جان فدا/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

شهر کریمان میزبان ایران/ این روز‌ها در کرمان چه می‌گذرد؟

حالا در ۱۳ دی، سالروز شهادت سردار سلیمانی هر ساعت بر تعداد مسافران شهر کرمان و زائران گلزار شهدای این شهر اضافه می‌شود، شهری که همه هم و غم خود را به کار گرفته تا میزبانی خوبی را در دهه مقاومت از عاشقان حاج قاسم داشته باشد.
کد خبر: ۵۶۴۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹ - 03January 2023

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس-سیده فاطمه سادات کیایی؛ روزهای سرد دی سال‌های اخیر مصادف با واقعه‌ای بزرگ و تازه شدن زخمیست که سه سال قبل در شامگاه سیزدهمین روز آن بر پیکره ایران اسلامی زده شد تا دو تن از سرداران جبهه مقاومت را به همراه یارانشان آسمانی کند و ننگ ابدی را بر پیشانی مدعیان حقوق بشر و حامیان تروریست جهانی بگذارد.

بنا بر وصیت سردار دل‌ها پیکر حاج قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان، جایی که همرزمان دوران دفاع مقدسش در سینه‌ خاکش آرمیده بودند جای گرفت تا هر روزه محل حضور عاشقانی باشد که از سراسر ایران و کشور‌های منطقه برای بیعت با آرمان‌های او به دیار کریمان رهسپار می‌شوند.

قصه، قصه دلدادگیست، داستان مردان جان فدایی که عمر خویش در راه معشوق گذاشتند و خاکی که در طول سال زیارتگاه عاشقانی شده که عطر دیار حبیب را از محبوب استشمام می‎‌کنند.

کرمان که دیگر نامش به نام سردار سلیمانی گره خورده است در ایام منتهی به شهادت او حال و هوای دیگری دارد. در ایامی که به یاد شهدای مقاومت «دهه مقاومت» نام گذاری شده این شهر میزبان هزاران نفر از زائران مزار شهید حاج قاسم است. از مدت‌ها قبل کمیته‌هایی برای میزبانی از زائران و فراهم کردن امکانات اسکان و برنامه‌های فرهنگی تشکیل شده است و دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی دست به دست هم داده‌اند تا از میهمانان سیدالشهدای شهرشان به بهترین نحو پذیرایی کنند.

تصاویر و فیلم‌هایی که این ایام از گلزار شهدای کرمان مخابره می‌شود نشان می‌دهد مسیر‌های منتهی به گلزار شهدا مملو از زائران است. صف‌های طویلی از مردم مشتاق در این مکان برای زیارت از مزار حاج قاسم دیگر شهدا تشکیل شده است و پیاده راه گلزار شهدای کرمان در هر ساعت از شبانه روز جای سوزن انداختن نیست.

این روز‌ها در کرمان چه می‌گذرد؟/ میزبانی شهر کریمان از ایران

موکب‌ها در خدمت زائران حاج قاسم

بیش از ۱۸۰ موکب در نقاط مختلف شهر کرمان به ویژه مسیر‌های منتهی به مزار حاج قاسم، ورودی شهر کرمان و ۳۶ نقطه این شهر دایر است. این موکب‌ها از سراسر کشور در طول دهه مقاومت یعنی از ۸ الی ۱۸ دی کار خدمات رسانی به زائران سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی را برعهده دارند. کاروان‌های مختلف از دورترین شهرهای ایران در این گردهمایی عظیم که شباهت زیادی به اربعین حسینی دارد شرکت می‌کنند. همه شهر رنگ و بوی حاج قاسم گرفته و مردم به خدمت زائران سردار مشغول هستند.

هماهنگی‌ها برای اسکان ۱۰۰ هزار زائر

تخمین زده شده است بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این روز‌ها به کرمان سفر کنند و آمادگی میزبانی روزانه از ۲۰ هزار نفر زائر در شهر کرمان وجود دارد. نرم‌افزار «دیار مرد میدان» برای اسکان و راهنمایی زائران در نظر گرفته شده. ایستگاه‌های از من بپرس در ورودی‌های اصلی شهر کرمان برای راهنمایی زائران نیز راه اندازی شده است. بسیاری از امکانات دولتی از جمله مهمانسراها، مساجد، تکایا، کلاس‌های درس آموزش و پرورش و دانشگاه و آموزش و عالی برای اسکان زائران فراهم شده است.

این روز‌ها در کرمان چه می‌گذرد؟/ میزبانی شهر کریمان از ایران

عطر روایت حبیب در کوچه‌های کرمان

کاروان فرهنگی روایت حبیب که به مناسبت شهادت سردار سلیمانی در شهر‌های مختلف به اجرای برنامه پرداخته است روز یکشنبه ۱۱ دی برنامه خود را در گلزار شهدای کرمان آغاز می‌کند و به مدت سه شب از ساعت ۱۹ الی ۲۱ به اجرای برنامه خواهد پرداخت. برنامه‌ای که اجرای آن را رسالت بوذری برعهده دارد و برگزاری تئاتر، سرود و روایتگری از دیگر حاشیه‎های آن است. علاوه بر این در بیت الزهرای حاج قاسم نیز برنامه روایت گری، پرده خوانی و شعرخوانی برگزار می‌شود. بیت الزهرا (س) سردار سلیمانی، محل زندگی و حسینیه مراسمات مذهبی او چندی پیش با حضور خادمان حرم رضوی و فرزندان شهدا به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی عطرافشانی و غبارروبی شد.

برگزاری این برنامه‌ها در حالیست که امروز سه شنبه همزمان با سالگرد شهید سلیمانی شهر کلیه ادارات و مدارس و مراکز دولتی شهر کرمان تعطیل است.

خانه‌های کرمانی‌ها زائرسرای حاج قاسم می‎شود

علاوه بر محل‌های اسکان و سامانه‌ای که برای اسکان زائرین تدارک دیده شده است بسیاری از خانواده شهدا و مردم شهر کرمان هم میزبانان زائران در این ایام هستند و با در اختیار قرار دادن خانه خود به رسم مهمان نوازی مردم عراق در زمان اربعین را اینبار به یاد حاج قاسم و سردار محبوب شهرشان انجام داده‌‍اند. اجرای طرح «هر خانه یک زائرسرا» به همت کرمانی‌ها راه افتاده و قرار است در طول دهه مقاومت زائران را مهمان خانه‌های خود کنند.

قطار‌های ویژه برای جا به جایی زائران

شرکت راه آهن نیز جهت خدمت رسانی به زائران سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی ۱۲ راه قطار فوق العاده به مسیر تهران-کرمان و برعکس اضافه کرده است و از ۱۰ تا ۱۶ دی ماه در این مسیر تردد می‌کند.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار