جان فدا/ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم:

شهید سلیمانی اسطوره‌ای نزدیک، قابل تعمیم و تکثیر است

حجت‌الاسلام رهدار با تاکید براینکه شهید سلیمانی اسطوره‌ی نزدیک، قابل تعمیم و تکثیر است، گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی شخصیتی قابل اکتساب است لذا می‌توانیم به خلق شهید سلیمانی‌ها و تکثیر او فکر کنیم.
کد خبر: ۵۶۶۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹ - 08January 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان» به قلم مهدی افرز کنجین با مقدمه‌ی از عبدالحسین خسروپناه در سازمان تبلیغات اسلامی رونمایی شد.

حجت‌الاسلام احمد رهدار با بیان اینکه انقلاب اسلامی میدان و ظرفی فراهم کرد تا کف فهم عمومی مردم به‌طور طبیعی حتی برای کسانی که نابغه نیستند، بالا بیاید، اظهار داشت: طبق مشاهدات و گفت‌وگوهایی که شخصا در سفرهای بین‌المللی مختلف داشته‌ام می‌گویم هزاران و شاید میلیون‌ها نفر از جوانانی که امروز در ایران حتی کسانی که هم‌فکر ما نیستند و دست به قلم می‌برند، از همه جوانان سایر کشورهای جلو هستند.

وی در تشریح پیشرفته بودن فکر جوانان ایرانی گفت: انقلاب اسلامی خودش مکانش بالاست و هرکسی روی این مکان باشد افق دید وسیعی خواهد داشت.

شهید سلیمانی اسطوره‌ی نزدیک، قابل تعمیم و تکثیر است/ حاج قاسم را کاریزماتیک نکنیم

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم درخصوص کتاب «اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان» با بیان اینکه این کتاب، در شهید سلیمانی مانده است درحالی معتقدیم حاج قاسم اسطوره است، گفت: شیخ طوسی، علامه حلی و شیخ بهایی همگی از بزرگان ایران بوده‌اند اما ما از آن‌ها عبور داده شده‌ایم و رد شده‌ایم و این عبور به این شخصیت‌ها ضربه‌ی نزده است لذا این کتاب باید از شهید سلیمانی عبور می‌کرد؛ هویت مثل انرژی است که تبدیل می‌شود اما از بین نمی‌رود لذا باید این تبدیل به سوی آینده باشد.

رهداری با بیان اینکه این کتاب به لایه‌های هویت توجه داشته است اما به سطوح نه، افزود: کتاب به لایه‌های سطوح هویت پرداخته است ولی وقتی خواسته از امت به ملت برسد، پرداخت درستی نکرده است. ما در دورانی می‌بایست عرفان را از لایه‌ی فردی به اجتماعی برسانیم لذا در این مسیر هویت ملی در تضاد با هویت جهانی نیست و اگر هویت را از مقیاس ملی فراتر ببریم مفاهیم جدیدی برایمان خلق می‌شود.

وی به سفر خود به کشور روسیه اشاره کرد و با بیان اینکه نشانه‌های فرهنگی مشترکی را دیده است، گفت: شهید همت، سعدی و پروین اعتصامیِ در روسیه افرادی از دین تاتار هستند لذا اگر بخواهیم هویت ملی خودمان را در شخصیت، نماد، قانون و مبنایی قرار دهیم تا به عمق تاریخی کشورهای دیگر بروید باید به این حرف‌ها فکر کنیم که چگونه می‌توانیم الگو باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم عنوان کرد: نویسنده در این کتاب شهید سلیمانی را به‌گونه‌ای تقریر کرده است که‌ انگار ایشان بی‌ارتباط با حاکمیت و حکومت اسلامی بوده است درحالی که اگر انقلاب اسلامی نبود شهید سلیمانی متجلی نمی‌شد بلکه ادبیات نظری انقلاب اسلامی موجب جلوگر شدن شهید سلیمانی است.

شهید سلیمانی اسطوره‌ای نزدیک، قابل تعمیم و تکثیر است

رهدار با بیان اینکه بایستی شهید سلیمانی را بازیگری در مدینه فاضله بدانیم، نه ناکجا آباد، گفت: رویا و الگوی مطلوب متفکران غربی ناکجاآباد است درحالی که مدینه فاضله یک رویای روی زمین است. اندیشه اسلامی و شیعی ما هیچ‌گاه زمین را هَوُو آسمان و یا دنیا را هَوُو آخرت قرار نداده است لذا قهرمان ما (شهید سلیمانی) در آسمان نیست بلکه در زمین است لذا اسطوره ما نزدیک ما و قابل تعمیم و تکثیر است.

وی با تاکید براینکه نباید شهید سلیمانی را شخصیتی کاریزما با الگوی ماکس وبر قرار دهیم، افزود: شهید حاج قاسم سلیمانی شخصیتی قابل اکتساب است لذا می‌توانیم به خلق شهید سلیمانی‌ها و تکثیر او فکر کنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار