دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر:

امسال جوانان در تئاتر فجر خواهند درخشید/ تئاتر با تحریم متوقف نمی‌شود

زارعی با تاکید براینکه امسال جوانان در تئاتر فجر درخشش خواهند کرد، گفت: با تحریم تئاتر متوقف نمی‌شود و به راه خودش ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۵۶۷۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸ - 17January 2023

امسال جوانان در تئاتر فجر درخشش می‌کنند/ با تحریم تئاتر متوقف نمی‌شودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «کوروش زارعی» دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در نشست خبری چهل‌ و‌ یکمین دوره این  رویداد که صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور مسوولین بخش‌های مختلف آن، در جمع اهالی رسانه در تالار رودکی برگزار شد، با بیان اینکه جشنواره تئاتر فجر از شنبه به‌طور رسمی آغاز به‌کار خواهد کرد، اظهار داشت: امسال در کنار بخش‌های مختلف، افتتاحیه اتحادیه جهانی تئاتر جهان اسلام را خواهیم داشت که قصد داشتیم این بخش را در خوزستان برگزار کنیم، ولی بخاطر شرایط اقتصادی میسر نشد.

زارعی با بیان اینکه برآورد هزینه برگزاری جشنواره تئاتر فجر ۲۲ میلیارد تومان است، گفت: البته هنوز این رقم به دبیرخانه اختصاص داده نشده است و قول داده‌اند تامین شود.

دبیر جشنواره با بیان اینکه ۳۷ نمایش در بخش مسابقه، ۲۳ نمایش در بخش بین‌الملل، ۲ اثر ویژه و در مجموع ۶۲ نمایش صحنه‌ای خواهیم داشت، افزود: در بخش میدانی ۲۵ نمایش و ۱۳ اثر مربوط به رادیو تئاتر است.

زارعی با تاکید براینکه امسال سال حضور چهره‌های درخشان و ویژه تئاتر در شهرستان‌ها خواهد بود، افزود: امسال استعداد‌های جوانی در جشنواره درخشش خواهند داشت. به همکارانی که تئاتر را تحریم کرده‌اند می‌گویم نباید مردم را از تئاتر محروم کرد چراکه تئاتر با تحریم متوقف نمی‌شود.

* فعالیت در جشنواره فجر راه رفتن روی میدان مین بود

نصراله قادری مشاور عالی دبیر جشنواره در ادامه با بیان اینکه حضور و فعالیت در جشنواره چهل و یکم راه رفتن روی میدان مین بود، گفت: همه عزیزانی که در جشنواره شرکت کردند سعی‌شان روشن نگاه داشتن چراغ تئاتر است. گروهی معتقد هستند از جشنواره استقبال نشده، اما آمار قابل دسترسی و رؤیت است.

در ادامه این نشست یوسفی‌کیا مدیر روابط عمومی جشنواره درباره برنامه تبلیغات محیطی جشنواره چهل و یکم گفت: با سازمان زیباسازی شهرداری تهران هماهنگ شده تا پوستر جشنواره در سطح شهر نصب شود. همچنین بنر‌های جشنواره نیز در ایستگاه‌های مترو نصب می‌شوند.

زارعی در این باره افزود: از ۷ دی «رادیو جشنواره» در رادیو نمایش به پخش برنامه درباره جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای تئاتر فجر پرداخته و تا انتهای جشنواره نیز این برنامه ادامه دارد. همچنین شبکه‌های پنج، یک، دو، چهار و شبکه خبر برنامه‌های تلویزیونی در ارتباط با جشنواره تدارک می‌بینند. قرار است از تئاتر شهر نیز با استان‌ها ارتباط زنده و پخش زنده تلویزیونی داشته باشیم. رادیو جوان، نمایش و فرهنگ هم برنامه در ایام جشنواره و در مجموعه تئاتر شهر پوشش زنده را خواهند داشت.

* تئاتر می‌تواند حلقه اتصال میان نه تنها جهان اسلام بلکه با ادیان و باور‌های دیگر باشد

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره اتحادیه تئاتر جهان اسلام، یادآور شد: مشکلاتی که بین جهان اسلام هست بیشتر از مشکلات میان جهان مسیحیت و ... است. به همین دلیل همیشه دغدغه اتحاد و همدلی میان جهان اسلام توسط تئاتر را داشته و دارم. با تئاتر می‌توانیم با هم دیالوگ برقرار کنیم و به تمدن اسلامی مدنظر و مورد تأکید مقام معظم رهبری برسیم. تئاتر می‌تواند حلقه اتصال میان نه تنها جهان اسلام بلکه با ادیان و باور‌های دیگر باشد. تئاتر نیاز امروز و جهان بشریت است.

نصراله قادری نیز درباره بخش بین‌الملل جشنواره چهل و یکم، تأکید کرد: ما در این جشنواره چرخ را از ابتدا اختراع نکردیم و سعی کردیم کاری ضعیف‌تر از کار‌های داخلی خودمان نداشته باشیم. برخی از دولت‌های خارجی علیرغم موافقت گروه‌ها از حضور گروه‌ها در جشنواره ممانعت کردند.

* تئاتر هنوز در بین دولتمردان به عنوان یک ضرورت مطرح نیست

کوروش زارعی در بخش پایانی این نشست تصریح کرد: تئاتر هنوز در بین دولتمردان به عنوان یک ضرورت مطرح نیست و تا این ضرورت درک نشود وضعیت حمایت از تئاتر اینگونه خواهد بود. در کشور عراق برای جشنواره‌ای که سومین دوره‌اش برگزار شده هزینه‌های بالایی می‌شود، اما ما در جشنواره تئاتر فجر هنوز نمی‌دانیم چقدر بودجه داریم.

منصوری درباره بخش بین‌الملل این رویداد گفت: در بخش بین‌الملل چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر گروه‌هایی از کشور‌های تونس، عراق، روسیه، برزیل، اسپانیا، ارمنستان، اردن حضور دارند و چند ورک‌شاپ بین‌المللی نیز توسط مدرسانی از کشور‌های الجزایر، روسیه، صربستان و ایرلند جنوبی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار