جان فدا/ دومین نمایشگاه «بصیرت سلیمانی» افتتاح شد؛

نمایش ۶۰ اثر از ۳۵ هنرمند با موضوع «بصیرت حاج قاسم» در موزه شهدا

نمایشگاه بصیرت سلیمانی به مناسبت سومین سالگرد شهادت شهید سپهبد قاسم سلیمانی با ۶۰ اثر از ۳۵ هنرمند از ۱۲ استان در رشته‌ هنری در موزه شهدا افتتاح شد.
کد خبر: ۵۶۵۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴ - 03January 2023

دومین نمایشگاه «بصیرت سلیمانی» افتتاح شد/ نمایش ۶۰ اثر از ۳۵ هنرمند با موضوع بصیرت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در موزه شهدابه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، دومین نمایشگاه «بصیرت سلیمانی» روز دوشنبه ۱۲ دی‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفعلی شکری نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در موزه مرکزی شهدا افتتاح شد. 

حجت الاسلام شکری در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار رشید اسلام، حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: نقش هنر در پیشبرد آرمان‌های یک جامعه کاملاً عیان است و در پیشگاه هنرمندانی که خود دستی بر آتش دارند، در این خصوص صحبت کردن چندان هنرمندانه نیست، اما باید توجه کرد هیچ اقدامی نباید بدون هدف باشد.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه هدف هنر در محدوده نیاز و تعالی‌بخشی به انسان است، تأکید کرد: هدف هنر متعالی، بلندمدت، عمیق و مستمر است، گاهی هم اهداف از بالا به زیر کشیدن است که مشخصه آن سطحی‌نگری و کوته‌بینی و ظاهرسازی است لذا هنرمندی که دوراندیش است برای اینکه بتواند آرمان‌هایی را بیان کند، اسطوره‌سازی و الگوسازی می‌کند. در مقابل الگو اسطوره قرار دارد که بخش اعظم اسطوره مبتنی بر خیال‌پردازی و پروبال دادن به جزئیات است که اثر آنچنانی در بیان راه و اندیشه ندارد، همه اسطوره‌ها در یک امر متفق هستند و آن این است که مافوق واقعیت هستند.

حجت‌الاسلام شکری ادامه داد: هنگامی که الگوسازی و اسوه‌سازی می‌کنید حتماً باید منطبق بر واقعیت باشد و به همین دلیل در فرهنگ دینی ما برای تاریخ ویژگی‌های خاصی قائل هستند که قابل پیروی بوده و اغراق، دروغ و جعل در آن نباشد، لذا اگر خارج از دسترس باشد دیگر الگو نیست. در اسوه‌سازی باید حتماً آنچه واقع شده بیان کنید که در این صورت موفق خواهید بود، اگر تمام زوایای زندگی یک شخص را نشان دهید از او یک الگو می‌سازید.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه اگر الگویی زیبایی واقعی و باطنی داشته باشد دیگران جذب او می‌شوند، تصریح کرد: یک هنرمند باید وسیع‌نگر باشد و از عمق موضوع برای پیشبرد هدفش استفاده کند و باید هنرمندان در این راستا گام بردارند.

رحیم نریمانی، مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در ابتدای این مراسم گفت: گفتمان فرهنگ و هنر برای ترسیم قهرمانی و اسطوره‌سازی شهید سلیمانی در این نمایشگاه مورد استفاده قرار گرفته و عمده شرکت‌کنندگان نمایشگاه جوانان هستند و این موضوع نشان می‌دهد که ایجاد شکاف بین نسلی با وجود تمام دسیسه‌ها و مشکلات به وجود آمده و مکر دشمنان بی‌اثر بوده است.

نریمانی با بیان اینکه مردم و به خصوص هنرمندان کشور ما قدرشناس قهرمانان ملی و بین‌المللی خود هستند، تأکید کرد: در چرخه ایجاد نظم نوین جهانی و در عرصه بین‌الملل، برخی از کشور‌ها به شیوه استعمار نوین به دنبال این هستند که برای خودشان تاریخ‌سازی کنند، باید گفت سردار رشید اسلام با شکست دسیسه بزرگ قرن که ثمره آن داعش بود، نه تنها برای کشور ما امنیت به ارمغان آورد بلکه رشادت‌طلبی این شهید بزرگوار که دانش آموخته دانشگاه دفاع مقدس بود نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب کرد.

نمایشگاه بصیرت سلیمانی در آستانه سومین سالگرد شهادت شهید سپهبد قاسم سلیمانی با ۶۰ اثر از ۳۵ هنرمند از ۱۲ استان در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، نقاشی‌خط، عکس، طراحی، کوئیلینگ، اینستالیشن، پوستر، دیجیتال پینت و موشن افتتاح شد و کارگاه زنده هنری توسط هنرمندان بنفشه اسدالله‌زاده، مرجان اسفندری میلاجردی، پریا امیری، الهام برجی، اکرم بیاتانی، علی پیرانی، یونس چناری، فاطمه سادات حاجی شریفیا، عماد ربیعی، حسین شیرکوند، زینب شیخی، امیرحسین طاسباز، نازآفرین نادری، کبری نوروزی و اشرف کمانکش برپا شد.

در نمایشگاه گروهی هنر‌های تجسمی «بصیرت سلیمانی» آثار رضا بدرالسما، سمیه ولیان، ناصر تقی‌زاده، بنفشه اسدالله‌زاده، مرجان اسفندی میلاجردی، پریا امیری، مهدی بایمانی، الهام برجی، عفیفه بهادری مقدم، اکرم بیاتانی، محمدپورقدیمی، علی پیرانی، بهاره جامی‌خواه، یونس چناری، فاطمه سادات حاجی شیریفیا، سید علی‌اصغر حسینی، معصومه حیدرپور، آیلار خلیلی‌زاده، سید ماهان دبیری، سمیه ریوندی، عماد ربیعی، سید علیرضا شوشتری، الهه زلفی، فاطمه سامی، حسین شیرکوند، زینب شیخی، مریم صابری، علیرضا صمیمی، امیرحسین طاسباز، مراد فتاحی، عباس عباسی، محسن فرجی، ملیحه کمانی، نازآفرین نادری و امین نیک‌خو با موضوع بصیرت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به نمایش درآمده است.

در حاشیه این مراسم کتاب ارزشمند «شکوه لاله‌ها» با آثار اساتید و هنرمندان نمایشگاه شکوه لاله‌ها با گردآوری دکتر «سمیه ولیان» با موضوع آثار هنرمندان درباره سوم خرداد سالروز عملیات پیروزمندانه آزادسازی خرمشهر و نسخه جدید نشریه شاهد یاران، ویژه‌‎نامه مادر شهید «محمد بابایی»، خانم کونیکویامامورا» رونمایی شد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها