«علم»، «عمل» و «معنویت»، سه خصوصیت شهید نخبه علمی/ ترک کانادا به‌خاطر محکوم نشدن ترور شهید سلیمانی

«محمد بین علم، عمل و معنویت، در خود تطابق ایجاد کرده بود»؛ این جمله پدر شهید «محمد صالحه» را می‌توان چکیده‌ای از همه عمر این شهید والامقام دانست؛ چراکه پدر معتقد است که این موضوع موجب سریع‌تر شدن رشد تکاملی فرزندش شد.
کد خبر: ۵۵۹۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۷ - 03December 2022

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: «شرط شهید شدن، شهید بودن است»؛ این جمله را سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفته است؛ لذا هرکسی که جان خود را فدای معبود خویش ساخت و به جایگاه رفیع شهدا در درگاه الهی دست یافت، بدون‌شک این جایگاه را در این دنیا به‌دست آورده است.

شهید «محمد صالحه» نیز همین‌گونه بود؛ یعنی به گفته پدرش؛ «بین علم، عمل و معنویت، در خود تطابق ایجاد کرده بود»؛ او در عرصه علمی به‌عنوان یک نخبه شناخته شده و برای ادامه تحصیل، پس از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه صنعتی شریف، مدتی به کشور کانادا رفته بود؛ اما می‌گفت که می‌خواهم زودتر تحصیلات خود را تمام کنم و به ایران برگردم؛ نمی‌خواهم آن‌جا بمانم و وقتی هم دید که این کشور شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی را محکوم نکرده است، تصمیم گرفت تا برای همیشه کانادا را ترک کند.

این شهید والامقام عمل به مسائل معنوی را عاملی برای تکامل خود در زندگی‌اش قرار داده بود. به گفته پدرش؛ «زمانی که موضوع ازدواج او مطرح شد، می‌گفت دوست دارم همسرم کسی باشد که خیلی بیشتر از خودم به معنویت و آرمان‌ها توجه داشته باشد؛ چراکه من درگیر مسائل علمی هستم و دوست دارم که او من را در این زمینه‌ها کمک کند». آری! «محمد صالحه» پیش این که همراه با همسرش «زهرا حسنی سعدی» در حادثه هواپیمای اوکراینی به شهادت برسد، شهید شده بود.

«محمد صالحه» همان شهید حادثه هواپیمای اوکراینی است که عکس او و همسرش، بعد از این حادثه در کنار سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی منتشر شد. عکسی که خود ماجرایی دارد از این قرار؛ وقتی محمد صالحه و همسرش در گلراز شهدای کرمان سردار دل‌ها را می‌بینند، حاج قاسم خودش می‌گوید که بیایید با هم یک عکس ماندگار بگیریم؛ حالا این‌که چرا حاج قاسم این درخواست را از آن‌ها کرد نیز خود سرّی داشت که پس از حادثه هواپیمای اوکراینی در میان روایت‌های دروعین دشمنان و تحریف‌ها آشکار شد.

روایت‌های پدر شهید «محمد صالحه» از فرزند و عروس شهیدش، آن‌قدر شیرین است که انگار دلت می‌خواهد که ساعت‌ها به آن‌ها گوش کنی؛ این را زمانی فهمیدم که به‌همراه جمعی از فعالان قرآنی، به منزل این شهید والامقام رفته بودم؛ چراکه شهید محمد صالحه، از فعالان قرآنی بود و زمانی که در کانادا درس می‌خواند، در خوابگاه دانشجویی جلسه انس با قرآن تشکیل داده و در این جلسه، تصاویر حضرت امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای مدظله‌العالی را قرار داده بود؛ وفتی به او گفته بودند این‌جا ایران نیست که شما این کار را انجام داده‌اید، در پاسخ گفته بود «برای ما فرقی ندارد که ایران یا کانادا باشیم؛ ما بر اعتقادات خود پافشاری داریم».

شهید محمد صالحه

پدر شهید «محمد صالحه» در ابتدای روایت‌های خود، به انس فرزند شهیدش به قرآن کریم می‌پردازد و می‌گوید: «محمد» از سنین کودکی با قرآن کریم ارتباط برقرار کرده بود و در دوران تحصیل خود نیز در دبیرستان و دانشگاه، در برنامه‌های قرآنی شرکت می‌کرد. وی در جلسات قرآن حاج آقای قاسمیان در مسجد دانشگاه صنعتی شریف خصوصاً در سحر‌های ماه مبارک رمضان شرکت می‌کرد. همچنین در برخی از کلاس‌های تفسیر قرآن حاج آقای مرتضی تهرانی و حاج آقای تویسرکانی که هم در ایران و هم در کانادا برگزار می‌شد شرکت می‌کرد. جلسات حاج آقای تویسرکانی در خوابگاه دانشجویی در تورنتو برگزار می‌شد که از دوستان «محمد» شنیدیم که او و همسرش از بانی‌های برگزاری این مراسم بودند.

این پدر شهید در ادامه، فعالیت‌های فرزند و عروس شهید خود در تورنتو را این‌گونه روایت می‌کند: محمد وقتی در تورنتو بود، در زمینه مداحی اهل‌بیت (ع) نیز فعالیت می‌کرد و در ایام ماه محرم مداحی کرده بود. او و همسرش در کنار فعالیت‌های قرآنی، در فعالیت‌هایی مثل راهپیمایی روز قدس همراه با دوستان خود شرکت می‌کردند.

پدر از ولایت‌مداری و پافشاری فرزندش بر اعتقادات خود می‌گوید و ادامه می‌دهد: «محمد» در کلاس انس با قرآن که در خوابگاه دانشجویی در تورنتو برگزار می‌شد، تصاویر امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) را قرار داده بود؛ لذا برخی از دوستانش گفته بودند که این‌جا ایران نیست که شما این کار را انجام داده‌اید؛ اما در پاسخ گفته بود: «برای ما فرقی ندارد که ایران یا کانادا باشیم؛ ما بر اعتقادات خود پافشاری داریم». محمد وقتی در شرکت سامسونگ کار می‌کرد، روی میز کار خود، قابی گذاشته بود که روی آن نوشته شده بود: «ِوَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا ِ وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدْرا»؛ این موضوع نشان می‌دهد که او به‌صورت عملی از رهنمود‌های قرآن کریم در زندگی خود بهره می‌برد.

وی همچنین افتخارات علمی فرزند شهید خود را این‌گونه توضیح می‌دهد: «محمد» برای شرکت در مسابقات ربوکاپ، چند سفر خارجی رفته بود که در این راستا سال ۲۰۰۷ در مسابقات ربوکاپ شبیه‌سازی امدادگر در آمریکا و سال ۲۰۰۴ نیز در مسابقه شبیه‌سازی ربوکاپ در کشور پرتغال شرکت کرده و مقام آورده بود. او همچنین سال ۲۰۰۵ در مسابقات ربوکاپ ژاپن به‌صورت مجازی شرکت کرده و در مسابقه ربوکاپ شبیه‌سازی فوتبالیست‌ها نیز در دانشگاه آزاد قزوین در سال ۲۰۰۸ مقام اول را کسب کرد. محمد در المپیاد دانش‌آموزی کامپیوتر کشور در سال ۱۳۸۲ نیز مقام کسب کرده و در المپیاد دانشجویی کامپیوتر در سال ۱۳۸۹، مدال طلا را از آن خود کرد.

شهید محمد صالحه

«محمد بین علم، عمل و معنویت، در خود تطابق ایجاد کرده بود»؛ این جمله پدر شهید «محمد صالحه» را می‌توان چکیده‌ای از همه عمر این شهید والامقام دانست؛ چراکه پدر معتقد است که این موضوع موجب سریع‌تر شدن رشد تکاملی فرزندش شد. پدر شهید صالحه پس از آن ادامه می‌دهد: زمانی که موضوع ازدواج محمد مطرح شد، می‌گفت دوست دارم همسرم کسی باشد که خیلی بیشتر از خودم به معنویت و آرمان‌ها توجه داشته باشد؛ چراکه من درگیر مسائل علمی هستم و دوست دارم که او من را در این زمینه‌ها کمک کند.

تقید بالا به پرداخت خمس یکی دیگر از خصوصیات شهید محمد صالحه است که پدرش به آن اشاره کرده و می‌گوید: «محمد» از همان سال اولی که برای خود درآمد داشت، خمس خود را همیشه به‌موقع پرداخت می‌کرد و خیلی هم در این موضوع دقت می‌کرد. آخرین خمسی هم که پرداخت کرد، زمانی بود که به من گفت دارم به کانادا می‌روم و شما زحمت بکشید و این پول را به‌عنوان خمس من پرداخت کنید.

کم نشنیده‌ایم که برخی از افراد برای پیشنهاد‌های مالی و برخورداری از امکانات رفاهی به کشور‌های بیگانه مهاجرت می‌کنند؛ اما پدر شهید محمد صالحه درباره فرزند شهید خود، چیز دیگر می‌گوید و تأکید می‌کند: موضوع مهاجرت محمد و همسرش به کانادا، به‌خاطر برخورداری از رفاه نبود؛ بلکه آن‌ها در آن‌جا به‌شدت در مسائل زندگی خود در مضیغه بودند. یک‌بار که آن‌ها تماس تصویری داشتیم، فهمیدیم که محمد فاصله بین خوابگاه تا دانشگاه را در هوای منفی ۲۰ درجه تورنتو پیاده طی می‌کرد. وقتی به او گفتیم که چرا از وسیله نقلیه استفاده نمی‌کنی، گفت که هزینه‌اش بسیار بالاست. محمد نهایت تلاش خود را می‌کرد تا دوره تحصیلی‌اش را در زمان کوتاهی به پایان برساند و می‌گفت که می‌خواهم زودتر تحصیلات خود را تمام کنم و به ایران برگردم؛ نمی‌خواهم آن‌جا بمانم.

شهید محمد صالحه

شهادت سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی ملت ایران را که فقط نه، بلکه یک دنیا را در غم و اندوه فرو برد و خشمگین کرد؛ شهید محمد صالحه نیز پس از شهادت حاج قاسم، همانند همه دوستداران سردار دل‌ها غیرتش قبول نکرد که در کانادا ادامه تحصیل دهد؛ چراکه پدرش می‌گوید: موضوع شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی که پیش آمد، محمد به همراه همسرش چهار یا پنج روز بعد می‌خواستند دوباره به کانادا بروند؛ اما محمد گفت که ما می‌خواهیم زود برگردیم، گفتم برای چه؟ گفت: «چون کشور کانادا شهادت حاج قاسم را محکوم نکرده و ما تحمل نداریم که در این کشور زندگی کنیم».

پدر شهید «محمد صالحه» بیان ویژگی‌های اخلاقی فرزند شهید خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: «محمد» اعتقاد قلبی داشت که باید به دیگران کمک کند و می‌گفت که «در مقابل درخواست کمک دیگران، نمی‌توانم نه بگویم»؛ مثلا در زمینه کمک‌های علمی، می‌توانست بگوید «نه، بلد نیستم»؛ اما دوستان او گفته‌اند که وی در دانشگاه صنعتی شریف برای کمک علمی به همکلاسی‌های خود، وقت می‌گذاشت؛ همچنین اگر همسایه‌ها، اقوام و دیگران سوالی در رابطه با مسائل علمی و... داشتند، همیشه به آن‌ها کمک می‌کرد.

احترام به پدر و مادر از مهم‌ترین دستورات الهی و خصوصیات اخلاقی و رفتاری است که اغلب شهدا به آن عمل می‌کردند؛ شهید محمد صالحه هم این‌گونه بود؛ یعنی به گفته پدرش؛ نه‌تنها به پدر، مادر؛ بلکه به خواهر، برادر، دوستان، اقوام و همسایه‌ها احترام زیادی می‌گذاشت و هیچ‌گاه برخلاف میل والدین خود کاری انجام نمی‌داد و حتی اگر اختلاف نظری هم با والدین خود داشت، حتماً نظر آن‌ها را اجرا می‌کرد.

ماجرای عکس شهید «محمد صالحه» و همسرش شهید «زهرا حسنی سعدی» با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، برمی‌گردد به دوران عقد آن‌ها، پدرش این ماجرا را این‌گونه روایت می‌کند: خانواده همسر محمد اصالتاً اهل کرمان هستند؛ لذا ما را به کرمان دعوت کرده بودند که در آن سفر به گلزار شهدای کرمان رفته بودیم؛ اتفاقاً در همان لحظه‌ای که در گلزار شهدای کرمان بودیم، شهید حاج قاسم سلیمانی به آن‌جا آمده بود و با توجه به این‌که پدر همسر محمد را می‌شناخت، با او احوال‌پرسی کرده و او نیز «محمد» را به‌عنوان داماد خانواده خود، به حاج قاسم معرفی کرد و حاج قاسم خودش به آن‌ها گفت که بیایید با هم یک عکس ماندگار داشته باشیم؛ لذا این عکس را گرفتند.

شهید محمد صالحه

پدر شهید محمد صالحه می‌گوید که «محمد راضی به قضای الهی بود» و سپس ادامه می‌دهد: محمد به زیارت «امین‌الله» بسیار علاقه داشت؛ خصوصاً آن قسمت از دعا که حضرت زین‌العابدین (ع) فرموده‌اند: «بارال‌ها تو جان مرا مطمئن به قدر و راضى به قضاى خویش بگردان و مشتاق و حریص به ذکر و دعاى خود فرما و دوستدار خاصان اولیاء خویش و محبوب در اهل زمین و آسمان خود ساز و با صبر و شکیبا هنگام نزول بلاى خود، شکرگزار مزید نعمت‌هاى ظاهر و متذکر نعمت‌هاى باطن خود گردان و مشتاق ابتهاج لقاى خود فرما و مرا به تهیه زادتقوى براى روز جزا و به طریقت اولیاء و خاصان خود بدار و دور از طریقت دشمنان خویش ساز و مرا به جاى اشتغال به کار دنیا، به حمد و ثناى خود مشغول دار».

این پدر شهید والامقام، روایت خود از فرزندش را در این دیدار، این‌گونه به پایان می‌رساند و می‌گوید: «محمد» قسمتی از دعای عرفه را بسیار در قنوت نماز خود می‌خواند؛ آن‌جایی که حضرت سیدالشهداء (ع) فرموده است: «خدایا! به من آن مقام ترس و خشیت از جلال و عظمتت را عطا کن که گویا تو را می‌بینم و مرا به تقوا و طاعتت سعادت بخش و بعصیانت شقاوتمند مگردان و قضا و قدرت را بر من خیر و مبارک ساز، تا در خوش و ناخوش مقدراتت آن‌چه دیر مى‏خواهى بر من زودتر دوست نداشته و آن‌چه زودتر مى‏خواهى را دیرتر مایل نباشم».

روایت زندگی پرفروغ این شهید محمد صالحه اگرچه به پایان رسید؛ اما این‌ها تنها برگ‌هایی از دفتر درخشان زندگی این شهید والامقام است؛ شهیدی که در میان نخبگان این سرزمین سرآمد بود و می‌توان او را به‌عنوان الگویی برای این قشر از جامعه دانست.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار