جان فدا/ یادداشت/ عصمت دهقانی

وصیت‌نامه حاج قاسم؛ منشور معرفتی جهت پیشبرد جهاد تبیین

وصیت‌نامه سردارشهید حاج قاسم سلیمانی از بهترین منشور‌های معرفتی و تربیتی، جهت پیشبرد جهاد تبیین است و مطالعه و تحلیل آن نقش مهمی در بصیرت افزایی و آگاه کردن مسئولین و اقشار مختلف مردم دارد.
کد خبر: ۵۶۵۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۱ - 06January 2023

وصیت‌نامه حاج قاسم؛ منشور معرفتی جهت پیشبرد جهاد تبیین

گروه استان‌های‌دفاع‌پرس- عصمت دهقانی؛ «وصیت» در اصطلاح علم اخلاق، با پند و موعظه و سفارش کردن بر دیگری، جهت فرمان بردن و عمل نمودن است.

امام خمینی (ره) در خصوص وصیت‌نامه‌های شهدا فرمودند: «این وصیت نامه‌هایی که این عزیزان می‌نویسند را مطالعه کنید. پنجاه سال عبادت کردید و خداوند قبول کند، یک روز هم از این وصیت‌نامه‌ها بگیرید و مطالعه کنید و تفکر کنید». این سخن معمار کبیر انقلاب اسلامی نشان از اهمیت کلام و گفته‌های کسانی دارد که مخلصانه، بدون هیچ چشم داشتی تا پای جان برای حفظ ارزش‌های اصیل دینی، آزادی، انسانیت، کرامت و شرافت انسان دفاع کردند نخواستند ارزش‌هایی که به یادگار مانده از انبیا، ائمه و اولیاءالله است به دست فراموشی سپرده شود.

وصیت‌نامه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از بهترین منشور‌های معرفتی و تربیتی، جهت پیشبرد جهاد تبیین است و مطالعه و تحلیل آن نقش مهمی در بصیرت افزایی و آگاه کردن مسئولین و اقشار مختلف مردم دارد چر اکه سردار دلها، دوران مبارزات انقلابی را درک کرده بود، دوران دفاع مقدس از فرماندهان جوان و شجاعی بود که قصه رشادت‌هایش در یاد و ذهن همرزمانش باقی است، پس از دفاع مقدس مجاهدت در راه اسلام را تمام شده ندانست بلکه همواره برای رفع مشکلات کشور در خط مقدم بود. هیچگاه خود را محدود به فعالیت‌های نظامی نکرد بلکه هر زمانی که نیاز بود در بین مردم و کنار مردم در رفع نابسامانی‌ها و مشکلات تلاش می‌کرد.

شهید سلیمانی بدون توجه به مرز‌های جغرافیایی در صدد رفع مشکلات مردم مظلوم و بی‌دفاع در هر گوشه‌ای از دنیا نیز بود، با جریان‌های سیاسی و بین المللی آشنا بود، بنابراین کلامش براساس اطلاعات و دانسته‌های وی ارزشمند، تاثیر گذار است که وظیفه اهالی قلم واصحاب رسانه است که این وصیت نامه را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهند و در ترویج اندیشه‌های مکتب حاج قاسم، گام‌های موثری بردارند.

اعتقاد راسخ و قلبی به دین مبین اسلام

شهید سلیمانی وصیت‌نامه خود را با تاکید بر اصول دین آغاز می‌کند که نشان از روشن بودن مسیر وهدفمند بودن زندگی دارد و که اعتقادات دینی مسلمانان را در برابر ناملایمات مستحکم و مقاوم می‌کند. «اشهد أن لا اله الا الله و اشهد أنّ محمداً رسول الله و اشهد أنّ امیرالمؤمنین علی‌بن ابی‌طالب و اولاده المعصومین اثنی‌عشر ائمّتنا و معصومیننا حجج الله.

شهادت می‌دهم که قیامت حق است، قرآن حق است، بهشت و جهنّم حق است، سؤال و جواب حق است، معاد، عدل، امامت، نبوت حق است.»

وقتی به یگانگی خداوند و به نبوتی که بزرگترین معلم و مدرس پیام وحی است و همچنین بر روز قیامتی که هر کسی به پاداش و جزای اعمال خود می‌رسد ایمان داشته باشیم، برای رسیدن به اهدافمان گام‌هایمان را با صلابت برمیدارم، از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد و نتیجه کار را به خدا واگذار می‌کنیم و راضی به رضای باریتعالی هستیم.

عشق به ولایت

«خداوندا! تو را سپاس که مرا صلب به صلب، قرن به قرن، از صلبی به صلبی منتقل کردی و در زمانی اجازه ظهور و وجود دادی که امکان درک یکی از برجسته‌ترین اولیائت را که قرین و قریب معصومین است، عبد صالحت خمینی کبیر را درک کنم و سرباز رکاب او شوم. اگر توفیق صحابه رسول اعظمت محمد مصطفی را نداشتم و اگر بی‌بهره بودم از دوره مظلومیت علی‌بن ابی‌طالب و فرزندان معصوم و مظلومش، مرا در همان راهی قرار دادی که آن‌ها در همان مسیر، جان خود را که جان جهان و خلقت بود، تقدیم کردند.

خداوندا! تو را شکرگزارم که پس از عبد صالحت خمینی عزیز، مرا در مسیرعبد صالح دیگری که مظلومیتش اعظم است بر صالحیتش، مردی که حکیم امروز اسلام و تشیّع و ایران و جهان سیاسی اسلام است، خامنه‌ای عزیز ــ که جانم فدای جان او باد ــ قرار دادی»

سردار دل‌ها، پس از اصول دین، بلافاصله مبحث ولایت و پیروی از ولایت فقیه و علاقه قلبی خود را به، ولی و سرپرست جهان اسلام با نکاتی که سرشار از نگاه بصیرتی و آگاهانه و عاشقانه نسبت به امر «ولایت» در جهان بینی اسلامی است را نشان می‌دهد.

بهترین بندگان خدا

«پروردگارا! تو را سپاس که مرا با بهترین بندگانت در هم آمیختی و درک بوسه بر گونه‌های بهشتی آنان و استشمام بوی عطر الهی آنان را ـ یعنی مجاهدین و شهدای این راه ـ به من ارزانی داشتی... .»

 حاج قاسم رزمندگان اسلام و شهدا را بهترین بندگان خدا معرفی می‌کند و به هم قطار بودن با این عزیزان افتخار می‌کند؛ الگو سازی از شهدا و رزمندگان، از قهرمانان عرصه جهاد و شهادت برای جوانان و نوجوانان، ازبهترین استفاده‌های کاربردی از این کلام شهید سلیمانی است چرا که همه ما برای انتخاب قهرمان زندگی خود و فرزندانمان باید بهترین‌ها را انتخاب کنیم.

اخلاص مرد میدان

«ای خدای عزیز و‌ ای خالق حکیم بی‌همتا! دستم خالی است و کوله‌پشتی سفرم خالی، من بدون برگ و توشه‌ای به‌ امید ضیافت عفو و کرم تو می‌آیم. من توشه‌ای برنگرفته‌ام؛ چون فقیر [را]در نزد کریم چه حاجتی است به توشه و برگ؟!... امید دارم آن جهیدن‌ها و خزیدن‌ها و به حُرمت آن حریم‌ها، آن‌ها را ببخشی.»

عبد صالحی که تمام اعمالش رنگ و بوی خدایی داشت و تمام اعمال و رفتارش فقط و فقط برای خدا و رضای خدا بود و تمام عمر خود را صرف خدمت به جهان اسلام و مظلومان و ستمدیدگان نموده است عاجرانه از خداوند منان به گونه‌ای طلب مغفرت می‌کند که برای همه ما که شاید کوچکترین اعمالمان در نظر مان بزرگ باشد، قابل تأمل است.

 به دنبال معشوق حقیقی

 خدایا! از کاروان دوستانم جامانده‌ام

خداوند،‌ای عزیز! من سال‌ها است از کاروانی به‌جا مانده‌ام و پیوسته کسانی را به‌سوی آن روانه می‌کنم، اما خود جا مانده‌ام، اما تو خود می‌دانی هرگز نتوانستم آن‌ها را از یاد ببرم.... عزیزم! من از بی‌جاقراری و رسوای ماندگی، سر به بیابان‌ها گذارده‌ام؛ من به‌امیدی از این شهر به آن شهر و از این صحرا به آن صحرا در زمستان و تابستان می‌روم. کریم... معبود من، عشق من و معشوق من، دوستت دارم. بار‌ها تو را دیدم و حس کردم، نمی‌توانم از تو جدا بمانم. بس است، بس. مرا بپذیر، اما آن‌چنان که شایسته تو باشم.

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، در جملاتی زیبا آورده است که تمام تلاشهایش، در همه شرایط و تحمل همۀ سختی‌ها فقط برای رسیدن به معشوق حقیقی بوده است. کسب درجات، پست و مقام‌های دنیایی، اموال و مسئولیت‌ها در برابر رسیدن به معبود ازلی هیچ و پوچ است.

ایران حرم است

و اما حاج قاسم بعد از تاکید قاطعانه بر عقاید خود و راز و نیاز عاشقانه و عارفانه با معبود خویش و ابراز علاقه به شهدا توصیه‌های خود را به دیگران بیان می‌کند: «.. جمهوری اسلامی، مرکز اسلام و تشیّع است. امروز قرارگاه حسین‌بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند. ا گر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی (ص) ... والله والله والله این خیمه اگر آسیب دید، بیت الله الحرام و مدینه حرم رسول الله و نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد باقی نمی‌ماند؛ قرآن آسیب می‌بیند»

ایران حرم است، زیرا قدرتمندترین حکومت شیعه در این کشور است، ولی امر المسلمین در ایران است، هشت سال دفاع مقدس در در برابر دشمن متجاوز و حامیانش مقاومت کرد، ولی یک وجب از خاکش را از دست نداد، قدرتمند‌ترین جایی که از مسلمانان جهان حمایت می‌کند ایران است. ایران قرار گاه حسین ابن علی (ع)، چرا که در برابر یزیدیان زمان ایستادگی کرده و می‌کند. ایران حرم است چرا که الگوی مقاومت اسلامی از ایران به کشور‌های منطقه صادر شد و در حال گسترش در سایر کشورهاست.

مسئولین ما بدانند بر روی صندلی‌هایی می‌نشینند که خون هزاران شهید به پایشان ریخته شده است و هرگونه اهمال و ساده انگاری در انجام امور خیانت به خون شهدایی است که برای حفظ این حرم جان خود را تقدیم انقلاب اسلامی کردند. حرم باید همواره از هر گونه آلودگی پاک و مقدس باشد. حرم، باید پناهگاه بی‌پناهان باشد. دشمنان جمهوری اسلامی ایران معنایی این حرف حاج قاسم را خوب درک کرده اند که با تمام توان سعی در از بین بردن این حرم دارند و به بهانه‌های مختلف قصد تجزیه و تکه پاره کردن آن را دارند چرا که تا زمانی که این حرم با این وسعت و جمعیت و تفکر ولایتمداری پا بر جا باشد، آن‌ها نمی‌توانند به مقاصد شوم خود برسند، ولی با از بین رفتن این حرم دیگر نامی از اسلام ناب محمدی و اندیشه‌های والای اسلامی باقی نمی‌ماند.

خدمتگزار مردم باشید

 حاج قاسم بعد از تاکید بر تلاش برای حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که امید مستضعفان جهان است، توصیه‌هایی به رجال سیاسی کشور دارد: «در قبال مردم خدمت بکنید از افراد پاکدست و خدمتگزار استفاده بکنید نه افرادی که اگر یک میزی در ده به آن‌ها بدهی خاطرات خان‌های سابق را تداعی می‌کنند».

شهید جبهه مقاومت از سیاسیون و مسئولان کشور می‌خواهد که به مردم خدمت کنند و تاکید دارد که از افراد پاکدست و خدمتگزار استفاده شود، افرادی که نسبت به بیت‌المال حساس نباشند، دغدغه رفع مشکلات مردم را نیز نخواهند داشت فقط افراد پاکدست می‌توانند به خدمت کردن به مردم به حفظ حرم کمک کنند و مسئولینی که به دنبال تجملات باشند نمی‌توانند خدمتگزاران شایسته‌ای باشند.

خانواده

یک نکته مهم در وصیت حاج قاسم بحث خانواده است: «مسئولین همانند پدران جامعه می‌بایست به مسئولیت خود پیرامون تربیت و حراست از جامعه توجه کنند، نه با بی‌مبالاتی و به‌خاطر احساسات و جلب برخی از آرای احساسی زودگذر، از اخلاقیاتی حمایت کنند که طلاق و فساد را در جامعه توسعه دهد و خانواده‌ها را از هم بپاشاند. حکومت‌ها عامل اصلی در استحکام خانواده و از طرف دیگر عامل مهم از هم پاشیدن خانواده هستند.»

نکته قابل تامل در اینجا این است که حاج قاسم حکومت‌ها را عامل اصلی استحکام خانواده می‌داند. چرا که خانواده همان جامعه کوچک است اگر در جامعه‌ای که رهبری مدبر ضمام امور را بر عهده دارد، همگان از او تابعیت کنند، خود به خود خیلی ازمشکلات برطرف و یا به حداقل می‌رسند و دیگر اینکه اگر حکومت به مسائل اقتصادی، اجتماعی، آموزش، درمانی و ... توجه ویژه داشته باشد، مشکلات خانواده‌ها کمتر می‌شود و در نتیجه از طلاق و فرو پاشی خانواده‌ها جلوگیری می‌شود. وی صراحتاً می‌گوید اگر شما در مسیر رهبر و انقلاب اسلامی باشید خانواده هم درست می‌شود.

شناخت به موقع دشمن

سردار سلیمانی خطاب به برادران سپاهی و ارتشی می‌گوید: «ملاک مسئولیت‌ها را برای انتخاب فرماندهان، شجاعت و قدرت اداره بحران قرار دهید... نکته دیگر، شناخت به موقع از دشمن و اهداف و سیاست‌های او و اخذ تصمیم به موقع و عمل به موقع؛ هر یک از این‌ها اگر در غیر وقت خود صورت گیرد، بر پیروزی شما اثر جدّی دارد.» حاج قاسم که خود نمونه کم نظیر و شاید به جرات می‌توان گفت بی‌نظیری از یک فرمانده شجاع، مدیر، مدبر، متدین و از خود گذشته بود که از قدرت مدیریت بحرانش، هر چه بگوییم کم گفته ایم، بر انتخاب فرماندهان شجاعی که قدرت مدیریت بحران را داشته باشند تاکید دارد. شناخت به موقع دشمن و اهداف و سیاست‌های او از جمله سفارشات شهید سلیمانی است. در شرایطی که دشمنان تمام تلاش خود را برای تغییر ذهنیت افراد جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان ایرانی در مورد اینکه دشمن کیست، به کار می‌برند، اگر فرماندهان و نیرو‌های نظامی از امر دشمن شناسی غافل باشند ضربات جبران ناپذیر بر پیکره نظام جمهوری اسلامی ایران وارد می‌شود. مصداق بارز این موضوع اغتشاشات اخیر است که دشمنان قصد داشتند نیرو‌های ارتشی را با اغتشاشگران همراه کنند، ولی با بصیرت و آگاهی ارتشیان جان بر کف این اتفاق نیفتاد.

علما

حاج قاسم در وصیت نامه خود، علما را مورد خطاب قرار می‌دهد: «سرباز تان و دست بوستان... یک سرباز چهل ساله با عقل ناقص خودم اینطور فهمیدم که یک آن خناس می‌خواهند شما را ساکت کند شما ساکت ننشینید شما در دفاع از میراث خمینی و در دفاع از آیت‌الله خامنه‌ای که خیلی مظلوم است و نیاز به همراهی شما دارد از بیان و دیدار و حمایت کوتاهی نکنید» بر خلاف نظر کوته اندیشان که دین را از سیاست جدا می‌دادند و معتقد هستند علما و روحانیون در مسائل سیاسی دخالت نکنند، سردار سلیمانی مودبانه و با احترام ابتدا می‌گوید: «سربازتان و دست بوستان» و از علما می‌خواهد که در کنار، ولی فقیه باشند و از رهبری و مقام ولایت دفاع کنند. اگر روحانتیت تضعیف شود، دین تضعیف می‌شود، مرجعیت دینی جهان اسلام و در نهایت مسلمانان تضعیف می‌شوند.

تنها نسخه شفا بخش؛ پیروی از ولایت فقیه

 اهمیت پیروی و حمایت از، ولی فقیه درلابه لای سطور وصیت‌نامه سردار شهید سلیمانی چندین بار به چشم می‎خورد. می‌نویسد «تن‌ها نسخه نجات‌بخش این امت ولایت فقیه است این خیمه رسول الله است الله خیمه اگر آسیب دید بیت الله الحرام و مدینه و حرم رسول و نجف و کربلا هیچکدام باقی نمی‌ماند قرآن آسیب می‌بیند» باز جای دیگری بیان می‌کند «اصل و اصول یعنی، ولی فقیه خصوصاً حکیم مظلوم وارسته در دین و فقه و عرفان و معرفت آیت‌الله خامنه‌ای عزیز جمهوری اسلامی امروز سر بلندترین دوره خود را طی می‌کند. مذمت دشمنان و شماتت آن‌ها شما را دچار تفرقه نکند. هنر امام این بود که اسلام را پشتوانه آورده عاشورا محرم و صفر و فاطمیه را به پشتوانه این ملت آورد این‌ها پشتوانه ما» سردار سلیمانی به مخاطبین خویش گوشزد می‌کند که جمهوری اسلامی در اوج عزت است. بی‌شک این عزت با پیروی از ولایت فقیه ماندگار است.

طلب حلالیت از مردم کرمان

در ادامه یک نکاتی به مردم کرمان- هم استانی‌های خود- می‌فرماید که نشان از قدر شناسی و احساس وظیفه این بزرگ مرد در قبال هم استانی‌های اوست؛ و عشق و علاقه خود را به مردم آن خطه نشان می‌دهد. حاج قاسم مدتی در لشکر بزرگ ثارالله مسئول بوده است و احساس دین می‌کند که و از آن‌ها حلالیت می‌طلبد و از آن‌ها می‌خواهد پیرو ولایت فقیه باشند.

خانواده‌های شهدا

شهید سردار سلیمانی که همواره ارتباط بسیار نزدیکی با خانواده‌های معظم شهدا داشت و فرزندان شهدا را مورد دلجویی و محبت خود قرار می‌داد، در وصیت‌نامه خود نیز از یاد این عزیزان غافل نبوده است و فرموده است: «در این عالم صوتی که روزانه من می‌شنیدم و مناسب با آن بودند و همچون صوتی قرآن به من آرامش می‌داد و بزرگترین پشتوانه معنوی خود می‌دانستنم صدای فرزندان شهدا بود که بعضاً روزانه با من مانوس بودند صدای پدر و مادر شهدا بود که وجود پدر و مادرم را در وجودشان احساس می‌کردم». کدام مسئول است که تلفنی با فرزندان شهدا صحبت کند و شنیدن صدای آن‌ها را موجب آرامش بداند؟! و در ادامه می‌نویسد: «من را حلال کنید که خانواده شهدا و دوست دارم جنازه مرا فرزندان شهدا به دست بگیرند شاید به برکت اصابت دستان پاک آن‌ها خداوند مرا ببخشد». دغدغه حلالیتش از آن نکات قابل تامل برای همه ما به ویژه مسئولین است. سردار سلیمانی که سراسر زندگیش خدمت بوده است باز طلب حلالیت می‌کند. اما با با تاسف کم نیستند اشخاصی که در لباس خدمت، خیانت می‌کنند.

حرف‌هایی برای همگان

وصیت‌نامه سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی سرشار از نکات اعتقادی، عرفانی، اخلاقی حماسی، تربیتی، سیاسی و ... است با زبانی فصیح بیان کرده است که عمل کردن به آن‌ها سعادت و بهروزی فردی و اجتماعی را به دنبال دارد و چراغ راهی برای امروز و فردای مسلمانان است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار