معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران:

آلبوم «زار» گامی جهت تقویت زیرساخت موسیقی ملی/ «محسن نفر» حلقه‌ی وصل تمام هنرهای متعهد است

سمیعی آلبوم موسیقی «زار» را یک حرکت بنیادین در ایجاد زیرساخت برای موسیقی ملی دانست و درباره خالق آن گفت: استاد نفر حلقه وصلی بین تمامی هنرهای متعهدی است که از هنر خوشنویسی گرفته تا هنرهای نمایشی دربرگیرنده ارزشمندی‌های بسیاری است.
کد خبر: ۵۶۵۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹ - 07January 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «امیرحسین سمیعی» معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آیین رونمایی از آلبوم «زار» محسن نفر نوازنده موسیقی اصیل ایرانی با بیان اینکه بارها در رسانه‌ها درباره یک استاد، یک هنرمند و یک چراغ راه برای نسل صحبت شده است، اظهار داشت: محسن نفر استاد نسلی از هنرمندان است که متعهدانه با شرافت و با اخلاق وارد حوزه هنر شده است؛ خیلی‌ها این سرچشمه را می‌شناسند و با رویه‌ای که در این سالها داشته آشنا هستند.

وی به تشریح سابقه‌ی آشنایی خود با محسن نفر پرداخت و افزود: آشنایی من هم با هنرمند بزرگی چون محسن نفر از سالها پیش اتفاق افتاده است و همواره تلاش کردم که توفیق این شاگردی برای من وجود داشته باشد. او در دوره‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی که دربرگیرنده متغیرهایی است همواره ثابت قدم باقی مانده و این ثابت ماندن کار بسیار سختی است.

آلبوم «زار» زیرساخت موسیقی ملی/ «محسن نفر» حلقه‌ی وصل تمام هنرهای متعهد است

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تاکید براینکه محسن نفر برای کارهایی که کرده محسن نفر نشده است، عنوان کرد: او برای کارهایی که نکرده هم محسن نفر شده است. در دهه ۷۰ او را با لقب «فیلسوف تار» می‌شناختند و به قول یکی استادان موسیقی ایران مضراب‌های او دارای ساختاری است که در آن عمق ردپای اصلی فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی را می‌توانیم پیدا کنیم. الان در سال ۱۴۰۱ که ما با این پدیده هنری مواجه می‌شویم متوجه می‌شوم که آثار استاد نفر می‌تواند سرمشق بزرگی برای آینده باشد؛ برای انسانی که می‌تواند هویت صوتی خود را در این زمینه پیدا کند.

بیشتر بخوانید؛

حوزه هنری درحال تدارک کنسرت موسیقی

سمیعی در بخش دیگری از صحبت‌ های خود ضمن اشاره به دیگر ویژگی‌های هنری محسن نفر به عنوان یکی از نوازندگان شاخص موسیقی ایرانی توضیح داد: پای بند به ریشه‌ها و هویت اصلی ما هزینه بسیار زیادی دارد و هر هنرمندی این هزینه را نمی‌پذیرند و به اعتقاد هنرمندانی که چنین هزینه‌هایی را می‌پردازند بسیار کم هستند. استاد نفر حلقه وصلی بین تمامی هنرهای متعهدی است که از هنر خوشنویسی گرفته تا هنرهای نمایشی دربرگیرنده ارزشمندی‌های بسیاری است. جمعی از تمامی مفاهیم ارجمند هنر متعهد در محسن نفر تجلی پیدا کرده و در حال حاضر شاخصه اصلی هنر متخصص و هنر متعهد است.

وی تاکید کرد: دلیل اینکه تلاش می کنیم در این سالها شاگرد محسن نفر بمانیم به خاطر تجلی تمامی ویژگی‌های یک هنرمند متعهد است که از او هم درس اخلاق می‌گیریم و هم درس هنر. این آلبوم به اعتقاد من بنیانگذار زیرساختی در موسیقی ملی ماست که شاید مصرف گرایان هنرمصرف گرا از آن انتقاد می کنند. ولی این نوع موسیقی که ما در آلبوم زار می شنویم دربرگیرنده زیرساختی در موسیقی ایرانی است که باید به نسل های آینده منتقل شود. این اتفاق بزرگی است که باید بیش از این برای رساندن صدایش به نسل جدید تلاش کرد.

آلبوم «زار» زیرساخت موسیقی ملی/ «محسن نفر» حلقه‌ی وصل تمام هنرهای متعهد است

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پاسخ به اینکه برنامه‌ای برای عبور از شرایط فعلی و عدم برگزاری کنسرت‌های موسیقی تدارک دیده شده است، گفت: هنرمندان زیادی از شرایط کنونی دچار مشکلات شده‌اند چراکه اقتصاد آن‌ها بخاطر عدم برگزاری کنسرت دچار آسیب شده است و ما قبل از جشنواره موسیقی فجر سعی خواهیم کرد این روند را تغییر دهیم لذا به زودی در این عرصه خط شکنی خواهیم داشت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار