برگزاری آئین «خطابه‌ای برای تبیین» در مشهد

به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) آئین «خطابه‌ای برای تبیین» با هدف بازخوانی خطبه فدک، با حضور مدیران کل کتابخانه‌های عمومی شش استان به میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۵۶۳۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۲ - 26December 2022

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) آئین «خطابه‌ای برای تبیین» با حضور مدیران کل کتابخانه‌های عمومی استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمانشاه و لرستان به میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.

در این مراسم «مهدی رمضانی» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه کتابداران پرچمداران اهل‌بیت (ع) هستند، اظهارداشت: مایه مسرت است که با مشارکت در این برنامه نام خود را به عنوان یکی از سوگواران حضرت صدیقه طاهره (س) ثبت کردیم.

وی با تبیین نگاه جامعه به زن، ابراز داشت: اگر رابطه میان حضرت زهرا (س) با حضرت محمد (ص)، حضرت علی (ع) و فرزندان ایشان به درستی تبیین شود می‌توان به این نتیجه رسید که اسلام به‌عنوان دینی کامل، پیشرو و متوفی از نگاهی عمیق، گسترده و به روز نسبت به مسئله زن برخوردار است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: مسئله مهمی که جهان امروز به آن نیاز دارد شکل‌گیری روابط صحیح و توجه کافی به آن است که مصداق کامل را می‌توان در خاندان اهل‌بیت (ع) مشاهده کرد.

رمضانی خاطرنشان کرد: با نگاهی عمیق به نوع رابطه حضرت فاطمه (ع) با خانواده ایشان و گره زدن آن با رسالت حضرت محمد (ص)، می‌توان به نتیجه رسید که در منظومه رفتاری و فکری اهل‌بیت (ع) به روشنی به موضوع حجاب، وفاداری و نجابت پرداخته شده است.

این مسئول بیان داشت: رفع مشکلات و جلوگیری از بروز بسیاری از معضلات در گرو تبیین صحیح منظومه فکری اهل‌بیت (ع) است با این رویکرد درمی‌یابیم اسلام، آینده و سلامت بشر را تضمین می‌کند و اگر دچار اشتباه و لغزش می‌شویم تنها به‌واسطه عدم تبیین صحیح است.

در ادامه حجت‌الاسلام «علی‌اکبر سبزیان» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س)، گفت: از نامگذاری این آیین می‌توان به این نتیجه رسید که خطبه فدکیه سراسر درس حضرت زهرا (س) است که در کنار عظمت شخصیت و سیره آن بانو باید توجه ویژه‌ای به آن شود؛ چراکه یکی از نیازهای اساسی این دوران تبیین مفاهیم دینی از زبان ائمه اطهار (ع) و بزرگان دین است.

وی تصریح کرد: اگر از این منظر بنگریم که حضرت فاطمه زهرا (س) بعد از مدت کوتاهی از رحلت حضرت محمد (ص) خطبه فدک را بیان کردند، آنهم در شرایطی که دختری پدری را از دست داده که در صدر اسلام بوده و در کنار آن وابستگی شدید نیز به پدر داشته است، طبیعتا انتظار داریم که از منطق و انسجام مناسبی برخوردار نباشد در حالیکه این خطبه از چنان بیان فصیح، رسا و شیوایی برخوردار است که از آن دوران تا به امروز از شفافیت، صراحت و مفهوم خاصی برخوردار است و هیچگاه از انصاف تعادل بیان و کلام خارج نمی‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی در پایان اظهار امیدواری کرد خوانش این کلمات ضمن ادای دین به ساحت حضرت فاطمه زهرا (س) موجب شناخت بیشتر ما از مفاهیم دینی شود تا بتوانیم بیش از پیش ولایتمدار باشیم و در مسیر هدایت حرکت کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار