جان فدا/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

ترور سردار سلیمانی؛ نقض آشکار حقوق بین‌الملل توسط آمریکا

ترور سردار سلیمانی توسط نیروی نظامی تروریست آمریکا را می‌توان پاس گلی دقیق و هدفمند از سوی استکبار جهانی و در راس آن آمریکا به «داعش» به عنوان نماینده تروریسم منطقه‌ای و جهانی دانست.
کد خبر: ۵۶۳۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۱ - 27December 2022

ترور سردار سلیمانی پاس گل استکبار جهانی به تروریسم بودگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- روزبه قمصری؛ دولت آمریکا در سحرگاه روز جمعه سوم ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ در قالب عملیاتی تروریستی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فرودگاه بغداد به شهادت رساند که این اقدام را می‌توان یک اقدام تروریستی سازمان یافته از سوی دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران دانست.

اقدامی که شاید در نگاه نخست حذف یکی از بزرگترین و باتجربه‌ترین فرماندهان سپاه محسوب شود، ولی اگر با نگاهی عمیق به آن بنگریم می‌توانیم این اقدام آن‌ها را همچون فراهم آوردن یک فرصت طلایی و دادن پاس گلی بسیار مهم و سرنوشت‌ساز به گروه‌های تروریستی فعال در منطقه به خصوص گروه تروریستی تکفیری داعش بدانیم.

البته درست است که این اقدام واکنش کشور‌های بسیاری را در سطح بین‌المللی برانگیخت و به خصوص دولت عراق اعتراض خود را به اقدام ایالات متحده در سرزمین عراق به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد، ولی اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن شهید قاسم سلیمانی را می‌توان نقض آشکار حقوق بین‌الملل دانست.

از طرف دیگر باید گفت این اقدام بر اساس اساسنامه دیوان بین‎المللی کیفری جرم، تجاوز بوده و عاملان آن که نیرو‌های تروریست ارتش آمریکا هستند، قابل تعقیب در دیوان بین‌المللی کیفری خواهند بود. علاوه بر این موضوع، اقدام آمریکا در به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی ناقض کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرائم ارتکابی علیه اشخاص است که قابل طرح در دیوان بین‌المللی دادگستری است.

نکته بسیار مهم دیگر این است که در این حادثه تروریستی علاوه بر به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی، «ابومهدی المهندس» از فرماندهان حشدالشعبی نیز توسط نیرو‌های تروریست آمریکایی به شهادت رسیده است. امری که ناقض تعهدات موجود در توافقنامه منعقد شد مابین عراق و آمریکا در خصوص وضعیت نظامیان ایالات متحده در عراق است. زیرا آمریکا این عملیات تروریستی را بدون هماهنگی و اطلاع قبلی دولت وقت عراق و در خاک این کشور انجام داده است.

اما ماجرای ترور سردار شهید سلیمانی از آنجایی آغاز شد که آمریکا از مدت‌ها قبل با آوردن بهانه‌های متعدد و مضحکی حضور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در عراق را برای نیرو‌های خود و عراقی‌ها تهدیدآمیز عنوان کرده بود و برای این موضوع هم ادعا‌های فراوانی را مطرح می‌کرد. آن‌ها حتی حضور این شهید بزرگوار را به عنوان تهدید جدی و فوری برای پایگاه‌های خود عنوان کرده بودند که این ادعا هربار از سوی ایشان و یا مقامات کشور تکذیب شده بود.

البته تمامی این ادعا‌ها در شرایطی از سوی مقامات آمریکایی‌ها مطرح می‌شد که نقش بی‌بدیل و غیرقابل انکار ایشان در رهبری و مبارزه با داعش و شکست‌دادن این گروه تروریستی تکفیری در عراق و سوریه به هیچکس پوشیده نیست؛ لذا اقدام تروریستی ارتش آمریکا در به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی به وضوح نگرانی و ترس آن‌ها را از قدرت گرفتن محور مقاومت در آینده منطقه نشان داده است.

ضمن اینکه باید به این مهم اشاره کرد که یگانه هدف استکبار جهانی از به شهادت رساندن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نگرانی بیش از پیش آن‌ها از رشد و توسعه محور مقاومت جهان اسلام در پرتو شراره‌های مکتب سلیمانی بوده است. در حقیقت ترس آمریکا و رژیم صهیونیستی از ترویج اندیشه‌ها و مکتب والای شهید سلیمانی آن‌ها را وادار کرد تا این فرمانده دلاور و مبارز با تروریسم منطقه‌ای را به شهادت برسانند تا مبادا شاهد قدرتمند شدن محور مقاومت در سطح منطقه و جهان باشند.

در پایان باید گفت محور مقاومت که با تلاش‌ها و ایثار افراد بزرگی، چون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در سطح منطقه شکل گرفته به رشد و توسعه روزافزون خود ادامه می‌دهد و آنقدر از نفرات و فرماندهان دلار و مبارزی تشکیل شده که با شهادت یک نفر خللی در روند گسترش جهانی آن وارد نشود. بر این اساس با اطمینان می‌توان گفت که آینده محور مقاومت در منطقه و جهان آنقدر درخشان و امیدبخش است که نگرانی‌های فراوان استکبار جهانی و صهیونیسم منطقه با ترور این شهید بزرگوار اندکی کاهش پیدا نکرده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار