رئیس کارگروه دفاع مقدس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش:

انتشار کتاب «زندگینامه شهدای روحانی ارتش»/کتاب رزم‌سروده‌های ارتش در دست انتشار است

امیر گودرزی از انتشار کتاب «زندگینامه شهدای روحانی ارتش» خبر داد و برنامه‌های آینده کارگروه دفاع مقدس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش را تشریح کرد.
کد خبر: ۵۶۶۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴ - 10January 2023

کتاب «زندگینامه شهدای روحانی ارتش» منتشر شد/کتاب رزم‌سروده‌های ارتش در دست انتشار استبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، امیر سرتیپ‌دوم بازنشسته «علی‌محمد گودرزی» رئیس کارگروه دفاع مقدس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی ارتش، با اشاره به چاپ کتاب زندگینامه شهدای روحانی ارتش اظهار داشت: کارگروه دفاع مقدس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش پیش از این کتابی با عنوان «فرهنگ اعلام شهدای روحانی ارتش» منتشر کرده که در آن کتاب به صورت مختصر، فقط به معرفی شهدای روحانی ارتش پرداخته شده بود. اکنون پس از ساعت‌ها کار پژوهشی، مصاحبه با خانواده‌ها و گردآوری اسناد و مدارک، کتاب «زندگینامه شهدای روحانی ارتش» در ۵۰۰ صفحه و شامل سوابق و خدمات این شهدا از تولد تا شهادت منتشر شده است.

وی با اشاره به محتوای این کتاب گفت: در این کتاب به زندگینامه ۲۸ شهید روحانی ارتش پرداخته شده که از این تعداد ۲۲ نفر جزو روحانیون رسمی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و ۶ نفر نیز روحانیون مبلغ بوده‌اند که توسط ارتش به جبهه اعزام و شهید شده‌اند.

عباس رضاییان رامشه، نخستین شهید روحانی ارتش است که مسئول عقیدتی سیاسی آمادگاه اصفهان در نیروی زمینی بوده و روز دوم جنگ تحمیلی به صورت داوطلبانه و با موافقت سازمان عقیدتی به خرمشهر اعزام و در روز ۱۹ مهر ۱۳۵۹ در کمین دشمن گرفتارشده و پس از اسارت به دست نیرو‌های بعثی، شکنجه و سپس شهید شده است. این کتاب توسط انتشارات سازمان عقیدتی سیاسی چاپ انبوه شده و در دسترس عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار گرفته است.

امیر سرتیپ‌دوم بازنشسته گودرزی درباره سایر تالیفات کارگروه دفاع مقدس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش عنوان کرد: کتاب دیگری با عنوان «نقش جهاد سازندگی ارتش در دفاع مقدس» توسط این کارگروه به‌زودی منتشر خواهد شد و در دسترس عموم قرار می‌گیرد. این کتاب به خدمات جهادی سازمان عقیدتی سیاسی و ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس اشاره دارد.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۶۹ مسئولیت جهاد سازندگی در ارتش با سازمان عقیدتی سیاسی و جزو ساختار سازمانی این سازمان بوده است. فعالیت‌های این بخش از سازمان تا پیش از جنگ تحمیلی، شامل فعالیت‌های مردم‌یاری و کمک‌رسانی به روستاها، کشاورزان، کمک رسانی در بلایای طبیعی و اقداماتی مشابه بوده، اما با شروع جنگ تحمیلی تمام امکانات مدیریت جهاد سازندگی عقیدتی سیاسی و ظرفیت‌های ارتش و جذب همکاری و مشارکت سازمان‌ها و آحاد جامعه، معطوف به جبهه‌های جنگ می‌شود. در این کتاب تمامی اسناد، مدارک، خدمات و فعالیت‌های جهاد سازندگی ارتش در هر نیرو به تفکیک یگان‌های تابعه و همچنین فعالیت‌های جهاد سازندگی عقیدتی سیاسی وزارت دفاع که در آن زمان در تابعیت سازمان عقیدتی سیاسی ارتش بوده به صورت مستند منتشر شده است.

رئیس کارگروه دفاع مقدس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش همچنین از آماده شدن کتاب تازه‌ای برای انتشار خبر داد و گفت: در دوران دفاع مقدس رزم‌سروده‌هایی توسط شاعران عقیدتی سیاسی و ارتش و برخی شاعران کشور در نشریات صف و سرباز منتشر شده است. این رزم‌سروده‌ها با هدف ایجاد روحیه سلحشوری و شورآفرینی در بین رزمندگان ارتش برای بالابردن توان رزم آنان در قالب نشریات صف و سرباز به صورت مستمر در جبهه‌های جنگ بین رزمندگان توزیع می‌شد. برخی از سرود‌های معروف زمان دفاع مقدس نیز از آثار شاعران ارتشی است که مداحان مشهور آن‌ها را خوانده‌اند. ما با جمع‌آوری تمامی این سروده‌ها کتابی تحت عنوان «سرود سربلندی- رزم‌سروده‌های ارتش در دفاع مقدس» آماده کرده‌ایم که به زودی منتشر خواهد شد.

وی با اشاره به پژوهش‌های دیگر کارگروه دفاع مقدس افزود: کتاب دیگری تحت عنوان «جان بر سر پیمان- زندگینامه شهدای نظامی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش» نگارش شده و در مراحل آماده‌سازی برای چاپ است. این کتاب در دو جلد ۵۰۰ صفحه‌ای به زندگی ۱۱۰ نفر از شهدای نظامی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش پرداخته و به زودی منتشر خواهد شد.

امیر سرتیپ‌دوم بازنشسته گودرزی به برنامه‌های آینده کارگروه دفاع مقدس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش اشاره کرد و گفت: بیش از ۸۰۰ مصاحبه با کارکنان، فرماندهان و روحانیون ارتش در خصوص نقش عقیدتی سیاسی در دفاع مقدس انجام داده‌ایم که مطالب آن‌ها تبیین و در آینده به صورت کتاب و یا فصولی از یک کتاب منتشر خواهد شد.

رئیس کارگروه دفاع مقدس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش خاطرنشان کرد: پژوهش‌هایی در زمینه نقش روحانیون، هنرمندان و اصحاب رسانه، نقش آموزش‌های عقیدتی و سیاسی، عناصر تبلیغی و روابط عمومی و همچنین عملیات روانی و سایر موضوعات درباره نقش سازمان عقیدتی سیاسی در دفاع مقدس در حال انجام است که هر کدام از این موضوعات در قالب آثاری در آینده منتشر خواهد شد. همچنین در در حال آماده‌سازی اطلاعات ۲۶۰۰ ایثارگر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش هستیم که در این خصوص تجزیه و تحلیل‌های آماری نیز ارائه خواهد شد.

وی گفت: تدوین خاطرات ۳۰ تن از آزادگان سرافراز سازمان عقیدتی سیاسی ارتش نیز کار جدیدی است که آغاز کرده‌ایم و در حال مصاحبه با این عزیزان هستیم. به محض تکمیل شدن، کتابی مستقل در این زمینه نیز منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار