جان فدا/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

هم‌قطاران حاج قاسم در مسیر پرفیض شهادت

از آنجا که امروز سومین سالروز شهادت شهید سلیمانی است، به معرفی مختصر کسانی که روز ۱۳ دی ۱۳۹۸ همراه با حاج قاسم در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند، می‌پردازیم.
کد خبر: ۵۶۵۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹ - 03January 2023

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: سرلشکر پاسدار «قاسم سلیمانی» به‌همراه جمعی از همرزمانش در روز ۱۳ دی ۱۳۹۸ در فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا به شهادت رسید.

از آنجا که امروز سومین سالروز شهادت شهید سلیمانی است، به معرفی مختصر کسانی که روز ۱۳ دی ۱۳۹۸ همراه با حاج قاسم در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند، می‌پردازیم.

کسانی که روز ۱۳ دی ۱۳۹۸ همراه با سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند، عبارتند از: شهیدان ابومهدی المهندس، حیدر علی، محمدرضا الجابری، حسن عبدالهادی، محمد الشیبانی، حسین پورجعفری، وحید زمانی‌نیا، شهروز مظفری‌نیا، هادی طارمی.

هم‌قطاران حاج قاسم در مسیر پرفیض شهادت

سردار سلیمانی از فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله کرمان تا فرماندهی نیروی قدس

حاج «قاسم سلیمانی» در اسفند ۱۳۳۵ در یکی از شهرستان‌های استان کرمان به نام «رابُر» چشم به جهان گشود. در سال‌های جوانی در سازمان آب کرمان، پیمانکار یکی از بخش‌های آن شد. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این نهاد پیوست.

با شروع جنگ تحمیلی، سردار سلیمانی چندین گردان از سپاهیان کرمان را آموزش داد و به جبهه‌های جنوب اعزام کرد و کمی بعد، خود در صدر یک گروهان به سوسنگرد اعزام شد تا از پیش‌روی رژیم بعث در جبهه «مالکیه» جلوگیری کند. حاج قاسم در سال ۱۳۶۰ با حکم «محسن رضایی» فرمانده وقت سپاه پاسداران، به‌عنوان فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله منصوب شد.

لشکر ۴۱ ثارالله در طول هشت سال دفاع مقدس در عملیات‌های مختلفی نظیر طریق‌القدس (در این زمان هنوز تبدیل به تیپ نشده بود)، فتح‌المبین، الی بیت‌المقدس (فتح خرمشهر)، رمضان، والفجر ۱ و ۳، خیبر، بدر، نصر ۴، کربلای ۱، کربلای ۴، کربلای ۵، والفجر ۱۰، بیت‌المقدس ۷ و... حضور داشت.

سردار سلیمانی در سال ۱۳۷۹ خورشیدی از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی به فرماندهی نیروی قدس منصوب شد. بر اساس گزارش‌های نقل شده، نیروی قدس جهت افزایش فعالیت برون‌مرزی جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت. وی پس از احمد وحیدی دومین فرمانده نیروی قدس ایران شد. شهید قاسم سلیمانی نقش کلیدی در خاورمیانه به‌ویژه در آرام کردن ناآرامی‌های منطقه‌ای معروف به بیداری اسلامی (بهار عربی) ایفا کرد.

همرزمان مسیر پرفیض شهادت حاج قاسم/ ناقص

شهید سلیمانی تا پیش از انتصاب به فرماندهی نیروی قدس با باندهای قاچاق مواد مخدر در مرزهای ایران و افغانستان می‌جنگید. شهید سلیمانی در طول هشت سال دفاع مقدس و نیز در مبارزه با باندهای مواد مخدر در مناطق مرزی ایران و افغانستان تا پیش از انتصابش به فرماندهی نیروی قدس تجربه بی‌مانندی اندوخته بود. در همین ارتباط «مئیر داگان» ‌رئیس سابق موساد درباره سردار سلیمانی گفته بود: «قاسم سلیمانی با هر گوشه از نظام رابطه دارد. او کسی است که من به آن باهوش از نظر سیاسی می‌گویم.»

پس از ظهور داعش در عراق و سوریه، شهید سلیمانی به‌عنوان فرمانده نیروی قدس با حضور در این مناطق و سازماندهی نیروهای مردمی، به مبارزه با این گروه پرداخت. ناگفته نماند که نیروی قدس به رهبری سردار سلیمانی نقش تأثیرگذاری در روند جنگ عراق داشته است. به‌طوری که «موفق الربیعی» ‌وزیر سابق امنیت ملی عراق در مصاحبه‌ای با روزنامه «الشرق‌الاوسط» وی را بدون شک قدرتمندترین مرد در عراق خوانده بود.

همرزمان مسیر پرفیض شهادت حاج قاسم/ ناقص

«ابومهدی المهندس» از فرماندهی سپاه بدر تا فرماندهی حشدالشعبی

«جمال جعفر ابراهیم» ملقب به «ابومهدی المهندس» متولد ۱۹۵۴ میلادی در بصره از پدری عراقی و مادری ایرانی است که تحصیلات خود را در رشته مهندسی در سال ۱۹۷۷ میلادی به پایان رساند و پس از سپری کردن خدمت سربازی، وارد مؤسسه عمومی آهن و فولاد بصره شد و به‌عنوان مهندس عمران مشغول به کار شد و سپس در رشته کارشناسی ارشد علوم سیاسی فارع‌التحصیل شد.

ابومهدی در اوایل دهه ۷۰ میلادی به حزب دعوت اسلامی پیوست و مقدمه‌های فقه حوزه را در دفتر آیت‌الله سید محسن الحکیم در بصره فراگرفت. حزب دعوت اسلامی، سازمان سیاسی اسلام‌گرای شیعه‌ در عراق است که سال ۱۹۵۷ میلادی به‌وسیله سید مرتضی عسکری و شاگردان و پیروان محمدباقر صدر تأسیس شد.

با به قدرت رسیدن صدام حسین در عراق در ۱۶ ژوئیه ۱۹۷۹، روند سرکوب حزب شدت گرفت. رژیم صدام اعضای حزب را دستگیر و صد‌ها تن از آنان را پس از محاکمه‌های فرمایشی اعدام کرد. در این هنگام ابومهدی مجبور شد سال ۱۹۸۰ میلادی عراق را ترک کند و از کویت وارد ایران شد.

همرزمان مسیر پرفیض شهادت حاج قاسم/ ناقص

سال ۱۹۸۳ میلادی، نیرو‌های مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق که مخالف صدام حسین بودند و در ایران به سر می‌بردند به‌صورت داوطلب در دفاع مقدس در سپاه بدر شرکت می‌کردند. این نیرو‌ها به‌صورت یک گردان در سپاه پاسداران سازماندهی شدند و برای نخستین بار در عملیات موسوم به «خیبر» که به‌وسیله نیرو‌های ایرانی علیه رژیم بعث بود، شرکت کردند.

سپاه بدر در تهاجمات ایران به عراق به‌عنوان بخشی از نیروی مهاجم تحت فرمان سپاه پاسداران عمل می‌کرد. از جمله حملاتی که این سپاه در آن شرکت داشت، شامل عملیات قدس ۴ و عملیات کربلای ۲ بود. در ۲۰۰۱ میلادی ابو مهدی المهندس به جای ابوعلی بصری فرمانده نیرو‌های بدر شد.

همرزمان مسیر پرفیض شهادت حاج قاسم/ ناقص

پس از فتوای آیت‌الله سیستانی مبنی بر لزوم مبارزه مردمی با داعش، ابومهدی با سازماندهی مردم، فرمانده نیرو‌های حشدالشعبی (گروه مبارزه مردمی علیه داعش) شد. نکته جالب اینجاست که در آن زمان آمریکا این شهید بزرگوار را در لیست تروریستی خود به‌عنوان یکی از چند تروریست خطرناک جهان گنجانده بود. پس از تشکیل حشدالشعبی، ابومهدی به‌عنوان جانشین فرمانده انتخاب شد و دائم در همه جبهه‌های نبرد در شرکت می‌کرد.

شهید محمدرضا الجابری

شهید «محمدرضا الجابری» روز ۱۹۸۹/۰۱/۲۵ مصادف با ۵ بهمن ۱۳۶۷ متولد شد و با آغاز تجاوزات تروریست‌های تکفیری در خاک عراق به حشدالشعبی پیوست. وی مسئول تشریفات حشدالشعبی و از شهدای عراقی بود که روز ۱۳ دی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید.             

«محمد» جهاد را از پدرش «ابوجعفر الشیبانی» به ارث برد

همسر شهید «محمد الشیبانی» با بیان خاطراتی گفت: «محمد روز ۱۹۹۵/۱۲/۰۴ (سیزدهم آذر ۱۳۷۴) در بیمارستان امام حسین‌ (علیه‌السلام) در کرمانشاه به دنیا آمد. وی به فعالیت‌های مذهبی و شرکت در مسابقات قرآن و اذان علاقه داشت و در سن ۹ سالگی در یکی این مسابقات مقام اول را به دست آورده بود.

از همان دوران کودکی دوست داشت به زوار امام حسین‌ (علیه‌السلام) خدمت کند. در ایام اربعین با پولی که داشت، شیر می‌خرید و خودش را به مسیر پیادوری نجف تا کربلا می‌رساند و در موکبی مشغول خدمت می‌شد و از زائران اباعبدالله (علیه‌السلام) پذیرایی می‌کرد.

محمد، جهاد را از پدرش ابوجعفر الشیبانی به ارث برده بود. ابوجعفر در زمان جنگ ایران و عراق کنار رزمندگان ایرانی علیه رژیم بعث عراق مبارزه می‌کرد و از همان موقع با ابومهدی المهندس رفاقت داشت.

وقتی جنگ سوریه آغاز شد، بسیاری از جوانان مجاهد عراقی نیز برای دفاع از حرم اهل‌ بیت‌ (علیهم‌السلام) راهی آن کشور شدند. حتی قبل از اینکه آیت‌الله سید علی سیستانی در این رابطه صحبتی کنند آن‌ها به‌صورت مخفیانه خود را به نیرو‌های مبارز در سوریه می‌رساندند. محمد که از زمان حضور در ایران آموزش نظامی و کار با اسلحه را فراگرفته بود به همراه همسر خواهرش «سجاد» به جمع مجاهدان عراقی پیوست.

سردار ابومهدی و حاج قاسم از دوستان پدر محمد و از همرزمان او در جنگ ایران و عراق بودند. محمد از دوران کودکی با آن‌ها آشنا بود.»

همرزمان مسیر پرفیض شهادت حاج قاسم/ ناقص

با فرمان جهاد آیت‌الله سیستانی راهی سوریه شد

خواهر شهید با بیان خاطراتی از برادرش گفت: «برادرم متولد سال ۱۳۷۴ بود. در ۱۳ سالگی به عراق برگشت و در جوانی از افسران حشدالشعبی شد. شهید از ابتدای فتنه تروریست‌ها و داعش در سوریه و عراق، با آن‌ها می‌جنگید و از رزمندگان مدافع حرم بود.

حاج‌ قاسم خانواده ما را به‌واسطه پدر شهیدمان می‌شناخت. پدرم از رزمندگان و سرداران لشکر بدر بود. بار‌ها به جبهه‌های دفاع مقدس رفت و سال ۸۹ بر اثر عوارض مجروحیت‌های شیمیایی به شهادت رسید.

محمد از ۱۳ سالگی تا ۲۴ سالگی در عراق بود که به شهادت رسید. با تشکیل سپاه حشدالشعبی وارد این سپاه شد و همیشه همراه حاج‌ قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بود. وقتی جنگ سوریه آغاز شد و آیت‌الله سیستانی فرمان جهاد صادر کرد، محمد به ایران آمد و همراه گروهی که داشتند، راهی سوریه شدند. محمد سه ماه قبل از شهادتش هم با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه‌الله) دیدار داشتند.»

مخزن‌الاسرار حاج قاسم

شهید «حسین پورجعفری» متولد هشتم فروردین ۱۳۴۲ در شهر گلباف یکی از توابع کرمان به دنیا آمد. از ۱۲ سالگی همراه پدرش کار می‌کرد و به هنر قالی‌بافی مشغول بود.  اوایل تیر ۱۳۶۱ به سپاه ملحق شد و در ستاد تبلیغات سپاه کار می‌کرد. در جبهه و در کنار حاج قاسم در قسمت دبیرخانه مشغول به کار شد. مدتی هم در جبهه آر. پی. جی زن بود.

با پایان یافتن جنگ همراه با حاج قاسم به لشکر ۴۱ ثارالله کرمان رفت. این همراهی تا سال ۱۳۷۶ که به عضویت نیروی قدس درآمد، ادامه داشت. وی در جنگ و پس از آن، نزدیک‌ترین فرد به حاج قاسم شناخته می‌شد.

همرزمان مسیر پرفیض شهادت حاج قاسم/ ناقص

صداقت، صبر، وفاداری و رازداری از خصوصیات بارز اخلاق شهید پورجعفری بود و حاج قاسم در تمام مأموریت‌های داخلی مثل سامان دادن به ناامنی‌هایی که در نواحی مرزی و غرب و شرق کشور رخ می‌داد، کمک به محرومان و آسیب دیدگان زلزله کرمانشاه و سیل اهواز و خوزستان و مأموریت‌های خارجی از قبیل جنگ ۳۳ روزه لبنان، جنگ‌های داخلی افغانستان، جنگ‌های راهبردی با داعش در سوریه و ناامنی‌های عراق او را با خود می‌برد. فرمانده در غیاب پورجعفری گفته بود: «حاج حسین که نباشد، کار یا ناممکن است یا خیلی سخت.»

شهید پورجعفری مشهور به «مخزن‌الاسرار» حاج قاسم بود. سال ۹۷ به درجه سرتیپی رسید و جایزه دستیار ویژه سردار سلیمانی به وی اهدا شد.

شهید سلیمانی در پایان وصیتنامه خود اینگونه نوشت: «نمی‌توانم از حسین پورجعفری نام نبرم که خیرخواهانه و برادرانه مرا مثل فرزندی کمک می‌کرد و مثل برادرانم دوستش داشتم.»

شهید وحید زمانی‌نیا

شهید «وحید زمانی‌نیا» روز ۳۰ تیر سال ۱۳۷۱ در استان تهران در خانواده‌ای انقلابی دیده به دنیا آمد. زندگی در محله شهر ری در جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از همان کودکی وی را شیفته ا‌هل بیت (علیهم‌السلام) کرد.

وحید عاشق دستگاه سیدالشهدا (علیه‌السلام) بود؛ به‌طوری که تمام اوقات غیر کاری‌اش را در هیئت‌های مختلف شهر تهران می‌گذراند. از زمانی که لباس مقدس پاسداری را بر تن کرد، مدافع حرم حضرت زینب (سلام الله علیها) شد و بار‌ها به سوریه رفت تا شاید مزد گریه‌ها و جهادش را از حضرت زینب (سلام الله علیها) بگیرد؛ ولی خدا سرنوشتی دیگر را برای او رقم زد.

همرزمان مسیر پرفیض شهادت حاج قاسم/ ناقص

پدر شهید در خاطره‌ای از فرزندش می‌گوید: «سال ۱۳۹۱ در آزمون کنکور سراسری و دانشگاه افسری شرکت کرد و در هر دو آزمون پذیرفته شد. با توجه به علاقه‌اش به مسائل نظامی و فعالیتش در بسیج، با مشورت برادر بزرگ‌ترش حمید، در دانشگاه افسری ادامه تحصیل داد.

وحید تا سال ۱۳۹۳ دانشجو بود و بعد از آن به مدت چهار سال مدافع حرم شد. از اوایل سال ۹۷ تا لحظه شهادتش هم در معیت حاج قاسم سلیمانی بود.»

مادر شهید نیز در خاطره‌ای دیگر از پسرش می‌گوید: «وحید از اول یاد گرفته بود وقتش را به بطالت نگذراند؛ به‌موقع درس می‌خواند، به‌موقع ورزش می‌کرد، به مسجد و هیئت و زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) و گلزار شهدای بهشت زهرا (س) می‌رفت.»

سرتیم حفاظت حاج قاسم

شهید «شهروز مظفری‌نیا» از اعضای تیم حفاظت سردار قاسم سلیمانی و از مدافعان حرم حضرت زینب (س) بود که روز ۱۳ دی سال ۹۸ در فرودگاه بغداد همراه حاج قاسم، ابومهدی و چند تن دیگر از همرزمانش توسط آمریکا مورد حمله تروریستی قرار گرفت و به شهادت رسید.

شهید شهروز مظفری‌نیا در سال ۱۳۵۷ در شهرستان کهک قم در خانواده‌ای انقلابی دیده به جهان گشود. او از همان کودکی علاقه خاصی به محافل مذهبی و دینی داشت و راه عاشقی را پله پله در محیط هیئت و مسجد پیمود. شهروز از همان سنین نوجوانی با قرآن مانوس شد و قرآن آنقدر بر زندگی او اثر گذاشت که تلاوت قرآن، عامل مهم ازدواجش شد.

همرزمان مسیر پرفیض شهادت حاج قاسم/ ناقص

شهید زمانی‌نیا با وجود جسم آسیب دیده، هرگز حاضر نشد حفاظت از سردار سلیمانی را رها کند و تمام فکر و ذکرش، حفاظت از حاج قاسم بود. او آنقدر در کارش پشتکار نشان داد که به‌عنوان سرتیم حفاظت حاج قاسم انتخاب شد و توانست با مجاهدت و از خودگذشتگی فراوان در معرکه‌های بسیار خطرناک از جان سردار دل‌ها حفاظت کند.

سرانجام همانطور که همیشه آرزو داشت، به دست تروریست‌های آمریکایی در کنار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسید و پیکرش در حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) آرام گرفت.

برادر شهیدی که خود از محافظین حاج قاسم شد

شهید هادی طارمی در سال ۱۳۵۸ در خانواده‌ای شهیدپرور در استان تهران به دنیا آمد. پیش از هادی، برادرش «جواد طارمی» در عملیات خیبر در سال ۱۳۶۲ به شهادت رسید، اما پیکرش مفقود بود تا آنکه سرانجام پس از ۱۱ سال پیکرش کشف شد و با بازگشتش تحول عمیقی در برادر کوچکترش «هادی» ایجاد کرد. به اذعان خانواده شهید، سیر تحول و رشد روحی هادی از همین زمان آغاز شد.

همرزمان مسیر پرفیض شهادت حاج قاسم/ ناقص

هادی طارمی بعد از طی کردن دوران سربازی وارد سپاه شد و توانست با پشتکار منحصر به فردش از یاران و محافظان سرلشکر سلیمانی شود و توانست با وجود خطرات فراوانی که هر روز حاج قاسم را تهدید می‌کرد، بیش از هفت سال در میادین پرخطر، جان سردار سلیمانی را حفظ کند.

وی سرانجام در سال ۱۳۹۸ در فرودگاه بغداد به‌همراه شهید سلیمانی به شهادت رسید.

همرزمان مسیر پرفیض شهادت حاج قاسم/ ناقص

سال‌ها مجاهدت مخلصانه حاج «قاسم سلیمانی» را به مقام شهادت رساند

بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص شهادت سردار سلیمانی به شرح زیر است:

«سال‌ها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدان‌های مبارزه با شیاطین و اشرار عالم و سال‌ها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیة‌الله الاعظم (ارواحناه له الفداء) و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها