق قرار دهیم و ولایت مداری را از شهدا یاد بگیریم.

شعرخوانی توسط اعضای انجمن ادبی استان کرمانشاه و تجلیل از مادران و خانواده‌های معظم شهدا با اهدای شاخه گل و لوح سپاس بخش‌های دیگر این ویژه‌برنامه بودند.

کهگیلویه و بویراحمد
نقد و بررسی «شاهد عینی» نوشته فاطمه معصومی محور ویژه‌برنامه روایت مادری در این استان بود.

ستار هدایتخواه، نماینده ادوار هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به برنامه روایت مادری و تجلیل از خانواده‌های شهید به ویژه مقام مادر شهید، تصریح کرد: مقام معظم رهبری بر بیان روایت‌های شهدا، شرح زندگانی و ایثارگری‌های شهدا و خانواده این بزرگواران و بر کتابت این روایت‌ها تاکید داشته‌اند. روایت مادری که از ابتکارات فرهنگی خوب و شایسته نهاد کتابخانه‌های عمومی است، شخصیت شهدا و خانواده شهدا را در قالب کتاب به جامعه معرفی می‌کند.

شعرخوانی سیاوش نریمان، استاد داشگاه، خوانش دلنوشته دختر شهید حمید برفی و همچنین کلیپ‌های سخنان مقام معظم رهبری در وصف خانواده شهداء و مداحی در عزای حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام از دیگر بخش‌های این مراسم بود. در پایان نیز از خانواده شهید، شاعران و سخنرانان حاضر در برنامه با اهدای لوح سپاس تقدیر به عمل آمد.

گلستان
این استان سرسبز شمالی کشور نیز بررسی کتاب «انتظاری فراتر از هجده» اثر مطهره چوبین به استقبال برگزاری ویژه‌برنامه «روایت مادری» رفت.

مادر شهید شیبانی در بخش‌هایی از این نشست اظهار داشت: ما از اعزام شهید بی خبر بودیم و فکر می کردیم ابتدا ایشان سراوان رفتند تا اینکه شهید تماس گرفت و پرسید خواب ندیدی. پسرم به من گفت می خواهم چون حضرت زهرا شهید شوم و گمنام بمانم. ۱۸ روز از فرزندم بی خبر بودم تا اینکه مجددا خواب دیدم که با ۴نفر همراه تابوت از جلوی خانه ما رد شدند.

اجرای سرود توسط گروه آوای رضوان از آستان قدس، شعرخوانی شاعران آیینی استان، کشیدن پرتره از شهید توسط فروزان شهری که به خانواده و کتابخانه عمومی شهر فاضل آباد تقدیم شد، از دیگر برنامه های این مراسم بود.

گیلان
نشست نقد و بررسی کتاب «دیدبان تاریخ» اثر مرضیه نظرلو با تجلیل از مادر شهید سید محمد اسحاقی، سخنرانی مسئولین استانی و شعرخوانی شعرای برجسته گیلان در مصلای بزرگ رشت برگزار شد.
مرضیه نظرلو؛ نویسنده و پدیدآورنده کتاب «دیدبان تاریخ» در این نشست با بیان اینکه ۱۶ سال است در حوزه دفاع مقدس فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: کتاب هایی که در این حوزه به نگارش درآوردم کاملا با هم متفاوت هستند و برای هر کتاب زاویه دید و نوع نگارش خاصی را برگزیدم که کتاب دیده‌بان تاریخ هم در همین راستا نوشته و به رشته تالیف درآمد.

وی ضمن تاکید بر لزوم خوانده شدن کتاب مستند روایی شهید سید محمد اسحاقی خاطرنشان کرد: استفاده از ماکت ها و دست نوشته‌هایی و ضمیمه کردن اسناد از جمله ویژگیهای کتاب دیده‌بان تاریخ است که از آن استفاده کردم.

عزت لطفی، مادر شهید سید محمد اسحاقی نیز در این نشست در صحبت‌هایی به بیان خاطراتی از زندگی و دوران حیات فرزند شهیدش و رابطه عاطفی این شهید با خانواده و همرزمانش پرداخت. در پایان این محفل نیز که با شعرخوانی شاعران هم همراه بود از حاجیه خانم عزت لطفی مادر شهید سید محمد اسحاقی که کتاب دیده بان تاریخ مستند روایی از زندگی این شهید بزرگوار است تحلیل به عمل آمد.

شهید سید محمد اسحاقی متولد روستای چهارده آستانه اشرفیه گیلان و دانشجوی رشته تاریخ دانشگاه شهید بهشتی تهران، از پاسداران قدیمی سپاه گیلان، مسئول بسیج سپاه رشت، پاسدار نمونه منطقه ۳، عضو دفتر سیاسی سپاه تهران و خبرنگار، راوی و یکی از نابغه‌های دفاع مقدس بود. شهید سیدمحمد اسحاقی در عملیات کربلای ۵ شهید از جمله روایان بود که در لشکر ۱۴ امام حسین (ع) و در کنار شهید حسین خرازی حضور داشت و در جریان همین عملیات در ۲۹ بهمن ۱۳۶۵ به فیض شهادت نائل آمد و نامش برای همیشه به عنوان نابغه گیلانی در تاریخ پُرافتخار گیلان ثبت شد و سرگذشت این شهید والامقام به همت مرضیه نظرلو در کتاب «دیدبان تاریخ»، مستند روایی از زندگی شهید سید محمد اسحاقی نگارش و توسط انتشارات مرز و بوم منتشر شد.

لرستان

این ویژه‌برنامه در لرستان نیز با محوریت بررسی کتاب «بهشت بی نشان» اثر محمدتقی عزیزیان برگزار شد.
کبری حافظی، همسر شهید سید نورخدا موسوی در این مراسم خادمی و پرستاری کردن از همسر شهید خود را الگوبرداری از مادران شهدایی دانست که سی و چند سال منتظر پیکر فرزندان خود بودند. وی همچنین گفت: مادران شهدایی که همچون یعقوب در فراق یوسفشان بعضی از دنیا رفتند و برخی هم که ماندند با تنی نحیف و مریض به استقبال پیکری رفتند که هنوز هم بی‌نام و نشان است. ادامه دادن راه شهدا در زندگی سراسر سربلندی و موفقیت را به دنبال خواهد داشت.

شعرخوانی شاعر آیینی استان خاطره خاتون جلدانی، پخش کلیپ لحظه شهادت سید نورخدا موسوی با حضور خانواده ایشان، تجلیل از مادران گرانقدر شهیدان جاوید الاثر مصطفی جان احمدی، نصیر میردریکوند و یونس ساکی و کبری حافظی، همسر شهید سیدنورخدا موسوی و تقدیر از محمد تقی عزیزیان، نویسنده کتاب «بهشت بی نشان» و خاطره خاتون جلدانی، شاعر آینی استان لرستان از دیگر بخش‌های این ویژه‌برنامه بود.

مازندران
استان مازندران در قالب این ویژه‌برنامه‌ی ملی، پذیرای حسن شیردل و اثر ارزشمندش «ساره» بود که به دنیای خاطرات شهید علی خداداد سفر کرده بود.

حسن شیردل نویسنده کتاب «ساره» در این نشست خواستار حمایت بیشتر از نویسندگان حوزه دفاع مقدس برای تولید آثار فاخر شد و ساره نیکخو، همسر سردار شهید علی خداداد نیز بخشی از خاطرات زندگی مشترک خود را برای حاضرین روایت کرد. در پایان این محفل هم از نویسنده، شاعر، برگزار کنندگان و خانواده سردار شهید سبزعلی خداداد تجلیل شد.

این ویژه برنامه به صورت زنده از صفحه اینستاگرام نهاد کتابخانه های عمومی کشور و اسکای روم اداره کل پخش شد و مورد استقبال نویسندگان، فعالان فرهنگی و کتابداران از سراسر کشور قرار گرفت.

مرکزی
روایت‌مادری در استان مرکزی با معرفی کتاب «به بهاء خریدند» روایت داستانی از بانوی صبور و مقاوم، «فاطمه عباسی ورده»، مادر شهیدان محمد، علی، احمد و یونس جوادنیا، نوشته طاهره حمزه پور اسدی پیگیری شد.

طوبی جوادنیا، خواهر شهیدان «جوادنیا» در بخش‌هایی از این مراسم به بیان خاطراتی از دوران کودکی و چگونگی به شهادت رسیدن برادران شهید خود پرداخت و گفت: این شهیدان رفتند تا انقلاب، اسلام، عفاف و حجاب و ولایت باقی بماند.

طاهره حمزه پور اسدی، نویسنده کتاب «به بهاء خریدند» نیز با بیان خاطرات از زمان تهیه و تنظیم این کتاب و همنشینی با مادری صبور و متدین، گفت و صبر و استقامت مادران شهدا را ستودنی دانست.

گفتنی است در این مراسم شاعران جوان به بیان اشعاری در مدح و ستایش شهدا و ایثار مادران و خانواده شهدا پرداختند، اجرای نمایش، قرائت صلوات خاصه امام رضا(ع) و جشن امضاء کتاب از دیگر بخش‌های این برنامه بود و این مراسم معنوی که با نام شهدا مزین بود، با حضور پرچم مقدس آستان قدس رضوی نیز متبرک شد. در پایان این ویژه‌برنامه نیز از شاعران و نویسندگان، خانواده معظم شهیدان جوادنیا و خاطره نگار این کتاب با اهداء هدایایی تقدیر شد.

هرمزگان
کرانه‌های آبی خلیج‌فارس و استان هرمزگان شاهد نقد و بررسی کتاب «چارقدی پر از ماهی گلی» اثر معصومه هوشمند و تجلیل از خانواده شهدا در بندرعباس بود.

کوکب اسدی پور، مادر شهید جاوید الاثر محمدرضا یزدی در این ویژه برنامه اظهار داشت: ای مردم، ای مادران شهدا و ایثارگران، چه کسی بالاتر از فرزند است؛ در این جامعه توحیدی اگر پیرو راه شهیدان باشیم و انسانیت داشته باشیم، هرگز با گرفتاری ارباب رجوع در ادارات دولتی و سازمان ها، احتکار و فساد در جامعه مواجه نخواهیم شد. خداوند همه چیز را می بیند، مراقب باشید راه را اشتباهی نروید.

وی همچنین تصریح کرد: کتاب های مفید و ارزشمند را مطالعه کنید و خود را غنا بخشید و وقت گرانبهای خود را به گوشی های همراه و فضای مجازی اختصاص ندهید که منجر به نابودی فکر و اندیشه شما خواهد شد.

مریم عیدی، مادر معظم شهید علی اکرامی نیز در حاشیه این مراسم اظهار داشت: فرزندم یک روز به من گفت «مادرم اگر من در جنگ شهید نشوم به فلسطین می روم و در آنجا جهاد می کنم و من هم در پاسخ به فرزندم گفتم هرچه خدا صلاح بداند!». بعد از پایان دوران مرخصی، به منطقه گرم و خشک خوزستان «سد دز» اعزام شد و در آنجا آموزش غواصی دید و در ۴ دی ماه ۶۵ به درجه شهادت نایل شد.

در این نشست همچنین علی بهرامشاهی، رئیس انجمن نویسندگان استان هرمزگان به بررسی و نقد کتاب «چارقدی پر از ماهی گلی» و معصومه هوشمند به معرفی این کتاب پرداخت. در پایان نیز کتاب صوتی «پرواز در فصل خرماپزان» نوشته شهره اکبری اسماعیلی با گویندگی «آیه باستین» رونمایی شد و مهدی ناصریان، شاعر آیینی استان به شعرخوانی با محوریت شهدای دفاع مقدس پرداخت.

همدان
فرزانه تیموری و سیدمهرداد موسویان به همراه اثر ارزشمندشان «من مادر دوم تورجم» محوریت اصلی نشست «روایت مادری» در استان همدان بودند.

بهناز ضرابی‌زاده، نویسنده سرشناس ادبیات پایداری در این نشست بیان داشت: سربازان گمنام دوران جنگ تحمیلی، مادران شهدا هستند که کمتر از آن ها یاد شده است. کتاب خاطره نگاری مادران شهدا را در دست تهیه و نگارش دارم. کتاب اخیر من به زندگی و روایت فرزانه تیموری خواهر شهیدان تیموری، مادر ایشان و همسر شهید ایرج تیموری می‌پردازد و به واسطه این کتاب با خانواده تیموری مصاحبه و کتاب «من مادر دوم تورج هستم» را نیز مطالعه کردم.

موسویان، نویسنده و بازنویس اثر «من مادر دوم تورجم» نیز در حاشیه این نشست عنوان کرد: این کتاب خاطرات صمیمی خواهر شهیدان تیموری با برادران شهیدش به ویژه تورج است و بر اساس تحولی که در روح و روان ایشان به وجود آمد، به نگارش درآمده است. این خاطرات تکراری نیست که هر خواهر و برادری آن را تجربه کرده باشند و خاطرات یک رابطه معمولی نیست و بسیار خاص و جذاب است.

در این آیین همچنین مصطفی محدثی خراسانی و جمعی دیگر از شاعران کشوری و استانی با همراهی اعضای محفل ادبی جوانه‌های هگمتانه به شعرخوانی پرداختند.

یزد
و بالاخره این استان نیز با محوریت کتاب «مادرانه» نوشته رحیم میرعظیم، میزبان ویژه‌برنامه روایت مادری بود.

رحیم میرعظیم، نویسنده کتاب مادرانه در این نشست، با اشاره به روند جمع‌آوری خاطرات، تدوین و کتابت اثر خود، گفت: برای من توفیق بزرگی بود که بتوانم پای صحبت‌های مادران و خانواده شهدا بنشینم و جزئیات شیرین و ارزشمندی از زندگی شهدا را به رشته تحریر درآورم که این کار برکات و اثرات بزرگی در زندگی‌ام داشت.

این نویسنده ابرکوهی همچنین از تدوین خاطرات ۳۰ مادر شهید دیگر شهرستان خبر داد و گفت: در آینده‌ای نزدیک جلدهای دوم و سوم کتاب مادرانه که به بیان خاطرات این مادران سرافراز شهدا پرداخته، منتشر خواهد شد.

اجرای نمایش‌نامه‌خوانی با برداشت برش‌هایی از زندگی حضرت ام‌البنین(س) توسط دو تن از کتابداران یزدی، از دیگر برنامه‌های این مراسم بود. در پایان این نشست نیز از مادران بزرگوار هفت شهید دفاع مقدس ابرکوهی و خواهر دیگر شهید این شهرستان که روایت‌های زندگی آنان در کتاب «مادرانه» ثبت شده، تجلیل شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار