قاضی‌زاده هاشمی در جمع نخبگان شاهد و ایثارگر خراسان رضوی:

حمایت از کارآفرینان شاهد و ایثارگر برای حل مشکل اشتغال ایثارگران/ استقبال از طرح‌های نخبگان شاهد و ایثارگر برای مردمی کردن بنیاد شهید

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه سفر استانی به خراسان رضوی در دیدار با نخبگان، سرآمدان و کارآفرینان این استان، گفت: از طرح‌های نخبگان شاهد و ایثارگر برای مردمی کردن بنیاد شهید و امور ایثارگران استقبال می‌شود.
کد خبر: ۵۶۴۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۴ - 29December 2022

حمایت از کارآفرینان شاهد و ایثارگر برای حل مشکل اشتغال ایثارگران/ استقبال از طرح‌های نخبگان شاهد و ایثارگر برای مردمی کردن بنیاد شهیدبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران امروز (پنجشنبه) در ادامه سفر استانی به خراسان رضوی در دیدار با نخبگان، سرآمدان و کارآفرینان این استان با بیان اینکه دیدار با نخبگان و سرآمدان در سفر‌های استانی مورد تأیید رئیس جمهور است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی برخاسته از اراده مردم است و عنصری که منجر به بقای جمهوری اسلامی شد، اراده مردم برای دفاع از مکتب و حمایت از جمهوری اسلامی بوده است. برای اداره کشور مسئولان خودشان را باید نیازمند گفتگو با مردم بدانند. در نامه حضرت امام علی (ع) به مالک اشتر آمده است که در سفر به مصر با افراد برجسته آن منطقه به گفتگو بپردازید. برنامه اساسی دولت سیزدهم هم این است هم خودش را در معرض نقد مردم به ویژه نخبگان قرار دهد و هم از مشورت آن‌ها استفاده کند.

معاون رئیس جمهور افزود: برگزاری این نشست‌ها به قصد مشارکت با مردم بوده است. بیش از ۳ و نیم میلیون ایثارگر تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند که همه نیاز‌های عمومی مردم جامعه از جمله مسکن، اشتغال و معیشت، برنامه‌های فرهنگی و تفریحی مورد نیاز آن‌ها نیز هست. بنیاد شهید و امور ایثارگران دولت کوچکتری است که به نیابت از دولت دارای مسئولیت‌هایی است و باید به نیاز‌های ایثارگران با مشارکت دیگر دستگاه‌ها یا مطالبه از آن‌ها پاسخ دهد. بنیاد شهید و امور ایثارگران وظایفی دارد و برای حل مشکلات نیازمند کمک ایثارگران است.

وی با بیان اینکه بهترین گروه‌هایی که می‌توانیم با آن‌ها گفتگو کنیم و نظرات آن‌ها را بپرسیم سرآمدان، نخبگان و افراد شاخص هستند، افزود: این جمعیت افراد ویژه‌ای هستند که در زندگی برجستگی‌هایی دارند. در بین آن‌ها نخبگان، کارآفرینان، چهره‌های شاخص هنری و مدیریتی و گروه‌های مختلف و نمایندگان تشکل‌های شاهد و ایثارگر در این نشست دعوت شدند تا حلقه میانی بین مردم و دستگاه‌های اجرایی باشند و به فرمایش رهبر معظم انقلاب پل دو طرفه‌ای را بین مردم و مسئولان ایجاد کنند. دولت بستری را ایجاد کرده است که از شما کمک بگیرد یعنی به صورت دو طرفه در سیاست‌گذاری از نظرات خواص و نمایندگان مردم بهره‌مند شود. به ما پیشنهاد دهند و بگویند نیاز به خلاقیت جدید وجود دارد و همفکری ایجاد کنند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با پارک‌های علم و فناوری و ایجاد خانه‌های خلاق گفت: بنیاد سعی دارد در مدارس شاهد بر اساس استعداد‌های دانش‌آموزان آن‌ها را هدایت تحصیلی کند؛ کاری که پیش از این انجام نشده بود و قرار است تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش برای استعدادیابی دانش‌آموزان منعقد شود و مطابق استعداد دانش‌آموزان آن‌ها بورس و حمایت تحصیلی و مالی شوند تا رشد کنند و به جایگاه قابل قبولی برسند. در کنار این فعالیت‌ها باید اقدامات اندیشگاهی انجام شود تا آموزش خلاقانه به دانش‌آموزان ارائه شود. همه این اقدامات را نباید بنیاد انجام دهد و باید بستری ایجاد شود که با کمک ایثارگران این اتفاق حاصل شود. بنیاد گرفتار کاغذبازی‌های دستگاه‌های اجرایی بوده است، ولی باید در حوزه فرهنگی و جهاد تبیین و موضوعات مرتبط با ایثار و شهادت و حوزه نظری از جمله ساخت فیلم اقداماتی انجام شود.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: جامعه ایثار و شهادت سرمایه فوق‌العاده‌ای هستند. در تخصص‌ها و رشته‌های مختلف ایثارگرانی وجود دارند که صاحب نظر هستند. ارتباط بین بنیاد شهید و امور ایثارگران و تشکل‌های شاهد و ایثارگر برای حمایت و ساماندهی این افراد است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به ویژگی‌های خاص افراد ایثارگر، گفت: ایثارگران در دوره‌ای به عنوان خواص زمان‌شناس و آینده‌شناس مطرح بودند. خواص افرادی هستند که دارای مرجعیت هستند و جامعه به آن‌ها نگاه ویژه می‌کند و اهل اقدام هستند. ایثارگران وقتی مردم نیاز به اقدام مدافعان داشتند این موضوع را درک کردند در حالی که برخی مردم سرشان در زندگی خودشان بود این افراد وارد عمل شدند. فرقی هم نمی‌کند که چه جایگاه شغلی داشتند ممکن بود کارگر باشند، اما خواص باشند، زیرا موقعیت و زمان خود را درک کردند. استاد بنایی مثل شهید برونسی تبدیل به «سردار برونسی» شد. در نگاه اول شاید جزو خواص نبود، اما ویژگی رهبری پیدا کرد که او را تبدیل به فرد شاخصی کرد و همه ایثارگران این ویژگی را دارند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: گاهی تهاجم‌ها به صورت علمی، اقتصادی و فرهنگی است و جبهه‌های کشور نیاز به دفاع در برابر حوزه ناتو فرهنگی دارند. دفاع مقدس اکنون در حوزه اقتصادی و در برخورد با آسیب‌های اجتماعی است، زیرا دشمنان به دنبال ایجاد گسل اجتماعی هستند. در دفاع و حفظ سرزمین باید افراد مختلف جامعه در حوزه‌های مختلف وارد شوند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به ضرورت حضور مردم در عرصه‌های مختلف، گفت: اقدامات انقلابی در زمان کنونی کشور از مسئولیت‌های عمومی است. درست است دستگاه‌های مختلفی در کشور وجود دارد که این مسئولیت‌ها را به عهده دارند. در زمان جنگ تحمیلی هم نیرو‌های ارتش و سپاه بودند، اما جایی نیاز حرکت مردمی برای حفظ سرزمین لازم بود و نیرو‌های دانش‌آموزی کلاس درس را رها کردند، روحانیون هم کلاس درس حوزه را رها کردند. همه اقشار جامعه از کشاورز و صنعت‌کار احساس کردند که باید از سرزمین خود دفاع کنند. ما میراث‌دار علمداری پرچم شهدا هستیم و ما هنوز ۱۰ هزار شهید گمنام داریم که خانواده آن‌ها چشم به راه هستند و امانت خود را به ما سپردند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به ثبت‌نام بیش از ۳۰۰ هزار ایثارگر متقاضی شغل در سامانه اشتغال در بدو حضور در بنیاد، گفت: آزمونی برای فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد برگزار شد که بیش از ۷ هزار نفر پذیرفته شدند تا اینکه سازمان اداری و استخدامی کد استخدامی را داد و سازمان برنامه و بودجه اعتبار استخدام را تخصیص داد تا این ۷ هزار نفر سر کار رفتند. بیش از ۷۰ درصد ایثارگران متقاضی کار دارای مدارک دانشگاهی هستند در حالی که سالانه دولت ۴۰ تا ۵۰ هزار استخدام دارد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: استخدام دولتی تنها مشکل وسیع اشتغال ایثارگران و جامعه را حل نمی‌کند و هم اکنون ۱۱۰ هزار ایثارگر دانشجو در حال تحصیل است که به متقاضیان کار اضافه می‌شوند. یک عده افراد باید کارآفرین باشند تا افراد را شاغل کنند. این اقدام را نخبگان می‌توانند انجام دهند لذا اگر تلاش مجدانه در حوزه اشتغال انجام شود مورد حمایت بنیاد خواهد بود. ما این بستر را ایجاد می‌کنیم و در این مسیر تفاهم‌نامه‌ای با صندوق اشتغال و کارآفرینی منعقد شد و امسال منابع حمایت از اشتغال ایثارگران رشد چشمگیری داشته است.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه از طرح‌های نخبگان برای مردمی کردن بنیاد شهید و امور ایثارگران استقبال می‌کند، خاطرنشان کرد: جهت مردمی کردن ارتباط بنیاد با خانواده ایثار و شهادت و واگذاری برنامه‌های بنیاد به ایثارگران اگر طرح خوبی وجود دارد ارائه شود تا مورد استقاده قرار گرفته و در جشنواره‌ای مورد تقدیر قرار گیرد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار