یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

مشی سیاسی حضرت فاطمه (س)؛ آگاهانه، توأم با بینش و بصیرت

حضرت فاطمه (س) در روز آتش زدن به در خانه و بیعت خواهی از روی زور و اعمال قدرت، قد علم کرد تا تکلیف دینی و سیاسی خود را به انجام برساند. مشی و رفتار سیاسی ایشان آگاهانه، توأم با بینش و بصیرت، اندیشیده و حساب شده و مبتنی بر ایمان و عقیده بود.
کد خبر: ۵۶۳۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۶ - 27December 2022

........گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس_ سمانه حسن‌خانی؛ یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که همواره تأثیری عمده بر سرنوشت یک جامعه می‌گذارد؛ رهبری و مدیریت سیاسی است که نیازمند رفتار مسئولانه تمامی افراد یک جامعه یا یک کشور است و در این راستا جنسیت فرد هم مطرح نیست.

زن یا مرد برای اینکه سرنوشت خوبی برای آینده خود رقم بزند باید در برابر اتفاقات و حوادث مختلف جامعه خود اقدامات لازم را به کار بندد.

اگر بخواهیم یک نمونه والگویی برای زن و مرد جامعه ایرانی بیاوریم که در این دنیای وانفسا بتواند آن‌ها را به سوی نور و کمال هدایت کند کسی جز حضرت فاطمه زهرا (س) نیست.

ایشان شخصیت برجسته‌ای است که در بین زنان همانند مهتاب آفرینش می‌درخشد و تمام نسخه انسانیت در او به خوبی مشاهده می‌شود؛ حضرت فاطمه زهرا علی رغم مشغله اجتماعی متعدد و رسیدگی به امور خانه و سرپرستی چند کودک خردسال، خود را از سیاست دور نکردند و همچون سیاستمداری قهرمان در صحنه اجتماع حاضر شدند و در دفاع از حق و عدالت جان مبارک خویش را نثار کردند.

حضرت فاطمه (س) مشارکت سیاسی و حضور در صحنه سیاست را از همان دوران خردسالی آغاز کرد و با فعالیت‌های سیاسی واجتماعی پدر بزرگوار خویش از نزدیک مانوس بود؛ حتی جبهه جنگ می‌رفت و در غزوه‌های متعددی همراه با پیامبر (ص) شرکت می‌کرد.

ایشان پس از ازدواج و زندگی مشترک باز هم در جریان زندگی اجتماعی همگام با حضرت علی (ع) پیش رفت. اما پس از وفات پیامبر فصل جدید از زندگی را آغاز کرد و برای تحکیم پایه‏‌های انقلاب نوپای پیامبر اکرم (ص) و حفظ و تداوم حکومت اسلامی، دست به احقاق حق و مبارزه زد و در جریان سیاسی عظیمی حضوری آشکار یافت.

حضرت فاطمه (س) در روز آتش زدن به در خانه و بیعت خواهی از روی زور و اعمال قدرت، قد علم کرد تا تکلیف دینی و سیاسی خود را به انجام برساند. مشی و رفتار سیاسی ایشان آگاهانه، توأم با بینش و بصیرت، اندیشیده و حساب شده و مبتنی بر ایمان و عقیده بود.

هدفش سعادت انسان‌ها و نجات از بردگی‏ها، ذلت‏‌ها و تضمین و فراهم آوردن مبادی ارزش‏های معقول در جامعه بود. مشی سیاسی فاطمه (س) اعتراض، بی‌اعتنائی، عدم تأیید دستگاه رهبری، به محاکمه و استیضاح کشاندن رهبر و خلیفه موجود امت، مظلومیت و گریستن است، آن هم نه برای عقده دل خالی کردن بلکه برای بیدار کردن و هوشیار ساختن اذهان عده‌ای که حق و واقعیت را دفن کرده‏‌اند.

ایشان در این سیاست که الهی است راست و با استقامت به پیش می‌‏رود و در آن باکی از کتک خوردن، بدن خود را به رنج افکندن ندارد. او درس جرأت و شهامت را از پدر خود گرفته و در مکتب و خانه علی (ع) و در سایه همگامی با او آن را تقویت کرده است.

برای ایشان هدف الهی مهم است و در دفاع از هدف باید ایستاد. ما در تاریخ اسلام و حتی بشریت زنی را سراغ نداریم که در راه هدف الهی و اندیشه وآینده‏‌نگری خود تا بدین میزان به پیش رفته باشد و مصداق آیه شریفه « فاستقم کما امرت» که درباره پیامبر نازل شده است، باشد.

خطبه تاریخی‏ بانوی اسلام فاطمه زهرا (س) نمونه روشنی از روش و مشی مجاهداتی و مبارزاتی آن حضرت است و بیانگر این واقعیت است که او سخنوری بلیغ و خطیبی نستوه، همتای همسرش امیر مؤمنان علی ‏(ع) بود.

موشکافی های فاطمه‏ (س) در این خطبه در زمینه فلسفه و اسرار احکام، و تحلیل تاریخ سیاسی اسلام، و مقایسه دوران جاهلیت عرب با زندگی آنها بعد از ظهور اسلام، درس های بزرگی به رهروان راه حق می‏‌دهد و آن‏ها را در مبارزاتشان تعلیم و آموزش می‌‏بخشد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها