رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تأکید کرد؛

بکارگیری ظرفیت مراکز علمی برای رصد تهدیدات نوین

سردار جلالی با تاکید بر اهمیت بکارگیری ظرفیت مراکز علمی برای رصد تهدیدات نوین، گفت: ایجاد رشته‌های جدید و بین رشته‌ای یکی دیگر از ضروریات پدافند غیرعامل در حوزه علم است و دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید به این موضوع ورود کنند.
کد خبر: ۵۶۴۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱ - 28December 2022

سردار جلالیبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، شورای معاونین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور سردار «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، «رضا کلهر» معاون آموزش و جمعی از معاونان این سازمان، «محمد سلیمانی» قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سایر معاونین این وزارتخانه برگزار شد.

سردار جلالی در این مراسم با بیان اینکه حوزه مأموریتی سازمان پدافند غیرعامل کشور مقابله با تهدیدات عامدانه و انسان‌ساخت بوده و مقابله تهدیدات طبیعی به سازمان مدیریت بحران واگذار شده است، اظهار داشت: در حوزه تهدیدات طبیعی، علوم مهندسی به ماهیت این تهدیدات تسلط پیدا کرده است، اما در تهدیدات انسان‌ساخت، به دلیل وجود تخاصم دشمن و پویایی فناوری، همواره تهدیدات در حال تغییر است و سازمان پدافند غیرعامل کشور متولی مقابله با این دسته از تهدیدات است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: تغییر و تحول فناوری‌ها در دو حوزه نمود دارد؛ یکی تبدیل دارایی‌های کشور‌ها به زیرساخت مانند آب و برق و... و دوم، استراتژی تسلط و کنترل که در ذات این فناوری‌ها نهادینه شده است.

وی با بیان اینکه در پدافند غیرعامل با دو متغیر سیال و پویا روبه‌رو هستیم؛ بنابراین باید دائماً این نوع تهدیدات را رصد کنیم و برای مقابله با آن راه حل‌هایی پیدا کنیم، گفت: سرعت پیشرفت فناوری و همچنین تغییر راهبرد‌های جدید تهدیدزا سبب شده با تهدیدات ترکیبی مواجه باشیم.

سردار جلالی توضیح داد: در این نوع تهدیدات شاهد تناظر نقاط قوت دشمن بر نقاط ضعف ما هستیم که با توجه به استراتژی ترکیبی دشمن حجم بالایی از تهدیدات علیه ما ایجاد می‌شود.

پدافندغیرعامل در مواجهه با حوزه تهدیدات نوین، نیازمند نگاه علمی است

وی با بیان اینکه پدافندغیرعامل در مواجهه با حوزه تهدیدات نوین، نیازمند نگاه علمی است، افزود: استراتژی‌های جنگ ترکیبی از دل دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی بیرون می‌آید؛ بنابراین برای طراحی راهبرد مقابله با این تهدیدات نیازمند کرسی‌های نظریه‌پردازی در مراکز علمی هستیم تا با احصا و دسته بندی تهدیدات، نسبت به ارائه راهکار‌های دفاعی و پدافندی اقدام کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه ورود فناوری‌های نوین به کشور بدون توجه به ملاحظات پدافند غیرعامل، می‌تواند تبدیل به یک معضل و حتی بحران شود، افزود: فناوری‌هایی که قرار است به داخل کشور وارد شود، باید از سوی یک رصدخانه علمی تهدیدات نوین بررسی شود. در این‌صورت می‌توان ضمن استفاده ایمن از فناوری، زمینه بومی‌سازی آن را متناسب با نیاز‌ها و الزامات کشور فراهم کرد.

اهمیت رگولاتوری در حوزه فناوری

سردار جلالی با اشاره به اهمیت تنظیم ضوابط و قوانین و مقررات در حوزه فناوری توضیح داد: با همراهی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی می‌توان سرعت رگولاتوری استفاده از فناوری‌های نوین را ارتقاء داده و همزمان با بکارگیری از فناوری‌ها، تهدیدات و آسیب‌پذیری‌های آن را بشناسیم و از مواهب خوب تکنولوژی استفاه کنیم و درگیر تهدید و آسیب‌های آن فناوری نشویم.

وی با بیان اینکه شکل‌گیری و توسعه میان رشته‌ای‌ها در آموزش عالی برای تامین نیاز‌های علمی حوزه‌های جدید یک ضرورت جدی است، ادامه داد: در برخی از حوزه‌ها به ویژه در فناوری‌های نوین، دانشگاه‌های ما با فاصله از مباحث علمی روز دنیا روبرو هستند. یکی از این حوزه‌ها، دانش بین رشته‌ای پدافند غیرعامل است. از همین رو نیازمند یک ساز و کار جدی در مورد پرداختن به پدافند غیرعامل در حوزه دانشگاهی هستیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه پدافند غیرعامل نقش پیشران را در علوم مختلف و جدید ایفا می‌کند، متذکر شد: اگر بخواهیم کشور را از لحاظ علمی توسعه و ارتقا دهیم و به مدارج عالی پیشرفت برسانیم، توجه جدی به مباحث علمی پدافند غیرعامل در وزارت علوم اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: ایجاد رشته‌های جدید و بین رشته‌ای یکی دیگر از ضروریات پدافند غیرعامل در حوزه علم است و دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید به این موضوع ورود کنند.

سردار جلالی خاطرنشان کرد: باید دانشگاه‌ها به مباحث علمی در حوزه پدافند غیرعامل بپردازند و برای حل مسائل موجود در حوزه پدافند غیرعامل به صورت علمی اقدام کنند.

به کارگیری ظرفیت دانشگاه‌ها برای رصد تهدیدات نوین

سردار جلالی با بیان اینکه بسیاری از دانشگاه‌های ما از ظرفیت‌های بالای آزمایشگاه‌های پیشرفته برخوردارند، خاطرنشان کرد: می‌توان از این ظرفیت در چرخه کار آزمایشگاهی تشخیصی کشور در زمینه تهدیدات مدرن بهره گرفت.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین بر ضرورت قطب‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس موضوعات پدافند غیرعامل تأکید کرد و افزود: با این شیوه می‌توان با توجه به ظرفیت‌ها و توان علمی هر یک از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، مأموریت‌هایی را در حوزه پدافند غیرعامل به آن‌ها محول و از آن در توسعه دانشی پدافند غیرعامل بهره برد.

تشکیل جلسات کارشناسی مابین سازمان و وزارت عتف جهت شناسایی آزمایشگاه‌های پرخطر و قطب‌بندی دانشگاه‌ها در سطح وزارت عتف به‌منظور پاسخگویی به نیازمندی‌های پدافند غیرعامل کشور و تشکیل کارگروه مشترک جهت تعیین قطب‌های دانشگاهی در حوزه پدافند غیرعامل از جمله مصوبات این جلسه بود.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها