مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی:

استفاده از ظرفیت خیرین ترویج فرهنگ کتابخوانی را شتاب می‌بخشد

حجت‌الاسلام «سبزیان» گفت: خراسان رضوی در تشکیل و ثبت مجمع خیرین در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی و گسترش فضاهای کتابخوانی در سطح کشور پیشگام است و از جمله اقدامات موثر اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی و این مجمع راه‌اندازی نهضت ایجاد کتابخانه‌های سیار است.
کد خبر: ۵۶۱۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷ - 13December 2022

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، جلسه مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی با حضور حجت‌الاسلام «علی‌اکبر سبزیان» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، «محمدحسین روشنک» مدیرعامل مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی و جمعی از فعالان حوزه اقتصادی با دستورکار احداث کتابخانه سیار روستای ساق شهرستان زاوه، برگزاری همایش تجلیل از خیرین استان، خرید کتاب کودک و نوجوان و حمایت از خرید کتاب‌های نویسندگان بومی در رده سنی بزرگسال و تکمیل کتابخانه‌های نیمه تمام استان امروز در مشهد برگزار شد.

در ابتدا حجت‌الاسلام سبزیان با اشاره به ثبت قانونی مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی، اظهار داشت: خدا را شاکر هستیم که خراسان رضوی در کشور پیشگام در تشکیل و ثبت مجمع خیرین در حوزه ترویج کتابخوانی و گسترش فضاهای کتابخوانی است.

وی افزود: از جمله اقدامات موثر اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی راه‌اندازی نهضت ایجاد کتابخانه‌های سیار است. به جرأت می‌توان گفت که هر کتابخانه سیار نقش پنج کتابخانه مستقر در جامعه را به‌واسطه حضور در پنج روستا ایفا می‌کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تصریح کرد: نخستین کتابخانه سیار مشهد در سال 1397 به همت محمدحسین روشنک به نام سردار شهید ابوالفضل روشنک خریداری، تجیهیز و به اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اهدا شد. کتابخانه‌ای که طبق آمار دریافتی از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نخستین روزهای فعالیت توانست رتبه برتر کشوری در حوزه امانت کتاب را به خود اختصاص دهد و این سرآغازی برای راه‌اندازی بالغ بر ۸ کتابخانه سیار در شهرستان‌های دیگر شد.

این مسئول همچنین به راه‌اندازی کتابخانه سیار سردار شهید نورعلی شوشتری توسط مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی و تجهیز کتابخانه عمومی زنده‌یاد فروغ‌السادات (فاطمه) میرصدرائی در منطقه کم‌برخوردار مهریز شهرستان مشهد توسط مرتضی کرباسی اشاره کرد.

سبزیان ابراز داشت: مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی علاوه بر رویدادهای ترویجی در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی اعم از تأمین منابع، در طرح «بهار مهربانی»، «مهربانی در مهر»، نهضت اهدای ماسک در دوران کرونا ویژه مناطق حاشیه‌ای شهر مشهد توسط کتابخانه سیار و جشنواره ملی قصه‌گویی رضوی مشارکت داشته است و خراسان رضوی در چند سال متوالی حائز رتبه نخست شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه امروز خیرین در کنار بخش حاکمیتی کتابخانه‌های عمومی به تسریع حرکت در مسیر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک شایانی کرده اند، خواستار مشارکت خیرین در خصوص اتمام 24 پروژه نیمه تمام کتابخانه های عمومی استان شد.

آگاهی‌بخشی به جامعه و موفقیت در عرصه جهاد تبیین 

در ادامه روشنک در سخنانی ابراز داشت: امروز کتابخانه نه تنها در بطن سازمان‌های فرهنگی قرار گرفته است بلکه در مواردی می‌توان آن را در رأس نیز مشاهده کرد‌ و بدون اغراق این ‌پیشرفت به اندازه‌ای چشمگیر است که در مقابل آن ‌احساس دین می‌کنم.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی، گفت: اینکه عده‌ای در هیاهوی کار و تلاش در عرصه تجاری و دغدغه‌های خاص خود در حوزه اقتصاد همچنان در اندیشه فرهنگ و قلم جامعه هستند کاری ارزشمند و مهم است.

محمدحسین روشنک ضمن مهم دانستن توسعه فضاهای کتابخانه‌ای، گفت: امروز نیاز است که بیشتر از توسعه فضای کتابخانه‌ها به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بپردازیم. به عبارت ساده‌تر اگر آگاهی و دانایی گسترش پیدا نکند نمی‌توانیم در مسیر اعتلای جامعه و تبیین انقلاب اسلامی گامی موثر برداریم.

در پایان این نشست از کتاب‌های «مقاومت مردم در مقابل کرونا»، «ادغام وزارتخانه‌ها دستکاری در ساختارهای اقتصادی کشور»، «سایه سفری به سوی عشق» و «۳۶۵ روز روشن» که توسط محمدحسین روشنک به رشته تحریر در آمده رونمایی شد.

راه‌اندازی کتابخانه سیار روستای ساق شهرستان زاوه و شهرستان نیشابور، تأمین منابع و تجهیز کتابخانه زندان مرکزی مشهد، اجرای فراخوان «تأثیر کتاب بر زندگی زندانیان»، خرید منابع کودک و نوجوان، برگزاری همایش تجلیل از خیرین برتر استان، چاپ کتاب‌های هدفدار با مشارکت اداره‌کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی، چاپ کتاب با محوریت دفاع مقدس در حوزه کودک و نوجوان و برگزاری همایش استانی تجلیل از خیرین حوزه کتابخانه‌ها از جمله مصوبات این جلسه بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار