مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

شکل‌گیری نقاشی انقلاب اسلامی مُمارست هنرمندانِ هم‌دل را می‌طلبد

نیرومند به فعالیت‌های مستمر هنرمندانی همچون کاظم چلیپا و عبدالحمید قدیریان در عرصه نقاشی انقلاب اشاره کرد و گفت: شکل‌گیری نقاشی انقلاب اسلامی مُمارست هنرمندانِ هم‌دل رل می‌طلبد که در این زمینه نیازمند گذر زمان هستیم.
کد خبر: ۵۶۶۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۳ - 08January 2023

«محمدحسین نیرومند» گرافیست و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه نمایشگاه «نورهدی، نور حسین (ع) است و بس» آثار عبدالحمید قدیریان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان اینکه باعث افتخار بود که در این نمایشگاه شرکت کردم، اظهار داشت: قدیریان از اساتید برجسته هنر است که استاد درجه یک نقاشی و همچنین بی‌تردید استاد درجه یک هنر سینما به‌خصوص در عرصه هنر طراحی صحنه است.  

 نیرومند به آثار ارائه شده در نمایشگاه «نورهدی، نور حسین (ع) است و بس» اشاره کرد و افزود: حدود ۳۰ سال از آشنایی اینجانب با استاد قدیریان می‌گذرد و طی این سال‌ها همواره پایمردی ایشان را در خلق آثار مبتنی بر اندیشه‌ها و تفکرات هنر شیعی شاهد هستم. این استاد بسیار تلاش کرد تا ویژگی‌هایی که در هنر شیعی باید تحقق پیدا کند را در آثارشان تجلی دهند.

شکل‌گیری نقاشی انقلاب اسلامی مُمارست هنرمندانِ هم‌دل می‌طلبد

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت‌های قدیریان را موفقیت‌آمیز دانست و با تاکید براینکه بایستی آثار ایشان مورد نقد منتقدین و کارشناسان قرار گیرد، خاطرنشان کرد: رگه‌هایی از آثار ایشان که می‌تواند کمک کند تا ما کم کم به چیزی به اسم هنر انقلاب اسلامی و هنر شیعی در نقاشی برسیم و تئوری این هنر را از دل آثار ایشان و اساتید همچوم کاظم چلیپا استخراج کنیم.

نیرومند درباره لقب نقاش آسمان برای حمیدرضا قدیریان گفت: نقاشی انقلاب اسلامی به واقع یک نقاشی است که مبتنی بر عالم غیب است؛ یعنی هنرمند مسلمان شیعی در آثار خود تلاش می‌کند تا غیب را به نمایش بگذرد بنابراین اگر به استاد قدیریان لقب هنرمند آسمان داده می‌شود به دلیل آن است که این غیب در اغلب آثار ایشان حضور دارد و این مسئله آثار ایشان را از سایر هنرمندان نقاش متمایز می‌کند.  

بیشتر بخوانید؛

نور در نقاشی فانتزی و شاعرانه نیست، ابزار جنگی است

وی در پاسخ به اینکه آیا نقاشی انقلاب اسلامی محقق شده است، عنوان کرد: ایجاد نگارگری در ایران حدود سی‌صد سال به‌طول انجامیده است لذا برای ایجاد چنین سبکی نیازمند زمان طولانی مدت است لذا برای ایجاد سبک نقاشی انقلاب اسلامی باید یک جمع باورمند بر این محور فعالیت می‌کردند که در حوزه هنری ابتدا چنین جمعی شکل گرفت، اما به مرور زمان اساتیدی مسیر را ادامه ندادند که باید تداوم پیدا می‌کرد.  

شکل‌گیری نقاشی انقلاب اسلامی مُمارست هنرمندانِ هم‌دل می‌طلبد

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه عبدالحمید قدیریان بخاطر باور عمیقی که نسبت به مبانی دینی و اعتقاد قلبی نسبت به ظهور، مفاهیم دینی را در کارهایش منعکس می‌کند، گفت: قدیریان رؤیت که از عالم دارد را چنین روایت می‌کند.  

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار