دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

رجب؛ ماه بزرگ خدا/ مسیری هموار برای رسیدن به دروازه‌های بهشت

ماه رجب، ماه بزرگ خدا است و (هیچ) ماهی در حرمت و فضیلت به آن (ماه) نمی‌رسد و قتال (جنگ) با کافران در این ماه حرام است.
کد خبر: ۵۶۸۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲ - 23January 2023

فضایل ماه رجببه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، امروز نخستین روز ماه رجب و ولادت باسعادت امام محمد باقر (علیه‌السلام) است. این ماه، یکی از ماه‌های حرام است که خداوند در آن جنگ را حرام کرده است.

برخی از مناسبت‌های مهم ماه رجب

مناسبت‌های مهمی در این ماه نهفته است. نخستین روز آن، ولادت امام محمد باقر (علیه‌السلام)، پنجمین امام شیعیان است.

سومین روز آن سالروز شهادت امام علی‌النقی الهادی (علیه‌السلام) است. روز هفتم، سالروز شهادت امام کاظم (علیه‌السلام) است و دهم این ماه میلاد با سعادت امام جواد (علیه‌السلام) است.

سیزدهمین روز این ماه، ولادت باسعادت حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه‌السلام) است که در کعبه به‌دنیا آمدند. ایشان همان کسی هستند که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در مورد ایشان فرمودند: «علی (علیه‌السلام) بعد از من مولی و صاحب اختیار شما است.» (کنزالعمال، جلد ۱۱، صفحه ۶۱۲)، یا آنکه «هر کس پس از من در امر خلافت با علی (علیه‌السلام) درافتد، بی‌شک کافر بوده و به جنگ خدا و رسول او (صلی الله علیه و آله) رفته است و هر کسی در باب علی (علیه‌السلام) شک کند، او هم کافر است.» (مناقب ابن مغازلی/ ۵۸)

روز ۲۷ رجب سالروز مبعث حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) است. روزی که ایشان به‌عنوان آخرین پیامبر، به مسئولیت سنگین و خطیر رسالت مبعوث شدند تا بشارت دهنده و بیم دهنده به مردم باشند. مردم را به توحید دعوت کنند و از شرک و بت‌پرستی باز بدارند و مردم را از خواب جهالت بیدار کنند.

فضایل ماه رجب

در باب فضیلت این ماه در مفاتیح‌الجنان تألیف «شیخ عباس قمی (ره)» آمده است: «بدان که از حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) روایت شده است که: «ماه رجب، ماه بزرگ خدا است و (هیچ) ماهی در حرمت و فضیلت به آن (ماه) نمی‌رسد و قتال (جنگ) با کافران در این ماه حرام است.

«رجب» ماه خداست، «شعبان» ماه من است و «رمضان» ماه امت من. کسی که یک روز از ماه رجب را روزه بدارد، مستوجب خشنودی بزرگ خداوند شده و غضب الهی از او دور می‌شود و دری از در‌های جهنم بر او بسته می‌شود.»

از حضرت امام موسی بن جعفر (علیه‌السلام) منقول است که: «هر که یک روز از ماه رجب را روزه بدارد، آتش جهنم یک ساله راه از او دور شود و هر که سه روز از آن را روزه بدارد، بهشت بر او واجب می‌شود.»

برخی از اعمال ماه رجب

نخستین شب جمعه ماه رجب، «لیلةالرغائب» نام دارد. این نامگذاری به این جهت است که هنگامی که مقداری از شب گذشت، هیچ فرشته‌ای در آسمان‌ها و زمین نمی‌ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع می‌شوند.

در مفاتیح‌الجنان تألیف شیخ عباس قمی (ره)، در باب فضایل لیلةالرغائب آمده است: «برای لیلةالرغائب، عملی از حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) با فضیلت بسیار آمده است؛ از جمله آنکه گناهان بسیار به سبب آن، آمرزیده می‌شوند؛ (آن یک نماز ۱۲ رکعتی است که میان نماز مغرب و عشاء خوانده می‌شود.) هر که این نماز را بگزارد، چون شب اول قبر او شود، خدای تعالی ثواب این نماز را به صورتی نیکوتر، با روی گشاده و درخشان و زبان فصیح به سوی او می‌فرستد.»

این نماز بدین صورت است:

پس از روزه روز پنج‌شنبه، میان نماز مغرب و عشاء، ۱۲ رکعت نماز به جای می‌آوریم. هر دو رکعت به یک «سلام». در هر رکعت آن یک مرتبه سوره «حمد»، سه مرتبه سوره «قدر» و ۱۲ مرتبه سوره «توحید» خوانده می‌شود.

پس از اتمام نماز، ۷۰ مرتبه دعای «اللّهمَّ صلِّ علی محمدٍن النبیِّ الأُمّیِّ و علی آلِهِ» را می‌خوانیم. پس از آن به سجده می‌رویم و ۷۰ مرتبه می‌گوییم: «سُبّوحٌ قُدّوسٌ، ربُّ الملائکةِ و الرّوحِ» پس از آن، سر از سجده برمی‌داریم و ۷۰ بار می‌گوییم «ربّ إغفر و إرحم و تجاوز عمّا تَعلَم، إنکَ أنتَ العلیُّ الأعظم» بعد از آن، باز به سجده می‌رویم و و ۷۰ بار می‌گوییم: «سبّوحٌ قدّوسٌ، ربُّ الملائکةِ و الرّوحِ»»

اعتکاف

روز سیزدهم ماه رجب به «ایام البیض» یا «اعتکاف» معروف است. مسلمان سه روز سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم این ماه را معتکف می‌شوند آنها باید در مسجد بمانند و از آنجا خارج نشوند. روزه این سه روز، ثواب بسیاری دارد.

تنها در مساجد مسجد‌الحرام، مسجدالنبی (صلی الله علیه آله)، مسجد جامع کوفه، مسجد بصره و به قصد رجا می‏‌توان در مسجد جامع هر شهر معتکف شد.

در روز پانزدهم رجب، اعمال «ام داود» را به جای می‌آورند. اینگونه است که فرد هنگام ظهر غسل می‌کند و نماز ظهر و عصر را همراه با رکوع و سجود نیکو در مکان خلوتی به‌جا می‌آورد به صورتی که چیزی انسان را مشغول نکند و کسی با او سخن نگوید.

پس از پایان نماز، رو به قبله سوره‌های حمد (۱۰۰ بار)، اخلاص (۱۰۰ بار) و ۱۰ مرتبه آیةالکرسی را می‌خوانند. همچنین یک بار سوره‌های انعام، بنی‌إسرائیل، کهف، لقمان، یس، صافات، سجده، شوری، دخان، فتح، واقعه، ملک، قلم، انشقاق و سوره‌های بعد از آن تا آخر قرآن. در آخر دعای «استفتاح» یا همان «دعای ام داوود» خوانده می‌شود.

کسی که نتواند در ماه رجب روزه بگیرد

به حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) گفته شد: اى رسول خدا! آن کس که به سبب ضعف و بیمارى نتواند روزه بگیرد یا زنانى که پاکیزه نیستند و عذر شرعى دارند، چه باید انجام دهند تا به آنچه که وصف فرمودى برسند؟

فرمودند: براى هر روز گرده نانى به مستمندان بدهد و سوگند به کسى که جان من در دست اوست، هر کس، هر روز از رجب، چنین صدقه‏‌اى بدهد، به آنچه گفتم و به بیش از آن می‌رسد و اگر همه آفریده‏‌شدگان اهل آسمان‌ها و زمین جمع شوند که به اندازه پاداش او برسند، به یک دهم آنچه که در بهشت به آن شخص مى‏رسد، نمی‌رسند.

سؤال شد: اى رسول خدا! کسى که قادر به انجام این صدقه نباشد، چه کند که به آنچه توصیف فرمودى برسد؟

فرمودند: در هر روز از ماه رجب این تسبیح را صد بار بگوید: «سبحان اللَّه الجلیل، سبحان من لا ینبغى التسبیح الا له، سبحان الاعز الاکرم، سبحان من لبس العز و هو اهل له»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها