نقد «سینماحقیقت» شانزدهم/۱

«ضیاءالدین» طرحی از جامعه آرمانی قرآنی

«ضیاءالدین» تنها یک مستند پرتره تاریخی از رهبر معظم انقلاب اسلامی نیست بلکه طرحی از جامعه قرآنی است. جامعه‌ایی که ایجاد آن امری محال نیست. این فیلم چگونگی رسیدن به جامعه آرمانی قرآنی را می‌آموزد.
کد خبر: ۵۶۱۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲ - 13December 2022

«ضیاءالدین» طرحی از جامعه آرمانی قرآنیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ فیلم مستند «ضیاءالدین» فیلمی از «محمدرضا دهستانی» است که در بخش جایزه شهید آوینی شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد. این فیلم پرتره‌ای تاریخی از زندگی مبارزاتی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است که راوی حقایق کم‌تر شنیده شده‌ای از زندگی قرآنی و نقش ایشان در ترویج و نشر قرآن کریم در دوران رژیم پهلوی است.

«ضیاءالدین» از آن دست آثاری است که تاریخ نگاری صرف نمی‌کند و مانند آثاری مشابه از جمله «حدیث سرو» نیست تنها به نگاهی یک بعدی به زندگی یکی از روحانیون مطرح داشته باشد. این مستند اثری کاربردی و واجد تفاسیر و تحلیل‌های فروانی است. «ضیاءالدین» نه تنها در فرم که در معنا نیز دارای ارزش‌های سینمایی است، اما از جهتی منحصر به ویژگی‌های ممتاز سینمایی نیست. مهمترین ویژگی این مستند وجه کاربردی بودن آن است.

از آنجایی که «ضیاءالدین» زندگی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دوران رژیم پهلوی را دستمایه خود قرار داده است دارای ارزش تاریخی است و از این وجه که شکل، روش و مشی این مبارزه را به تصویر کشیده که چگونه یک مبارز انقلابی جوان در کسوت روحانی توانسته با تکیه بر ترویج و تفسیر قرآن کریم علیه رژیم پهلوی مبارزه کند، اثری ماندگار است.

روایتگر بخش قابل توجهی از فیلم «ضیاءالدین» رهبر معظم انقلاب اسلامی است و در بخشی کوچک از فیلم نیز صدای مادر محترم و بزرگوار ایشان را می‌شنویم. این امر تا به شدت فیلم را قابل استناد کرده و اثر بخشی آن نزد مخاطب را بالا برده است. فیلم به تفصیل مبارزه قرآنی آیت‌الله خامنه‌ای را شرح می‌دهد اینکه چگونه مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام و مسجد کرامت در مشهد به قطب مبارزه در کشور تبدیل شدند تا جایی که آوازه این حرکت انقلابی به نجف می‌رسد و حضرت امام خمینی (ره) پیام می‌دهند که «از آقای خامنه‌ای حمایت کنید.»

نگاه کلان، عمیق و چند بعدی رهبر معظم انقلاب اسلامی به فرهنگ به شدت در این فیلم تشریح شده است. معظم‌له با اتکای به فرهنگ قرآنی و جذب حداکثری جوانان توانستند قشر جوان دانشگاهی گریزان و بیگانه از مسجد را با قرآن آشنا کنند و این کتاب آسمانی را به عنوان سلاحی فرهنگی و دژی تسخیر ناپذیر معرفی کنند. «ضیاءالدین» ثابت می‌کند رسیدن به جامعه آرمانی قرآنی امری محال و مشکل نیست. چنان که در بخش انتهایی فیلم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اشاره دارند که ما توانستیم در دوران ستم‌شاهی حرکتی عظیم با محوریت قرآن ایجاد کنیم. سوال اینجاست که چرا در چهل‌سالگی انقلاب اسلامی و در گام دوم این انقلاب نتوانیم آن جامعه آرمانی قرآنی را رقم بزنیم؟

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار