وزیر امور خارجه کشورمان:

قمار اروپا درباره سپاه تکرار تجربه شکست‌خورده آمریکا است

امیرعبداللهیان طی یادداشتی اعلام کرد: قمار اروپا برای تکرار تجربه شکست‌خورده آمریکایی‌ها در برابر نیروی نظامی رسمی ایران، به دلایل زیادی به ضدِ خودش تبدیل خواهد شد و شانس هرگونه نتیجه‌ای برای آن متصور نیست.
کد خبر: ۵۶۸۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۴ - 24January 2023

قمار اروپا درباره سپاه تکـرار تجربه شکست‌خورده آمریـکا استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در یادداشتی که در تارنمای شبکه الجزیره منتشر شد نوشت: اروپا در نتیجه فضای امنیتیِ ایجاد شده پس از بحران اوکراین توجّهی خارج از عرف و نامتناسب به تحولاتِ اخیر در ایران که به بهانه درگذشت مهسا امینی آغاز شده بـود، نشان داد. همین فضـا باعث شد که اروپایی‌ها به سمت موضع‌گیری‌های جانبدارانه و عجولانه و گزینه‌های غیرموجّهِ مبتنی بر سیلِ اطلاعاتِ غلط، منطق معیوب و اخبار ساختگی حرکت کنند. در محافل سیاست خارجی اروپا صحبت‌هایی در خصوص احتمالِ تعیین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی جریان دارد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی زمانی که شهروندان اروپایی دسته دسته به عضویت گروه‌های تروریستی رنگارنگ می‌پیوستند و روانه غرب آسیا می‌شدند، به درخواست دو دولت عراق و سوریه، دست همکاری با آن‌ها برای مبارزه با تروریسم را به گرمی فشرد و تا زمان شکست کامل داعش و پاکسازی این کشور‌ها از وجود گروه‌های تروریستی در کنار آن‌ها ماند!

وی افزود: شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی فاقد هرگونه مشروعیت است و قطعا اروپا نمی‌تواند انتظار داشته باشد که چنین اقدامی بدون واکنش ایران باشد، زیرا با تعرض به حاکمیت جمهوری اسلامی ایران ناقض حقـوق بین‌الملل و منشور ملل متحد محسوب مـی‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه جمهـوری اسلامی ایران چنین اقدامی را به مثابه تشدیدِ وضعیّت از سویِ اروپایی‌ها تلقی خواهد کرد، افزود که اقدام اروپا در این زمینه، «جمهوری اسلامی ایران را بیش از گذشته نسبت به قابل‌اعتماد بودن و قابلیت شراکت‌پذیری اروپا در مسائل امنیت جهانی دچار تردید خواهد کرد. این امر همچنین تبعاتی عمیق برای منافع کشور‌های اروپایی در منطقه غرب آسیا خواهد داشت».

وی تصریح کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران درون و بیرونِ منطقه مبتنی بر ارزیابی‌های فانتزی و گذرا از وضعیّت نیست و به هر اقدام خصمانه واکنشی متناسب به لحاظ ماهیت و دامنه نشان خواهد داد.

امیرعبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران در سه دهه گذشته پرآشوب‌ترین فضایِ سیاسی و امنیتی را در خاورمیانه تجربه کرده است؛ فضای سیاسی و امنیتی پرآشوبی که به دلیل اشغالگری و دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای ایجاد شدند؛ دورانی کـه طی آن سه جنگ رخ داد و تحولات سیاسی عمده‌ای را شاهد بود و ثابت کـرد که سیاستِ ایران مطابق پارامتر‌های خصمانه خارجی تغییر نمی‌کند.

وی عنوان کرد: تار‌های بی‌شمارِ تحریم‌هایی که توسط آمریکا تنیده شده، دست‌وپای آن‌ها را در بسیاری از زمینه‌ها بسته است که یکی از مثال‌های بارزِ آن روی آوردن به تعیینِ سپاه به عنـوان یک سازمان تروریستی خارجـی در اوجِ اجرای سیاستِ شکست‌خورده فشار حداکثری است. در واقع مداخلاتِ نظامی آمریکا در منطقه در واقع حد و مرز قدرت نظامی و ظرفیتِ خودخوانده آمریکایی‌ها برای دولت‌-ملّت‌سازی را نشان داد. اما تداوم سیـاست‌های آمریکاییِ منبعث از رویکرد مداخله‌جویانه محکوم به شکست فضاحت‌بار در غرب آسیا است.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: قمار اروپا برای تکرار تجربه شکست‌خورده آمریکایی‌ها در برابر نیروی نظامی رسمی ایران به دلایل زیادی به ضدِ خودش تبدیل خواهد شد و شانس هرگونه نتیجه‌ای برای آن متصور نیست. بنابراین، دوست دارم نکاتی را به همکاران اروپایی متذکر شوم:

- منافع امنیتی ایران در منطقه تفاوتی با هیچکدام از کشور‌های دیگر در منطقه ندارد. آنچه وضعیّت ایران را خاص کرده، «استقلال»، «دموکراسی» و «امنیت» درون‌زای این کشور است که منجر به خصومت و محاصره آن توسط پایگاه‌های آمریکایی در منطقه، تحریم‌های غیرانسانی و عملیات‌های خرابکاری و ترور و اشکال دیگـر تهدید به استفاده از زور است که در قالب «گزینه‌های روی میز» تجلی یافته‌اند. در این شرایط تحکیمِ «امنیت درون‌زاد» و تقویتِ قوای دفاعی و ظرفیت بازدارندگی در مقابل تهدیدات نقشی کلیدی در حفظِ امنیّت ملّی ایران دارد که تصمیم ایران ادامه این روند است. سپاه پاسداران در هـر دو زمینه نقشی محوری ایفا می‌کند. بنابراین، چنین اقدامی علیه سپاه به مثابه آن است که همه اقدامات ملّی ایران در زمینه دفاعی و بازدارندگی را به تروریسم مرتبط بدانیم.

- در حالی که سپاه، به عنـوان یکی از موثرترین نیرو‌های ضد تروریسم در جهان در حال مبارزه با تروریست‌ها در غرب آسیا است، اروپایی‌ها به دنبال این هستند که آن را به عنـوان یک سازمان تروریستی تعریف کنند. نقش سپاه در مهـار داعش و گروه‌های افراطیِ وابسته به آن و در نهایت شکست آنها، غیر قابل انکار است حتی اگر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نخواهند به آن اذعان کنند. بسیاری از اعضـای سپاه، از فرماندهان گرفته تا سربازان، در نبرد بـا تروریسم در منطقـه به شهادت رسیده‌اند. نقش فرماندهان ایرانی نظیر سردار سلیمانی، در جلوگیری از گسترش داعش در سرتاسر منطقـه و ممانعت از ارتکاب جنایات بیشتر توسط آنها، کـه به طور بالقـوّه نسل‌کشی در برابر اقلیت‌های دینی و قومی را نیز شامل می‌شد را نمی‌تـوان نادیده گـرفت. علت ترورِ سردار سلیمانی توسط آمریـکا این بـود کـه او مانند سدی محکم در برابر تروریسم ایستاده بـود و مانعی در برابر سیـاست‌های سلطه‌طلبانه آمریـکا محسوب می‌شد. اگر اروپا تصمیم بگیرد راهی را کـه آمریکا رفت ادامه دهد و سیاست‌های ترامپی در پیش گیرد، چه چیزی از جامعه بین‌المللِ مبتنی بر قانون باقی خواهـد ماند؟ آیـا این حرکت در تعارض با گفتمانِ استقلال سیاسی اروپـا نیست و اروپا را به صورت رسمی و آشکار رعیت آمریکا نمی‌کند؟

- منافع امنیتی اروپا در منطقه به شکلی نزدیک به منافع ایران گره خورده است. هدف قرار دادن سپاه که موتور امنیّت ایران محسوب می‌شود، منافع اروپا در منطقه را متزلزل خواهد کرد. لفاظی جای ابزار‌های واقعی اعمال قدرت در منطقه را نمی‌گیرد.

- تعیین سپاه به عنـوان یک سازمـان تروریستی از سوی اروپا، به مثابه پیوستن اروپا به جبهه خصمانه‌ای است که آمریکا در ۴ دهه گذشته علیه ایران ایجاد کرده است. تروریستی خواندن نهاد نظامی رسمی یک کشـور مستقل، تلاشی نابخردانه است کـه فقط از سوی یک رهبر کاملا غیرعادی همچون ترامپ بـر می‌آمد. تصوّر اینکـه اروپـایی‌ها هم اینقدر سقوط کنند، دور از ذهن می‌نماید.

وی سپس یادآوری کرد: شورای وزیران خارجه اروپا به درستی در جمع‌بندی مورخ ۲۲ دسامبر خود ایران را محور امنیّت در منطقه توصیف کرده بود. آنچه آن‌ها متوجه نمی‌شوند این است که ساختارِ امنیتی منطقـه با یک ایرانِ نا امن از هم فرو می‌پاشد. تروریستی خواندن سپاه خلاف منافع امنیت جمعی در منطقه است و موهبتی برای جنگ‌طلبانی است که سال‌ها برای رویارویی نظامی با ایران و قطع روابط و همکاری‌های تاریخی و همیشه سازنده ایران و اروپا لابی کرده‌اند. این وضعیّت به نفع هیچکس نخواهد بود.

امیرعبداللهیان بر همین اساس تصریح کرد: تروریستی خواندن سپاه پاسداران به عنوان بخش حاکمیتی در ایران، عواقب حقوقی و سیاسی در پی خواهد داشت که کشور‌های اروپایی باید مسئولیت عواقب آن را بر عهده بگیرند. ما معتقدیم دیپلماسی و گفتگو بهترین مسیر است. همکاری سازنده اروپا و ایران برای یافتنِ راه‌حل‌های پایدار در جهت رفع سوءتفاهمات موجود یک ضرورت اساسی است. ما پاسخ تعامل سازنده را در مسیر تعامل خواهیم داد، اما پاسخ رفتار تهدیدآمیز اروپا را به همان زبان خواهیم داد.

انتهای پیام/ ۲۴۱

نظر شما
پربیننده ها