قاضی‌زاده هاشمی در هجدهمین نشست شورای هماهنگی و نظارت فرهنگ ایثار و شهادت:

تدوین گزارش عملکرد دستگاه‌ها در حوزه ایثار و شهادت/ شبکه مشاوران دستگاه‌ها در امور ایثارگران تکمیل شد

هجدهمین جلسه شورای هماهنگی و نظارت فرهنگ ایثار و شهادت روز سه شنبه ۳۰ آذرماه با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مجتمع شهید رسول‌زاده برگزار شد.
کد خبر: ۵۶۲۷۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱ - 21December 2022

تدوین گزارش عملکرد دستگاه‌ها در حوزه ایثار و شهادت/ شبکه مشاوران دستگاه‌ها در امور ایثارگران تکمیل شدبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران روز گذشته (سه‌شنبه) در هجدهمین جلسه شورای هماهنگی و نظارت فرهنگ ایثار و شهادت اظهار داشت: در دولت سیزدهم تقویت جایگاه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت را پیگیری می‌کنیم به دلیل اینکه موضوع فرهنگ موضوعی نیست که صرفاً وظیفه دستگاه خاصی باشد، بلکه یک امر عمومی است و جزئی از مسائل دولتی، غیردولتی و همچنین حاکمیت و مردم است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به مسئولیت همگانی در حوزه‌های فرهنگی، گفت: هر فردی که مرجعیت و حوزه نفوذی دارد و افرادی از او حرف‌شنوی دارند و یا ابزاری در اختیار دارد که با آن می‌تواند کار فرهنگی انجام دهد در این حوزه مسئولیت دارد. اتفاقاتی که در کشور رخ داد نشان‌دهنده این است که در این حوزه در جایگاهی که شایسته است قرار نداریم. دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و این شورا قرار است نقش سیاست‌گذاری، هماهنگی و نظارت را ایفا کنند و بنیاد در این رابطه در بالاترین درجه قرار دارد، این در حالی است که به دلیل مسائل اقتصادی و معیشتی کمتر به این حوزه توجه شده است.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: اگر جایگاهی مثل دبیرخانه شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت فعال و به صورت مرتب در حال پیگیری و فعالیت باشد عملکرد و کارکرد فرهنگ هم تقویت می‌شود. کار دبیرخانه پیگیری مصوبات است و به غیر از سیاست‌گذاری‌هایی که بعد از تصویب صورت می‌گیرد، وظیفه دنبال کردن آن را هم برعهده دارد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه باید نهادسازی کاملی درباره این شورا صورت گیرد، تصریح کرد: در دولت سیزدهم شبکه مشاوران دستگاه‌ها در امور ایثارگران ایجاد و تکمیل شد و دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت هم تشکیل و تقویت شد. خوشبختانه با برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شده است در مصوبات شورای عالی نقش مشاوران ایثارگران دستگاه‌ها پررنگ باشد و به این وظیفه جایگاه قانونی دادیم که از نقش مشاور صرف خارج شده و در دستگاه‌ها جایگاه اجرایی بیشتری پیدا کنند.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: این شورا به لحاظ نهادی هم در حال حاضر تکمیل است، به این معنی که هم شورای سیاست‌گذاری و هم اتاق فکر و همچنین ابزار پیاده‌سازی و شبکه و منابع مالی دارد و اینکه ما چگونه بتوانیم از این سیستم کامل شده استفاده کنیم مهم است که باید دست به دست هم داده و کار را پیش ببریم.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت تشکیل شورای هماهنگی و نظارت فرهنگ ایثار و شهادت، گفت: گزارش اجرای مصوبات شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و عملکرد دستگاه‌ها باید در انتهای سال خدمت رئیس جمهور محترم ارسال شود و همچنین به موجب ماده ۷۴ قانون جامع ایثارگران یک گزارش هم خدمت مقام معظم رهبری و سران قوا پیرامون عملکرد دستگاه‌ها تحویل می‌دهیم و در جشنواره شهید رجایی و عملکرد دستگاه‌ها هم، امتیازاتی که بنیاد شهید و امور ایثارگران در رتبه‌بندی دستگاه‌ها کسب می‌کند بسیار مهم است.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه عملکرد دستگاه‌ها در موضوع ایثار و شهادت ثبت و ضبط می‌شود، افزود: ما هم بر اساس مستندات گزارش خواهیم داد و یکی از جدی‌ترین مستندات ما اجرای درست ماده ۶۳ قانون جامع ایثارگران که همان موضوع شورای ترویج است، خواهد بود و مدیران ارشد دستگاه‌ها باید در این زمینه توجیه شوند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن تشریح برخی مصوبات شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت تأکید کرد: باید از ظرفیت‌های مطالعاتی که در دستگاه‌های مختلف وجود دارد استفاده شود تا اقدامات دقیق‌تر و عالمانه‌تر باشد و حتی در دستورالعمل‌هایی که تهیه می‌شود حتماً نظارت مراکز مطالعاتی در نظر گرفته شود و صرفاً نگاه اجرایی به موضوعات مطرح نباشد.

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در ابتدای این نشست گفت: در گذشته تصور برخی این بود که عملکرد مجموعه شورای عالی چندان مفید، مؤثر و کافی نبوده، اما با مجموعه مصوبات نشست اخیر که حجم قابل توجهی از کار و انرژی را به فضای ایثار و شهادت تزریق می‌کند به نظر می‌رسد هیچ توجیهی برای کم‌کاری دستگاه‌ها وجود نداشته باشد.

حجت الاسلام محمدحسن کاویانی راد ادامه داد: مصوبات جلسات گذشته نیز توسط رئیس جمهور محترم امضا و ابلاغ شد و مجموعه مصوبات جلسه تفکیک و تقسیم کار صورت گرفت و به انضمام یک نامه به تمام دستگاه‌‎های عضو و همچنین دستگاه‌هایی که برای آن‌ها تکلیف تعیین شده بود رسماً ابلاغ شد و این دستگاه‌ها بر این اساس باید به تعهدات خود عمل کنند.

نمایندگانی از دستگاه‌هایی، چون وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد کل نیرو‌های مسلح، سازمان صداوسیما، شورای سیاست‌گذاری ائمه جماعات، سازمان برنامه و بودجه، بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مرکز رسیدگی به امور مساجد در این جلسه حضور داشتند و به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها