دبیر اجرایی پنجمین دوسالانه عکس نور در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

تحریم «دوسالانه ملی عکس نور» شکست خورد/ دوسالانه با «جشنواره فجر» قابل رقابت و مقایسه است

افراسیابی تحریم دوسالانه ملی عکس نور را یک حرکت شکست خورده دانست و به استقبال عکاسان اشاره کرد و گفت: «دوسالانه ملی عکس نور» یک اتفاق کیفی است که به‌لحاظ کمی و کیفی با جشنواره تجسمی فجر قابل مقایسه و رقابت است.
کد خبر: ۵۶۷۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۰ - 18January 2023

«ناصر افراسیابی» دبیر اجرایی پنجمین دوسالانه ملی عکس نور در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان اینکه این رویداد عکاسی با ایجاد انجمن عکس بسیج و از سال ۱۳۸۸ شکل گرفته است، اظهار داشت: انجمن عکس بسیج فعالیت‌ها و اهداف خاصی را مدنظر دارد که آموزش عکاسان استانی یکی از سرفصل‌های مهم آن است؛ بحث تقویت عکاسان از طریق برگزاری کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های استانی و ملی دنبال می‌شود که موجب تقویت انجمن عکس و روند عکاسی در کشورمان خواهد شد.

وی در تشریح موضوعات این دوسالانه گفت: موضوعات مطرح شده ما در دوسالانه با توجه به اولویت‌های جامعه، دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و کشور است. در سال‌های ابتدایی دوسالانه موضوعات ما با محوریت پیشرفت تشکل‌های بسیج و معرفی آن به مردم، سبک زندگی ایرانی اسلامی پیش می‎رفت اما امسال بحث جمعیت را محوریت رویداد قرار دادیم چراکه این مسئله، مسئله‌ی مهم کشور است؛ لذا «خانواده باشکوه ایرانی من» موضوع اصلی‌مان شد. 

عکاسی از خانواده‌های پُرجمعیت در دوسالانه عکس نور
دبیر اجرایی پنجمین دوسالانه ملی عکاس نور در پاسخ به اینکه موضوع «خانواده باشکوه ایرانی من» چقدر قابلیت عکاسی دارد، افزود: وقتی موضوع خانواده مطرح می‌شود عکاس می‌تواند به ابعاد مختلف خانواده بپردازید. «خانواده‌ی من در یک قاب»، «خانواده من در طبیعت و لباس محلی»، «خانواده من پای سفره ایرانی»، «آداب و رسوم خانواده»، «خانواده در اعیاد ملی»، «مراسم مذهبی»، «عزاداری و سوگواری» و «جشن و شادمانی» و ... موضوعات ذیل این تعریف می‌باشند که البته در آن‌ها عکاسی از خانواده‌های پُر جمعیت مدنظر است لذا خانواده پرجمعیت و شاد را موردنظر داریم. تصویر کشیدن این موضوعات نیازمند هنر و نگاه خاص عکاس است؛ ما برای تصویری کردن این موضوعات در مواردی با سختی و مقاومت خانواده‌ها روبرو خواهیم شد و ارتباط با این خانواده‌ها باید با توانمندی عکاس انجام شود و اغناسازی لازمه آن است. 

افراسیابی خلاقیت را لازمه ثبت تصاویر ناب درباره موضوعات این دوسالانه دانست و در پاسخ به اینکه آیا چیدمان بخشی از مسابقه خواهد بود، تاکید کرد: در بخش پرداختن به تنوع و پوشش اقوام چیدمان بخشی از کار عکاسان خواهد بود. در رویداد‌هایی مانند جشنواره انار و کاشت برنج ما شاهد کار و تلاش خانواده‌ها هستیم که نیازی به بازسازی و چیدمان در عکس نیست، اما در موارد دیگری باید این چیدمان شکل داده شود.

۹۶ پروژه عکاسی استان‌ها با موضوع خانواده و جمعیت
وی با بیان اینکه در آینده و دوره‌های آتی دوسالانه عکس نور به ابعاد بیشتری از موضوع جمعیت و خانواده خواهد پرداخت، درباره تسهیل‌گیری دوسالانه برای عکاسان گفت: دوسالانه عکس نور سه بخش اصلی دارد؛ دوسالانه یک بخش پروژه‌محور برای عکاسان ذیل انجمن و سازمان بسیج هنرمندان در استان‌ها طراحی کرده است لذا به سه نفر از بهترین عکاسان پروژه محول می‌کند و بابت این پروژه‌ها کارِ کارشناسی صورت می‌گیرد و همزمان و در حین پروژه مشاوره اساتید راهنما وجود خواهد داشت تا کار‌های قابل قبولی تولید شود لذا کار‌های حرفه‌ای صورت می‌گیرد. امسال در سراسر کشور که ۳۲ مرکز استانی داریم، ۹۶ پروژه عکاسی واگذار کردیم که آثار این عکاسان مستقیم وارد دوسالانه می‌شود و البته این بخش، بخش غیررقابتی ما خواهد بود.

تحریم «دوسالانه ملی عکس نور» شکست خورد/ دوسالانه با «جشنواره فجر» قابل رقابت و مقایسه است

دبیر اجرایی پنجمین دوسالانه ملی عکاس نور گفت: بخش آزاد دوسالانه نور رقابتی است؛ این بخش شامل مجموعه عکس و تک عکس خواهد بود. بخش سوم رویداد مربوط به پویش مردمی است چراکه ما با ورود موبایل حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون عکاس داریم لذا در پویش مردمی به ۱۰ نفر جایزه دو میلیون تومانی خواهیم داد تا مردم خودشان شخصاٌ شادی و وضعیت «خانواده‌ی شاد من» را بروز دهند.

۲۰  جایزه برای بخش پویش مردمی
افراسیابی در پاسخ به اینکه فکری برای استفاده بهینه از تصاویری دریافتی در این دوسالانه وجود خواهد داشت، عنوان کرد: یکی از کارکرد این تصاویر استفاده و انعکاس در رسانه‌های کشور است لذا این تصاویر می‌تواند مورد استفاده رسانه‌ها باشد.

وی درباره بخش اصلی این رویداد اظهار داشت: همه عکاسان می‌توانند در بخش ویژه دوسالانه عکس نور در دو بخش تک عکس و مجموعه عکس شرکت داشته باشند. مجموعه عکس‌ها باید از ۷ تا ۱۲ قطعه عکس را شامل شوند و در بخش تک عکس نیز هر عکاس می‌تواند ۱۰ قطعه عکس ارسال کند و در نهایت پس از داوری کار، تمام تصاویر در تارنمای photonoorfest.ir بارگزاری می‌شود.

جوایز بخش آزاد تک عکس و مجموعه عکس
دبیر اجرایی پنجمین دوسالانه ملی عکاس نور درباره جوایز گفت: در بخش آزاد تک عکس، نفر اول ۱۰ میلیون تومان، نفر دوم ۷ میلیون تومان و نفر سوم ۵ تومان و تقدیری‌ها هرکدام ۳ میلیون تومان جایزه دریافت خواهند کرد. در بخش آزاد مجموعه عکس، نفر اول ۱۲ میلیون تومان، نفر دوم ۱۰ میلیون تومان و نفر سوم ۷ میلیون تومان و تقدیری‌ها هرکدام ۴ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

افراسیابی در تشریح برنامه‌های دوسالانه برای دیده شدن زحمات عکاسان گفت: ما به دلیل اینکه ۳۲ مرکز استانی انجمن عکس در استان داریم، استان‌های منطقه‌ی فعالی را درنظر گرفته‌ایم که هم زمان که با برگزاری رویداد، بعد از برگزاری در چهار استان خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، فارس و اصفهان نمایشگاه عکس برگزار خواهیم کرد.

شیراز میزبان اختتامیه دوسالانه نور و افتتاح نمایشگاه عکس
وی درباره زمان اختتامیه و برگزاری نمایشگاه دوسالانه عکس نور گفت: درحال برنامه‌ریزی هستیم تا اختتامیه رویداد و افتتاحیه نمایشگاه را در روز‌های پایانی بهمن‌ماه در استان فارس برگزار کنیم. عکاسانی که اثر راه یافته داشته باشند از سوی دبیرخانه دعوت خواهند شد و برگزاری تور عکاسی و آموزش برای هنرمندان استان و عکاسان حاضر تدارک خواهیم دید و سعی خواهیم کرد توانمندی‌های استان میزبان را باتوجه به حضور عکاسان، عکاسی کنیم.

تحریم «دوسالانه ملی عکس نور» شکست خورد/ دوسالانه با «جشنواره فجر» قابل رقابت و مقایسه است

دبیر اجرایی پنجمین دوسالانه ملی عکس نور در پاسخ به اینکه تحریم رویداد‌های هنری به دوسالانه ملی عکس نور رسیده است یا خیر گفت: دشمن بی‌کار نمی‌نشیند و فعالیت‌هایشان نشان می‌دهد عکس و مقوله هنر به آن‌ها فشار وارد کرده است لذا از هر راهی که وجود دارد برای اعمال تحریم استفاده می‌کنند و فشار وارد می‌کنند، اما باتوجه به اینکه ما یک تشکل حرفه‌ای با عضویت ۳۲ انجمن عکس استانی و ۴۱۶ کانون عکس در شهرستان‌ها داریم لذا نمی‌توانند با ما بخاطر این ظرفیت‌ها مقابله کنند و استقبال عکاسان از این رویداد خوب بوده است و می‌توان گفت تحریم آن‌ها قطعاً شکست خورده است.

دوسالانه نور در حد جشنواره فجر است
افراسیابی به تحلیل جایگاه دوسالانه ملی عکس نور پرداخت و با بیان اینکه هنرمندان متعهد و با اخلاص وارد دوسالانه شدند و دست دشمن را کوتاه کردند، تاکید کرد: رویداد دوسالانه نور یک اتفاق مهم فرهنگی و هنری در حد و اندازه جشنواره فجر است و تاکنون میزبان آثار خوبی بوده‌ایم.

وی درباره جریان‌سازی و تاثیر دوسالانه نسبت به موضوعات مورد اشاره گفت: موضوع جمعیت و خانواده یک موضوع خیلی مهم است که البته با چند رویداد محدود نباید انتظار خاصی برای تحول داشت، اما ما به عنوان انجمن عکس بخاطر وظیفه‌ی که نسبت به این موضوع برای خودمان قائل هستیم به آن پرداختیم و جریان‌سازی باید این رویدادها تکثیر شود. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار