نماینده ولی فقیه در مازندران تأکید کرد؛

ضرورت توجه به مثلث «علم، منطق و اخلاق» در ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه

آیت الله «محمدی لائینی» بر ضرورت توجه به مثلث مبارک علم، منطق و اخلاق برای ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه تأکید کرد.
کد خبر: ۵۶۲۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸ - 18December 2022

ضرورت توجه به مثلث «علم، منطق و اخلاق» در ایجاد وحدت حوزه و دانشگاهبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، آیت الله «محمدباقر محمدی لائینی» نماینده ولی فقیه در مازندران امروز در دومین همایش منطقه‌ای دانشگاه اخلاق‌محور که در دانشگاه علوم پزشکی بابل برگزار شد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه و شهادت آیت الله مفتح، گرامیداشت ایام هفته، روز وحدت حوزه و دانشگاه، در آستانه روز بصیرت و ایام شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، اظهار داشت: خداوند در آیات نخستین از سوره مبارکه قلم سه نعمت، علم و قلم، عقل و اخلاق را متذکر شدند، ماندگاری علم به برکت قلم است، قلم نماد علم و دانش است، به عنایت خدا پیغمبر اکرم کاملترین در جهت علم و عقل است و اخلاقی بسیار عظیم به ایشان داده شده است.

وی افزود: علم و قلم، عقل و اخلاق این مثلث مبارک می‌تواند ناجی انسان باشد، علم اگر علم وافر باشد قطعا خدا را نشان می‌دهد، عقل هم انسان را به سمت خدا رهنمود می‌کند، اخلاق هم انسان را به خدای صاحب نعمت‌ها هدایت می‌کند، پس اگر این سه ویژگی باشد، ویژگی ایمان و اعتقاد هم قطعا به‌دنبالش است، این سه ویژگی که عامل رشد و سعادت بشر است، مختص جامعه دینی نیست بلکه هر جامعه‌ای آن را می‌پذیرد.

آیت الله محمدی لائینی تاکید کرد: اگر بخواهیم در جامعه به یک وحدتی برسیم و دو بال برای پرواز و رشد داشته باشیم قطعا باید این مثلث را تقویت کنیم، تقویت علم، آموزش، پژوهش تکیه به واقعیت‌ها و قواعد و نه با توهمات و فرضیه‌های منسوخ شده بلکه با دلیل و منطق، نه که براساس روایت‌های ضعیف یا حرف‌های ضعیف السند، براساس برخی از شنیده‌ها باشد.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به نامه‌ای که رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی نوشتند، گفت: ایشان جوانان را به مراجعه به منابع اصیل ارجاع دادند، متاسفانه در رابطه فلان مکتب براساس دروغ‌ها مغز‌ها را شست و شو می‌دهند و به جوانان می‌گویند و با توهمات و دروغ‌پردازی‌ها عمل می‌کنند که در همین اغتشاشات اخیر ۵۰ هزار دروغ گفته شده، عکس کابل را به نام ایرانی جا می‌زنند، این ترفند‌های نادرست غیرواقعی و غیرعلمی است، پس باید دانسته‌ها، شنیده‌ها و گفته‌ها علمی و درست باشد.

امام جمعه ساری ادامه داد: از آن طرف عقلانیت، نه احساسات نه هیجانات کاذب که اجازه تعقل را نمی‌دهد و فضا را تیره و تار می‌کند، باید این گردوغبار‌ها فرو بنشیند و انسان در محکمه عقل و منطق به قضاوت و داوری درست بنشیند، حرف بشنود داوری کند بدون تعصب نتیجه‌گیری کند، عقلانیت بهترین مرشد و راهنمای انسان است، از آن طرف هم اخلاق که چیز زیبا و دلپذیری است.

وی با اشاره به مواردی که برخی‌ها با اخلاق خوش و برخورد انسانی پیامبر اکرم مسلمان شدند، یادآور شد: برخورد زیبای اخلاقی انسانی پیغمبر انسان‌ها را جذب می‌کرد؛ بخشش، تواضع، عرفان و دستگیری انسان را جذب می‌کند، به فرموده پیامبر به حضرت علی (ع)؛ اگر دیدی مردم با کار‌های خوب به سوی خدا می‌روند تو با خرد و عقلانیت به سوی خدا برو.

آیت الله محمدی لائینی تاکید کرد: بیش از ۸۰۰ بار در قرآن از علم یاد شده است، اگر در جامعه علم، عقل و اخلاق حاکم باشد آن جامعه به یک وحدت و همگرایی بهتر و بیشتر می‌رسد، اما اگر توهمات، مطالب پوچ و بی‌اساس به‌عنوان منطق و عقل در جامعه پیاده باشد، به‌جای اخلاق انسانی اخلاق وحشی‌گری، ضرب و شتم، فحش و ناسزا، تخریب و دروغ و ... حاکم خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در مازندران اذعان داشت: حوزه و دانشگاه هم در میان خودشان و هم کل جامعه باید فضای همدلی، وحدت، الفت و انسجام را برقرار کرده و حفظ کنند و برای رسیدن به این آرمان با توجه به این مثلث مبارک امکان‌پذیر است، دانشگاه باید جای دانش و پژوهش باشد، حوزه به واقعیت‌های مستند توجه کند تا قطعی و حساب شده باشد.

این مسئول در پایان تاکید کرد: انقلاب اسلامی با مثلث علم، منطق و اخلاق به پیروزی رسیده و در مقابل بسیاری از فتنه‌ها ایستاده است، جنگ ما با عقلانیت عجین شده است، یک جا ما نیامدیم بمب شیمیایی بزنیم، سازمان ملل اعتراف کرده که ایران آغازکننده جنگ نبود، آغازکننده آن رژیم بعث بود، در انقلاب ما مردم پول می‌دادند و هزینه می‌کردند نه اینکه پول بگیرند الان یک عده افراد خام که خودشان می‌گویند فریب فلانی را خوردیم برادرانمان را کشتیم، اینجا شلوغ کنند بروند ویزای آمریکا را بگیرند! پس امروز نیاز به این مثلث مبارک داریم رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم انقلاب به این سه اصل توجه و تکیه کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها