یادداشت/ صادق اسدی

جنگ نرم و راه‌های مقابله با آن

جنگ نرم گسترده‌ترین تلاشی است که استکبار جهانی علیه ملت ایران و انقلاب اسلامی در قالب طرح‌های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و... به فاز اجرا گذاشته است.
کد خبر: ۵۶۵۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹ - 03January 2023

جنگ نرم و راه‌های مقابله با آنگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ صادق اسدی؛ پیروزی انقلاب اسلامی، نظام سرمست از پیروزی لیبرال دموکراسی در غرب را با چالش جدی مواجه ساخت. غرب برای برون‌رفت از شکست‌های احتمالی خود حجم وسیعی از سه طیف تهدیدات نظامی، امنیتی و فرهنگی علیه جهان اسلام به ویژه انقلاب اسلامی را طراحی و اجرا کرد.

جنگ نرم گسترده‌ترین تلاشی است که استکبار جهانی علیه ملت ایران و انقلاب اسلامی در قالب طرح‌های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و... به فاز اجرا گذاشته است. از جنگ نرم تعاریف مختلفی ارائه شده است؛ برخی جنگ نرم را با قدرت نرم و یا عملیات روانی همطراز دانسته‌اند. درحالی‌که تفاوت بسیار بین جنگ نرم و دیگر مقوله‌های مطرح وجود دارد.

جنگ نرم نه قدرت نرم است نه عملیات روانی، بلکه پدیده‌ای پیچیده و بسیار فراتر از موارد یاد شده است. برای مقابله با این پدیده باید مدل و راهکار‌های فراگیر و همه جانبه ارایه کرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص شناسایی جنگ نرم می‌فرمایند: «باید مسائل کلان را ببینید؛ دشمن را درست شناسائى بکنید؛ ‏هدفهاى دشمن را کشف بکنید؛ ‏احیاناً به قرارگاه‏هاى دشمن، آنچنانى که خود او نداند سر بکشید و بر همین اساس طراحى ‏کلان ‏بکنید و در این طراحى کلان، حرکت کنید.»

با توجه به اهمیت موضوع شناخت دشمن به عنوان اولین مرحله مقابله؛ بیان دیگری از رهبر معظم انقلاب اسلامی ابعاد آن را مشخص‌تر کرده است: «باید ابعاد دشمن و ابعاد دشمنی را بدانیم تا بتوانیم بر او فائق بیائیم. البته ما مدد الهی داریم، کمک غیبی داریم بدون شک؛ این ‏را انسان دارد مشاهده می‌کند؛ لکن ما مادامی که هوشیارانه، آگاهانه در میدان نباشیم، تدبیر لازم را به کار نبریم، کمک الهی به سراغ ما ‏نخواهد آمد.»

در اشراف بر دشمن دو جنبه اساسی وجود دارد، ابتدا شناخت از او و سپس شناساندن دشمن و دشمنی‌ها به مخاطبین جامعه هدف، که دیدگاه مقام معظم رهبری در همین راستا، موید این شناخت و شناساندن است.

اگر کشوری، ملتی و امتی از شناخت دشمن، عملکردش، رفتارش و نیاتش غافل شود به سختی ضربه می‌خورد. برای اینکه در هیچ دوره‌ای غافلگیر نشود باید بعد دشمن‌شناسی خود را تقویت کند از تجربیات تاریخی، مصداق‌های عملی، درس بگیرد و با درایت با آن برخورد کند؛ همانگونه که حضرت آیت ا... خامنه‌ای (مدظله العالی) می‌فرماید: «اگر انسان بخواهد ضربه نخورد، باید نقش دشمن را ببیند. یکی از لوازم توجه و ‏ملاحظه برای ضربه نخوردن، دیدن دشمنی است که می‌خواهد به ما ضربه بزند؛ از این ما را نباید غافل کنند. خط اغفالِ بخصوص خواص و ‏نخبگان از تأثیر دشمن، یکی از خطوط القائی و تبلیغاتی دشمن است.»

تاکید معظم له بر غفلت به دلیل اهمیت موضوع است که اگر غفلت نباشد دشمن موفق نخواهد شد، یکی از دلایل مهم موفقیت و پیروزی دشمن در چنین میدان هایی، غفلت مسولان، نخبگان، خواص و مردم است. چون دشمن برابر برنامه و اهدافش عمل می‌کند، آنچه مهم است عمل جامعه هدف به وظیفه خود است از آن جمله عدم غافلگیری توسط دشمن است.

-فضاسازی فرهنگی در جهت ایجاد جو غالب ارزشی در جامعه
-تصویر سازی مثبت از رویکردها، دست آورد‌های انقلاب اسلامی.
-ایجاد جریانات و هیجانات مثبت در جامعه.
-فضاسازی، تعظیم شعائر اسلامی، انقلابی و ارزشی و ارایه مصادیق الگویی آن همچون شهدا، ایثارگری و.
-ایجاد روحیه مقاومت و پایداری، نشاط، بالندگی و... در جبهه خودی.
-اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه آماج نسیت به فعل و انفعالات فضای مدرن جنگ نرم.
-جهت دهی به افکار عمومی.

جامعه هدف در معرض آماج پیام‌های رنگارنگ، متنوع و اغوا کننده طواغیت جهانی است این پیام‌ها در قالب انواع محصولات دیداری، شنیداری، نوشتاری وصنایع فرهنگی، سبک زندگی، مد، مدل، الگو و برابر سلایق، ذائقه‌ها و مخاطبین تهیه و تولید و نشر می‌یابد. در داخل منفعت طلبان، وابستگان، شیفتگان فرهنگ بیگانه و غافلان این میدان، مخاطب و محیط را برای ترویج و گسترش آن مهیا می‌کنند و در خارج از کشور، نظام سلطه و ضد انقلاب در تلاش هستند تا با تولیدات ضد دینی و ضد انقلابی خود فضای کشور را تحت تاثیر قرار داده و در جهت تغییر ارزش‌ها، هنجار‌ها و رفتار مخاطب ایرانی گام بردارند.

با توجه به چنین وضعیت و موقعیتی، تلاش مناسبی در جهت فضا سازی ارزشی در جامعه مخاطبین و محیط بیرونی و پیرامونی آنان را با طرح ریزی، برنامه ریزی و تقویت نهادها، سازمان‌ها و نخبگان و جوانان این صحنه در جهت تهیه و تولید و پوشش جامعه با محصولات و صنایع فرهنگی دینی و ارزشی، همت جدی را می‌طلبد. در کنار تولید محصولات ارزشی و اشباع محیط درونی و پیرامونی مخاطبین از محصولات مناسب فرهنگی، تبلیغی و هنری باید مخاطبین در سطوح مختلف را با مفاهیم، شیوه ها، عناصر و عوامل جنگ نرم دشمن آشنا کرد تا در مواقع ضرورت حساسیت لازم را از خود نشان دهند.

با توجه به اهمیت موضوع و توصیه‌ و سفارش‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی بایستی مراقب باشیم ذهن‌، دل‌، فکر و ایمان‌‌مان را مورد پاسداری دقیق قراردهیم.

تقویت ایمان دینی، مهمترین مؤلفه برای تأثیرگذاری بر مخاطبین و بهترین راه در امان ماندن از تأثیرگذاری جنگ نرم و ترکیبی دشمنان است. اعتقادات دینی به بازدارندگی در مقابل خوی تجاوزطلبی سلطهگران منجر میشود. البته نه دین‌های تحریف شده و ساخته شده توسط قدرتها، بلکه دینی، چون اسلام ناب محمدی (ص) که همیشه مانعی بزرگ در سر راه استعمارگران قرار داشته است. به همین دلیل هم همیشه سعی در تحریف آن داشتهاند. تقویت پایه‌های اعتقادی- معرفتی کودکان، نوجوانان و جوانان میتواند یکی از راهکار‌های مطمئن در راستای مقابله با شیوه‌ها و رسانه‌های جنگ نرم و ترکیبی دشمن باشد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها