بهادری‌جهرمی:

تغییر رویکرد‌ها برخلاف قانون اساسی جزو آسیب‌های نظام حکمرانی است

سخنگوی دولت با بیان اینکه تغییر ریل‌ها با تغییر دولت‌ها طبیعی است، گفت: اگر این تغییر ریل در رویکرد‌های اساسی و برخلاف قانون اساسی باشد، جزو آفت‌ها و آسیب‌های نظام اجرایی و حکمرانی ما به شمار می‌رود.
کد خبر: ۵۶۱۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۱ - 14December 2022

تغییر رویکرد‌ها برخلاف قانون اساسی جزو آسیب‌های نظام حکمرانی استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، نشست گفت‌وگوی اندیشه‌ورزان با «علی بهادری‌جهرمی» سخنگو و دبیر هیأت دولت بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در محل خانه اندیشه‌ورزان ایران برگزار شد و سخنگوی دولت شنونده صحبت‌های مدیران و نمایندگان اندیشکده‌های حاضر در جلسه بود.

بهادری‌جهرمی در این جلسه با تأکید بر اهمیت استمرار مسیر اندیشکده‌ها، اظهار داشت: بنده خودم را با شما هم‌خانواده می‌دانم و بیشتر سابقه کار من در حوزه‌های پژوهشی و شبه اندیشکده‌ای بوده است. کار اندیشکده‌ها بسیار مهم، پیش‌برنده و آینده‌ساز است و فعالیت در این حوزه به استقامت جدی نیاز دارد.

وی افزود: ارتباط بین اندیشکده‌ها بسیار مهم است و موجب می‌شود که حکمرانی مناسبی بین داده‌های اندیشکده‌ها ایجاد شود و به تعامل بین اندیشکده‌ها با دولت و رسانه نیز کمک می‌کند.

سخنگوی دولت بیان کرد: در دولت جدید برای ارتباط با مراکز پژوهشی از جمله اندیشکده‌ها، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری متولی شده و مسئولیت دارد که به صورت مستمر با اندیشکده‌ها در ارتباط است.

وی ادامه داد: مرکز بررسی‌های استراتژیک کارگروه‌هایی تشکیل داده که از طریق آن‌ها از اندیشکده‌ها بهره‌برداری می‌کند و در خیلی موارد قرارداد‌هایی نیز منعقد کردند که ما خروجی آن‌ها را دیده و بعضاً از آن‌ها بهره‌برداری کرده‌ایم.

بهادری‌جهرمی اضافه کرد: در دستگاه‌های اجرایی نیز هر دستگاه برحسب حوزه کارکرد و نیازش با اندیشکده‌ها در تعامل است، از همین منظر ما در دفتر دولت فعال هستیم و همه کمیسیون‌هایمان تعامل خوبی با برخی مراکز پژوهشی و اندیشکده‌ای برقرار کرده‌اند که البته هر چقدر در این حوزه ارتباط و تعاملات بیشتر شود، سودمندتر خواهد بود.

دبیر هیأت دولت خاطرنشان کرد: من در سوابق دفتر دولت ندیدم که پیش از این دفتر دولت، قراردادی با مراکز پژوهشی منعقد کرده باشد، اما در طول ۹ ماه که من توفیق پیدا کردم به عنوان دبیر دولت فعالیت کنم، در کنار جلسات متعدد، ۲ قرارداد با اندیشکده‌ها منعقد کردیم که در حال اجرا است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در پرونده‌های کلان کشور در حوزه سیاستگذاری و اجرایی در این دولت ابهامی وجود ندارد، گفت: دولت براساس سند تحول دولت مردمی، قانون بودجه و سایر قوانین و اسناد بالادستی، برنامه‌های خود را دنبال می‌کند و دائما مسیر حرکت خود را با آن‌ها تطبیق می‌دهد.

وی در پاسخ به پرسش یکی از نمایندگان اندیشکده‌ها در مورد تغییر ریل کشور در برخی حوزه‌ها با تغییر دولت‌ها، بیان کرد: چارچوب‌های اساسی باتوجه به قانون اساسی ثابت است، اما بخشی از تغییر ریل‌ها با تغییر دولت‌ها طبیعی است و در تمام کشور‌ها وقتی برنامه‌ها و نگاه‌های متفاوت روی کار می‌آیند، این تغییرات نیز طبیعتاً ایجاد می‌شود، اما اگر این تغییر ریل در رویکرد‌های اساسی و برخلاف قانون اساسی باشد، جزو آفت‌ها و آسیب‌های نظام اجرایی و حکمرانی ما به شمار می‌رود.  

بهادری‌جهرمی اظهار کرد: ما متأسفانه برخی اوقات در کشور، دولت‌ها یا مجالسی داشتیم که صلاحیت‌های همدیگر را زیر سؤال بردند و در امور مربوط به قوای دیگر دخالت کردند. برخی دولت‌ها در گذشته جایگاه خودشان را به اشتباه جایگاه تمام قوا می‌دیدند، اما این دولت می‌داند که کارش در حوزه قوه مجریه است و در کنار قوای دیگر کار می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رسالت بر دوش دولت در حوزه تحقق شبکه ملی اطلاعات، اظهار کرد: تا پیش از این دولت و در هشت سال قبل آن، شبکه ملی اطلاعات حدود ۳۰ درصد رشد داشته، ولی در یک سال و سه ماه اخیر و از ابتدای شروع به کار دولت، شبکه ملی اطلاعات بیش از ۲۹ درصد رشد پیدا کرده که این نشان‌دهنده توجه دولت به مسئله حکمرانی فضای مجازی است.

سخنگوی دولت با اشاره به آگاهی نسل جدید از تحولات جهان بیان کرد: در گذشته خیلی اوقات زمانی که جهان در حال پیشرفت در حوزه‌های راهبردی بود، کشور ما حتی خبر از وجود این حوزه‌های راهبردی نداشت، اما بحمدالله امروز جوانان نخبه ایرانی به درستی از کشورشان انتظار دارند که در لبه‌های علم و دانش با رقبا رقابت کنند که همین مسئله نشان می‌دهد که آینده ما قطعاً روشن‌تر از امروزمان خواهد بود.

بهادری‌جهرمی درباره سخنان یکی دیگر از نمایندگان اندیشکده‌ها که خواهان حمایت مستقیم دولت از اندیشکده‌ها شده بود، بیان کرد: مراکز علمی و پژوهشی باید از حمایت‌های دولت و دستگاه‌های اجرایی بهره‌مند باشند، اما این حمایت صرفاً مالی نیست و نباید اندیشکده‌ها وابسته یا متکی به پول دولت باشند.

وی ادامه داد: به طور قطع دولت باید مشتری خروجی و سفارش‌دهنده محصولات اندیشکده‌ها باشد و منابع مالی آن را تأمین کند، اما اندیشکده باید خصوصی باشد و استقلال آن به همین است و سپس دولت باید از خدمات این نهاد مستقل استفاده کند.

سخنگوی دولت با اشاره به برنامه روشن و مدون دولت برای اداره کشور، خاطرنشان کرد: این دولت، اولین دولتی بود که سند تحول خود را با همکاری اندیشکده‌ها تدوین و سپس برای نقدپذیرشدن، آن را منتشر کرد.

بهادری جهرمی اضافه کرد: شروع برنامه‌های نظارت ستادی رئیس‌جمهور که ایشان در تکمیل نظارت میدانی، به وزارت‌خانه‌ها می‌روند، در راستای اجرای سند تحول دولت است و در این برنامه‌های نظارتی، میزان پیشرفت وزارتخانه‌ها بر مدار سند تحول بررسی می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین کار‌های اندیشکده‌ها شناسایی مسائل اساسی است، ولی این تمام کار نیست و صرف داشتن پاسخ سؤالات مشکلات را برطرف نمی‌کند و مسئله این است که ما بتوانیم این پاسخ‌ها را تا مرحله اجرایی شدن راهبری کنیم؛ یکی از وسایل مهم در این راستا، اقناع افکار عمومی است که اندیشکده‌ها از دولت هم در این حوزه بیشتر می‌توانند موثر باشند و ما آمادگی کمک و تعامل ۲ طرفه با اندیشکده‌ها در این حوزه را داریم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: یکی از آفت‌های ما، کثرت و تعدد قوانین است که در سند تحول گفته‌ایم باید آن را درمان کنیم. در خیلی موارد هم ما قوانین داریم که باید آن را اجرا کنیم؛ به عنوان مثال در آزادسازی سواحل ما هیچ قانون و مقرراتی ننوشتیم، بلکه صرفا مصوبه مانده بر روی زمین را اجرا کردیم و در مورد رتبه‌بندی معلمان نیز همین‌طور است.

بهادری‌جهرمی تأکید کرد: شخص رئیس‌جمهور و معاون اول برای اتخاذ تصمیمات مهم همت دارند و مردمی‌سازی یارانه‌ها یکی از نمونه‌های این تصمیمات است. در حوزه بانکی نیز بعد از سال‌ها که همه دولت‌ها با اصلاح قانون بانک مرکزی مخالفت می‌کردند، این دولت با این قانون موافقت کرد که این‌ها نمونه‌هایی از اتخاذ تصمیمات مهم دولت در مدت فعالیت آن است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار