مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

وظیفه جشنواره تئاتر فجر، زمینه‌سازی رشد و تعالی تئاتر کشور است

نظری با بیان اینکه چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در فرم و اجرا کم و کاستی ندارد، گفت: امیدوارم جشنواره به وظیفه‌اش که رشد و تعالی تئاتر است، برسد که همواره یکی از وظایف جشنواره‌ها است. جشنواره از نظر فرم و محتوا کم و کاستی ندارد.
کد خبر: ۵۶۷۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶ - 17January 2023

وظیفه جشنواره تئاتر فجر، زمینه‌سازی رشد و تعالی تئاتر کشور استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری چهل‌ و‌ یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور «کوروش زارعی» دبیر علمی، «کاظم نظری» مدیر کل هنر‌های نمایشی، «حجت‌الله ناظری» دبیر اجرایی و «هوشنگ توکلی» هنرمند پیشکسوت، در جمع اهالی رسانه در تالار رودکی برگزار شد.

* توکلی: تحریم جشنواره به‌دور از عقلانیت است

در ابتدا، «هوشنگ توکلی» هنرمند پیشکسوت با بیان اینکه انتخاب کوروش زارعی برای جشنواره تئاتر فجر یک اتفاق خوشحال کننده است، اظهار داشت: پنج استان اصلی بیشترین همکاری را با جشنواره داشته‌اند و امسال جشنواره پربار است که جای خوشحالی دارد.

وی با تاکید براینکه اصلا اهل سیاست نیستم، اما وقایع را دیده‌ام، افزود: اعدام آقای اکبری یک گشایشی را در حوزه دیدگاه‌های نظام درخصوص افزایش آستانه تحمل را نشان داد. طی ۴۰ سال گذشته تا دلتان بخواهد از این جاسوس‌ها داشته‌ایم که تحت نظر سیستم‌های اطلاعاتی بوده‌اند، اما دستوری برای برخورد داده نشده بود و این اولین حرکتی بود که خود یک نشانه بود؛ نشانه‌ی اینکه این بحران‌های داخلی چطور اُلفت و مهربانی ما نسبت به کشور و نظام را به‌خطر می‌اندازد.

این هنرمند پیشکسوت به پیشرفت‌های حوزه نمایش پرداخت و گفت: طی ۴۰ سال پربار انقلاب اسلامی یعنی از سال ۶۰ به‌ بعد در حوزه تئاتر خیلی کار شده است. قدیمی‌ها معتقدند این چراغ را باید روشن نگه داشت و هنرمندان و مردم نسبت به هم وظیفه دارند که اگر این وظایف قاطی شوند بحران‌های زیادی ایجاد می‌شود لذا باید هنرمندان کارشان را بکنند و مردم تصمیم بگیرند کاری را ببینند یا نه. تحریم‌های بچه‌گانه و عقب‌افتاده و اهانت به هنرمندان باید هرچه زودتر توسط جامعه اهل قلم به عقلانیت نزدیک شود.

توکلی با بیان اینکه خوشحالم کهدر این سن شاهد جشنواره تئاتر این سرزمین هستم، تاکید کرد: این آرزوی ما بود در تئاتر و سینما با کشور‌های همسایه و همفکر وارد تعامل شویم درحالی که همیشه در این زمینه سنگ‌اندازی می‌شد چراکه نگاه وابسته غرب‌گرایانه حاکم بود و این جشنواره، اولین جشنواره‌ای بود که از آن دیوار عبور کرد.

وی به مشکلات هنرمندان پرداخت و تاکید کرد: هنرمندان‌مان بسیار در فقر زندگی می‌کنند و اگر دغدغه مالی‌شان برطرف نشود، این‌ها به بی‌راهه خواهند رفت لذا باید حمایت شوند که امیدواریم مدیریت جدید به دغدغه‌های مالی ما رسیدگی کند.

* نظری: وظیفه جشنواره تئاتر فجر، زمینه‌سازی رشد و تعالی تئاتر کشور است

در ادامه، کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اصحاب رسانه درخواست کرد تا در کنار جشنواره باشند و گفت: تقاضا هنرمندان داریم در این شرایط سخت که همه هنرمندان در استان‌ها و تهران زحمت کشیدند تا جشنواره پر رونق باشد، کمک کنند.

وی تصریح کرد: امیدوارم جشنواره به وظیفه‌اش که رشد و تعالی تئاتر است، برسد که همواره یکی از وظایف جشنواره‌ها است. جشنواره از نظر فرم و محتوا کم و کاستی ندارد.

مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کوروش زارعی و تیم اجرایی جشنواره قدردانی کرد و افزود: مسئله انسان و ماهیت انسان هدف جشنواره است که ارتقا داده شود که اگر محقق نشود فقط یک نمایش (شو) برگزار کرده‌ایم.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار