مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی:

انس با کتاب، آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد

حجت‌الاسلام «سبزیان» گفت: تمام تلاش اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی این است که احداث یک کتابخانه منجر به تعطیل شدن یک زندان و نجات مردم از گمراهی شود.
کد خبر: ۵۴۳۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۳ - 05September 2022

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، با هدف گسترش تعاملات فرهنگی، تفاهم‌نامه همکاری توسط حجت‌الاسلام والمسلمین «علی‌اکبر سبزیان» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و «سید امیر مرتضوی» معاون قضائی رئیس کل دادگستری در حوزه اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان امروز در مشهد امضا شد.

حجت‌الاسلام سبزیان در این مراسم اظهار داشت: مجموعه کتابخانه‌های عمومی امروزه از فضای سنتی به فضای مجازی متناسب با نیاز عموم مردم تبدیل شده‌اند.

وی افزود: تصور مردم از کتابخانه‌ها محلی برای امانت کتاب و سالن مطالعه است در حالیکه در چند سال اخیر با توجه به تغییر کاربری آنان به فرهنگسراهای اجتماعی و دانشگاه‌های مردمی، در حال ارائه بالغ بر ۴۰ خدمت کتابخانه‌ای و برگزاری بالغ بر ۱۰۰ برنامه و فعالیت فرهنگی در راستای ارتقای سواد اطلاعاتی مردم در حوزه‌های مختلفی همچون سیاسی، اجتماعی و حقوقی است. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه تلاش اداره‌کل کتابخانه‌ها حضور پررنگ در عرصه اطلاع‌رسانی، پیشگیری و مهارت‌افزایی است، تصریح کرد: کتابداران در قدیم صرفا از سر ذوق و علاقه به حوزه کتابداری وارد می‌شدند در حالی که امروزه تمامی کتابداران دانش‌آموختگان رشته علم دانش‌شناسی و اطلاع‌رسانی هستند. در واقع آنان همچون یک پزشک عمومی در راستای پاسخگویی به نیازهای دانشی و اطلاعاتی مردم برای ارجاعات اولیه در حال فعالیت هستند که این خود سبب تبدیل کتابخانه‌های عمومی به مراکز آموزشی غیررسمی شده است.

این مسئول ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی مشترک، گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی سبب آگاهی کامل مردم از قوانین و عواقب انجام برخی کارها می‌شود و این به معنای ارتقای سواد حقوقی مردم است. ارتقای سواد اطلاعاتی مردم باعث ایجاد آگاهی و نشاط اجتماعی مومنانه و در نتیجه رضایتمندی شهروندی خواهد شد.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ترویج فرهنگ مطالعه، ابراز داشت: معظم له به دنبال جامعه کتابخوان هستند و این به معنای کتابخوان شدن همه اقشار جامعه در تمامی مناطق است، حال این وظیفه دستگاه‌های اجرایی و متولیان امر کتاب و کتابخوانی است که در دنیایی که با روند رو به رشد استفاده از فضای مجازی مواجه شده، جایگاه کتاب در جامعه تثبیت شود.

حجت‌الاسلام سبزیان بیان داشت: بدون شک هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین کتاب شود و فضای مجازی نیز به نوعی مکمل برای دریافت اطلاعات است که می‌توان با ترکیب این دو حوزه در راستای عمق بخشیدن به دانش مردم، آنان را به سوی کتاب و کتابخوانی تشویق و ترغیب کرد. 

این مسئول با اشاره به برگزاری نشست‌های کتابخوانی با حضور مدیران و مسئولین، گفت: قطعا اگر مردم حضور مستمر مدیران را در این قبیل نشست‌ها ببینند، توجه بیشتری به این حوزه می‌کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ادامه داد: تمام تلاش اداره‌کل کتابخانه‌ها این است که احداث یک کتابخانه منجر به تعطیل شدن یک زندان و نجات مردم از گمراهی شود.

مرتضوی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی یک امر فراسازمانی است، ابراز داشت: این بدان معناست که این مسئله مختص قوه قضایی نیست بلکه مشارکت و همراهی تمامی دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد و یکی از تأثیرگذارترین این دستگاه‌ها که نقشی نیز برای آن در این حوزه تعریف شده است، کتابخانه‌های عمومی هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به تغییر کارکرد کتابخانه‌های عمومی می‌توان از این ظرفیت برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و دوره‌های آموزشی متنوعی در راستای افزایش سواد حقوقی و قضائی مردم استفاده کرد، چراکه یکی از اصلی‌ترین دلایل ارتکاب جرم، عدم آگاهی است.

مرتضوی افزایش سواد حقوقی و قضائی مردم را یکی از نیازهای جامعه امروز با توجه به افزایش استفاده از فضای مجازی عنوان کرد و گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی همچون آشنایی با جرائم، معرفی کتاب‌های مناسب با محوریت قوانین در حوزه‌های مختلف می‌تواند مردم را در کسب آگاهی لازم یاری کند.

این مقام قضائی با اشاره به آثار فاخر منتشر شده در این حوزه توسط نویسندگان، وکلا و قضات، یادآور شد: معرفی این قبیل کتاب‌ها می‌تواند یکی از راهکارهای مناسب در این مسیر باشد. 

معاون قضائی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در حوزه اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم خراسان رضوی با اشاره به انجام کار فرهنگی به جای حبس درجرایم کوچک، گفت: می‌توان این قبیل افراد را تشویق به مطالعه کتاب و معرفی آن به جای گذران دوران حبس کرد. همچنین می‌توان با تقدیر از آنان با حضور ائمه جمعه شهرستان‌ها انگیزه لازم برای استمرار در این کار را برای آنان فراهم ساخت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار