قاضی‌زاده هاشمی در برنامه «گفتگو»:

توسعه مردمی‌سازی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دستور کار است

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه سفر به استان خراسان رضوی با حضور در برنامه زنده «گفتگو» شبکه استانی خراسان رضوی از توسعه رویکرد مردمی‌سازی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خبر داد.
کد خبر: ۵۶۴۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۲ - 28December 2022

توسعه مردمی‌سازی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دستور کار استبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران امشب (چهارشنبه) در ادامه سفر به استان خراسان رضوی با حضور در برنامه زنده «گفتگو» شبکه استانی خراسان رضوی از توسعه رویکرد مردمی‌سازی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خبر داد و اظهار داشت: این سفر در ادامه سفر‌های استانی است. برخی سفر‌های استانی به همراه رئیس جمهور و به عنوان عضو کابینه و برخی سفر‌ها هم به طور مستقل انجام شده است. برنامه این سفر‌ها غیر از ادای احترام به والدین شهدا و جانبازان و ایثارگران حضور در یک برنامه گفت‌وگوی تلویزیونی، دیدار با نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر استان و شرکت در نشست شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان است که همه مسئولان استان از جمله استاندار حضور دارند و در این نشست مسائل حوزه ایثار و مشکلات ایثارگران بررسی می‌شود.

معاون رئیس جمهور افزود: در سفر به استان خراسان رضوی پاسخ به سؤالات دانشجویان در یک نشست دانشجویی به نیابت از دولت انجام شد و رسیدگی به پروژه‌های در حال ساخت از دیگر اهداف سفر است. همچنین معاونان بنیاد شهید و امور ایثارگران در میز خدمت استان حاضر می‌شوند و به جای اینکه خانواده ایثار و شهادت به مرکز مراجعه کنند مشکلات خود را با معاونان بنیاد مطرح می‌کنند و در آنجا مسئله حل و فصل می‌شود. همچنین یک یادواره در مورد شهدای فاطمی است که به عنوان سخنران در این یادواره توفیق حضور دارم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با ارائه آماری از اقدامات انجام شده برای ایثارگران استان خراسان رضوی، گفت: اقدامات گسترده است. از جمعیت ۶ میلیون و ۴۳۴ هزار نفری استان خراسان رضوی ۳۸۴ هزار و ۱۶۱ نفر تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند البته جانبازان، آزادگان و خانواده‌های عزیز شهدا تحت پوشش بنیاد هستند و رزمندگان که ایثارگر هم هستند تحت پوشش بنیاد نیستند. در حوزه اشتغال در سال ۱۴۰۰ تعداد ۸۶۰ نفر و در ۹ ماه سال اخیر ۷۴۰ ایثارگر استخدام شدند. در مورد تبدیل وضعیت ایثارگران، مجوز استخدام ۶ هزار نفر در استان صادر شد که تاکنون ۳ هزار و ۲۰۰ تبدیل وضعیت انجام شده است.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات خوداشتغالی به مبلغ ۴ هزار میلیارد ریال و معادل ۴۰۰ میلیارد تومان به استان خراسان رضوی گفت: در حوزه مسکن از بین ۵ هزار و ۵۲۹ نفر ایثارگر که در اولویت دریافت زمین و وام هستند هزار و ۸۵۵ نفر در شرف واگذاری هستند. در حوزه ساماندهی گلزار‌های شهدا هزار و ۴۵۹ گلزار در استان داریم که ۶۴۴ گلزار ساماندهی شدند. امسال به دستور رئیس جمهور محترم ۱۵ میلیارد تومان بدین منظور منابع اختصاص داده شده که ۵ میلیارد آن تأمین اعتبار شده است. در حوزه تسهیلات رفاهی بیش از ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به ایثارگران در استان داده شده است. در حوزه خدمات آموزشی و فرهنگی به ۵ هزار و ۴۰۰ نفر دانشجو و ۹ هزار و ۸۷۰ نفر دانش‌آموز خدمات داده شده است و در حوزه فرهنگی برگزاری یادواره و ساخت تیزر انجام شده است.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به نوع خدمات ارائه شده به ایثارگران توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: شعار‌های دولت، عدالت‌محور بوده است و خدمات ما در بنیاد بر اساس قانون و شاخص است. بر اساس نوع قانون برخی خدمات مثل بیمه درمانی برای ایثارگران به صورت عام است و برخی خدمات خاص برای جانبازان ۷۰ درصد و بالای ۵۰ درصد و فرزندان شهدا است. به دلیل کمبود منابع سعی شده است که برقراری کمک معیشت ایثارگران از دهک پایین ایثارگران شروع شود و تلاش کردیم به آن‌ها کمک کنیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در رابطه با شعار مردمی‌سازی دولت و اینکه چه اقدامی انجام شده است، تصریح کرد: تلاش ما این است که همه خدمات فرهنگی از طریق ایثارگران و مردم باشد. برگزاری هیئت‌ها و اردو‌ها و برگزاری یادواره شهدا و کنگره شعر و موسیقی توسط جامعه هدف باشد. برای کمک به ایثارگران از افراد شاخص و «معتمدین معین» که نقش مددکاری دارند استفاده شد و سعی کردیم این رویکرد را توسعه داده و اقدامات مددکارانه جایگزین شود و در واقع معتمدین معین امنای بنیاد هستند.

وی افزود: مشاورین ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی عامل پیگیری مشکلات ایثارگران و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند. یکی از وظایف مشاورین ایثارگران ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در آن دستگاه و دیگری رسیدگی به امور ایثارگرانی است که به دستگاه مربوطه مثل شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی مراجعه می‌کنند و به نوعی تسهیل‌گر هستند.

معاون رئیس جمهور در مورد قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران گفت: در مورد تبدیل وضعیت در دستگاه‌های دولتی به دلیل اینکه در سه بازه زمانی توسط سازمان اداری و امور استخدامی ابلاغ شده است مشکلی نداریم. مشکل در برخی از نهاد‌های غیردولتی است که ایثارگران در این زمینه می‌توانند به ما مراجعه کنند یا از طریق کمیسیون ماده ۱۶ پیگیری کنند و یا از طریق دیوان عدالت اداری شکایت کنند و این ظرفیت قانونی وجود دارد که این عزیزان می‌توانند احقاق حق کنند.

قاضی‌زاده هاشمی در مورد نحوه احراز شهدای امنیت گفت: احراز اولیه شهدا توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران صورت نمی‌گیرد. برخی نیرو‌ها حین عملیات به شهادت رسیدند که نیروی رسمی بودند و یگان مربوط یک معرفی‌نامه به بنیاد می‌دهد تا ما تشکیل پرونده دهیم. برخی هم از نیرو‌های مردمی بودند که پرسنل نیروی انتظامی و سپاه نیستند لذا باید به ترتیب شورای تأمین شهرستان، استان و کشور موضوع شهادت آن‌ها را تأیید کند تا مطابق قانون تشکیل پرونده در بنیاد صورت گیرد.

وی افزود: عزیزانی که مشکل دارند هنوز پرونده‌های آن‌ها به بنیاد شهید و امور ایثارگران ارسال نشده است. ارائه خدمات به همه افرادی که پرونده آن‌ها به بنیاد واصل شده است آغاز شده است. فرایند تشکیل پرونده افرادی که خارج از یگان بودند طولانی‌تر است و امیدوارم در شرایطی که فضای کشور آرام شده است پرونده این افراد نیز تعیین تکلیف شود تا خدمات مناسب به این عزیزان ارائه داده شود.

معاون رئیس جمهور در مورد ویژگی‌های خانواده شهدای امنیت که با آن‌ها دیدار داشته است، گفت: به جز روحیه اخلاص، فداکاری و احساس مسئولیت چیزی ندیدیم. نشستی با خانواده‌های شهدای امنیت از سراسر کشور با حضور رئیس جمهور برگزار شد که روحیه بالای پدران و مادران شهدا در آن مشهود بود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد ویژگی مردم استان خراسان رضوی گفت: مردم استان خراسان رضوی نقش ویژه‌ای را در سال‌های دفاع مقدس داشتند. در حالی که حتی یک موشک دشمن به اینجا نرسید، اما خراسان رضوی یکی از استان‌های پُر شهید کشور است که تعداد زیادی یگان و لشگر و تیپ زرهی پیاده داشتیم و نیروی داوطلب در برخی شهرستان‌ها به قدری زیاد بود که کل برخی روستا‌ها بدون مرد می‌شدند. این مردم به دین، مکتب و وطن خود عرق داشتند و این در خراسان رضوی و خراسان بزرگ دیده می‌شود که در این مسیر با چشمان باز حضور داشتند و حرکت کردند.

قاضی‌زاده هاشمی در مورد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: مکتب شهید سلیمانی مکتب اهل بیت (ع) است و شهید حاج قاسم سلیمانی شخصیت غیر معصوم است، اما در او وجهه انسان معصوم، انسان قرآنی و علوی را می‌توان مشاهده کرد. ایشان غیور، زمان‌شناس، اهل مطالعه، فیلسوف و عالم بوده و دل مهربانی داشتند که نمی‌خواستند که به هیچ انسان بی‌پناه حتی غیرمسلمان و غیرموحد آسیب برسد. شهید حاج قاسم سلیمانی خلقت کامل الهی داشتند و این صفات خدا حکمت در این شهید بود که خود را فرمان‌بردار خدا و، ولی امر مسلمین و جانشین، ولی امر مسلمین می‌دانستند. خداوند در شهید سلیمانی حکمت و زبان توحیدی قرار داده است. شهید حاج قاسم سلیمانی خودشان را سرباز بی‌ادعا و سرباز مردم می‌دانند و به خاطر اخلاص و محبت ایشان بود که همه قلوب را جذب کرد و همه مردم در تشییع ایشان حضور داشتند.

معاون رئیس جمهور در پایان در مورد ویژگی ایثارگران گفت: امتیاز ایثارگران این است که آن‌ها زمان‌شناس و بصیر بودند. ایثارگران از خواص جامعه هستند و زمانی که کشور به خدمت نیاز داشت و همه سرگرم زندگی بودند سر بلند کردند و ابدیت را دیدند و در مسیر ابدیت عزیزترین داشته خود یعنی جان خود را فدا کردند و خدمت بی‌دریغ در مسیر خدا داشتند. در مقابل ایثارگری و اقدامات آن‌ها امتیازات و خدمات اندک است و برخی قوانین اجرا نشده است و امیدوار هستیم که راه شهدا و فلسفه اقدام شهدا را بشناسیم و سعی کنیم مانند شهدا زندگی کنیم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار