استاد حوزه و دانشگاه:

آیات قرآن در بزنگاه‌ها به کمک فرد خواهند آمد

حجت‌الاسلام نظافت گفت: شهید فرودی توصیه بر استمرار قرائت قرآن داشته و بر این اعتقاد بوده که بر سر برخی از بزنگاه‌ها آیات قرآن مجید به کمک فرد خواهند آمد. در دیدگاه سردار شهید فرودی؛ عنصر دعا وسیله‌ساز است.
کد خبر: ۵۶۳۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳ - 26December 2022

آیات قرآن در بزنگاه‌ها به کمک فرد خواهند آمدبه گزارش خبرنگار دفاع­‌پرس از مشهد مراسم بزرگداشت سی و ششمین سالگرد شهادت سردار «مهدی فرودی» شب گذشته با حضور جمعی از همرزمان شهید، تعدادی از مسئولان استانی و نیز اقشار مختلف مردم در تالار شهر مشهد برگزار شد.

حجت‌الاسلام «محمد جواد نظافت» مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) ضمن گرامیداشت ایام شهادت حضرت فاطمه(س) طی سخنانی اظهار داشت: این مجلس، مثل همه مجالس بزرگداشت شهدا، یک مجلس ذکر است. اسلام دین اعتدال است اما در بحث ذکر خداوند می­گوید هرچه بیشتر انجام شود؛ بهتر است چراکه در یاد خدا افراط وجود ندارد.

حجت‌الاسلام نظافت با اشاره به اینکه عوامل غفلت‌­زا پیرامون ما زیاد است، افزود: شیطان هیچ­‌گاه دست از سر مبارزان در راه خدا برنمی‌دارد و هرکس فکر کند که مبارزه تمام شده است؛ چنین فردی در تور شیطان افتاده. در این زمینه امام صادق (ع) می­‌فرمایند: «شیطان دام‌­هایی را پهن کرده است که آن دام‌ها ویژه شیعیان است و هرکس ثواب بیشتری جمع کند مورد طعمه او خواهد بود».

وی با بیان اینکه در الگوی فاطمی مبارزه تا آخرین نَفَس ادامه دارد، تأکید کرد: برخی از مبارزان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بعضی از رزمندگان دوران دفاع مقدس؛ به محض اینکه انقلاب پیروز و یا جنگ تحمیلی به اتمام رسید؛ گفتند که ما به وظیفه خود عمل کرده و دیگر تکلیفی نداریم! این مطلب برخلاف سیره فاطمی ست چراکه جبهه استکبار در تلاش است تا ما به اینجا برسیم. اگر کسی می­‌خواهد شیطان به ایمانش دسترسی نداشته باشد؛ بایستی حرف بزند و در ادامه به آن حرف عمل کند.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی‌ (عج‌الله) با بیان اینکه رنج‌­های دوران جنگ نرم کشنده­‌تر از رنج­‌های ایام دفاع مقدس است، یادآور شد: شهیدان نور چشم همه ما هستند؛ اما باید به این نکته توجه کرد که همه شهدا در یک رتبه قرار ندارند. شهید فرودی یک عارف بود و وقتی که من یادداشت‌­هایش را مطالعه می­‌کردم به یاد جمله معروف امام خمینی (ره) ­افتادم که فرمودند: «این وصیت­نامه­‌هایی که این عزیزان می نویسند مطالعه کنید. پنجاه سال عبادت‏‎ ‎‏کردید و خدا قبول کند، یک روز هم یکی از این وصیت­نامه‌ها را بگیرید، مطالعه کنید و‏‎ ‎‏تفکر کنید».

وی در ادامه بیان کرد: حتی عالِمی مثل میرزاجوادآقای تهرانی نیز نسبت به شهدا دارای چنین احوالاتی بود به طوری که یک بار تعدادی از رزمندگان وقتی که خواستند با ایشان عکس بگیرند؛ ایشان فرمودند: «اگر در آن دنیا مرا شفاعت می­‌کنید، می­‌پذیرم».

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه معنای سلوک؛ آگاهی، مرور آگاهی و اهل عمل بودن است، در ادامه یادآور شد: گاهی اوقات افراد چوب دانسته­‌ها و آگاهی­‌های خود را می‌­خورند؛ این در حالی هست که این معلومات مثل آب رودخانه است و اگر در جریان نباشد و راکد بماند گندیده می‌شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: شهدا در عمل خود معجزه‌­ای نکردند بلکه در جو یا فضایی بودند که در آن فضا به یاد مرگ می‌­افتادند. این حالت را انبیاء الهی نیز داشتند چراکه آنها نیز به طور خاص به یاد مرگ بودند. هرکس خطر مرگ را ببیند، فرصت نمی‌کند که خالص نباشد.

حجت‌الاسلام نظافت در توصیف برخی از ابعاد شخصیتی شهید فرودی گفت: این شهید توصیه بر استمرار قرائت قرآن داشته است و بر این اعتقاد بوده که بر سر برخی از بزنگاه‌­ها آیات قرآن به کمک فرد خواهند آمد. در دیدگاه سردار شهید فرودی؛ عنصر دعا وسیله­‌ساز است. شهید فرودی اهل محاسبه نفس بود و در نوشته­هایش از بی‌دردی برخی از مردم، آن هم در دوران دفاع مقدس، گله‌­مند بود.

وی همچنین بیان کرد: ما باید برای هریک از کارهایی که انجام می­‌دهیم برای شهدا، دوستان و خانواده­‌های آنها جوابی داشته و به دنبال محاکمه دیگران نباشیم بلکه خود را محاکمه کنیم تا ببینم چرا نسل جدید از شهدا فراری هستند؟

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی (عج‌الله) در ادامه با بیان اینکه با تکرار کلمه شهید مشکلات حل نمی‌­شوند، افزود: باید سیره شهدا را به نسل جدید چشاند و مثل شهیدان زندگی کرد. با نسل نوجوان و جوان بایستی دوست و رفیق شد و عینک بدبینی را از چشم آنها برداشت. از ختلاف و تفرقه دوری و به محکماتی مثل ولایت فقیه توجه کرد.

وی با اشاره به فرازی از دعای بیستم صحیفه سجادیه، دعای مکارم‌­الاخلاق، گفت: در این دعا امام سجاد (ع) می‌­فرمایند:« واستعملنی لما تسئلنی غدا عنه» (پروردگارا مرا به کار بگیر، در آن اموری که فردای قیامت از من درباره‌ی آن امور سؤال خواهی کرد). برخی از کارهای خوبی که ما انجام می‌­دهیم در روز قیامت، خداوند از ما نمی‌پذیرد چراکه در آن لحظه انجام کار خوب؛ اصطلاحاً ما سر پُست خود حاضر نبوده‌ایم! فرض کنید؛ یک دانش­‌آموز در روزی که امتحان فیزیک دارد، روز قبلش به جای فیزیک درس شیمی بخواند و با معلومات درس شیمی بخواهد جواب امتحان فیزیک را بدهد. چنین فردی در امتحان فیزیک قبول نخواهد شد.

حجت الاسلام نظافت افزود: برای اینکه هرکس بداند که چه تکلیفی دارد؛ بایستی مشورت کند و بعد از مشورت تقسیم کار صورت بگیرد چون یکی از هنرهای شیطان دخالت در تصمیم گیری­‌های ما در انجام کار خوب است. در دوران جنگ تحمیلی رزمندگان ما اهل تدبیر بودند، بدون محاسبه کاری را انجام نمی­دادند و در کنار این موارد با توسلات کار خود را پش می‌­بردند.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان صحبت خود با اشاره به اینکه اگر امر حجاب محبوب نباشد؛ کارهای دیگر ما در این زمینه بی‌­فایده است، یادآور شد: نباید کاری کرد که ارزش‌­ها منفور شوند و بعد بخواهیم آن ارزش­‌ها را با زور اسلحه بین مردم جا بی‌ندازیم؛ اگر خُلق شهدا را در عمل نشان دهیم؛ این مورد مقدمه‌­ای خواهد شد برای اینکه فرهنگ و ارزش‌­ها جا بیفتند. اگر در زمین و آسمان محبوب بودیم می‌­توانیم دست جوان را بگیریم و او را با شهید آشنا کنیم.

در ابتدای این مراسم سرهنگ پاسدار «فرضعلی گرایلی» فرمانده بسیج کارکنان شورای اسلامی و شهرداری شهر مشهد طی سخنانی ضمن خیر مقدم به حضار در جلسه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون تاثیرات زنده نگه داشتن یاد شهیدان اظهار داشت: «زنده نگه داشتن یاد شهیدان کمتر از شهادت نیست». هرچقدر که این فرهنگ نشر پیدا کند و آن را به گفتمان تبدیل کنیم انقلاب اسلامی ایران درخشان‌تر و در برابر مشکلات بیمه خواهد شد. تنها راه رهایی از مشکلات کشور تمسک به فرهنگ شهادت است.

گرایلی در ادامه صحبت‌­های خود افزود: زمانی که من فرمانده ناحیه یکی از روستاهای شهرستان تربت حیدریه بودم، با عوامل سپاه در آنجا بررسی کرده و دیدیم که برای یکی از شهدای آنجا مدتی ست که یادواره‌­ای برگزار نشده است. خانواده شهید از نظر مالی ضعیف بود. وقتی که برای سرکشی از خانواده این شهید به دیدار مادرش رفتیم، مادر شهید اصرار کرد که مدتی بیشتر پیش او بمانیم چراکه با ما کاری داشت.

فرمانده بسیج کارکنان شورای اسلامی و شهرداری شهر مشهد در پایان صحبت خود به نقل از مادر آن شهید گفت: «من دیشب فرزند شهیدم را در خواب دیدم که در ابتدای ورودی روستا با چفیه و لباس بسیجی ایستاده است. به قدری خوشحال بود که من تا به حال او را این قدر خوشحال ندیده بودم. علت شادی­‌اش را که جویا شدم پاسخ داد: مگر خبر نداری؟ برایم یادبود گرفته اند و من تمام دوستان شهیدم را به این مراسم دعوت کردم!» بر همین اساس امروز یقین داشته باشیم که شهدا و تمام دوستانشان، من جمله سردار شهید فرودی، در این جلسه حاضر هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار