دبیر انجمن تاریخ شفاهی ایران:

تاریخ شفاهی مایه تعالی دانش جوامع است

«کاظمی» در سیزدهمین همایش علمی تخصصی تاریخ ایران گفت: تاریخ شفاهی پایه تحقیقات وسیع‌تر و مایه تعالی دانش جوامع است.
کد خبر: ۵۶۹۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۸ - 25January 2023

تاریخ شفاهی مایه تعالی دانش جوامع استبه گزارش دفاع‌پرس از ساری، سیزدهمین همایش علمی تخصصی تاریخ ایران با محوریت «تاریخ شفاهی محلی مازندران» امروز به همت انجمن تاریخ شفاهی ایران، سپاه کربلای مازندران، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان و حوزه هنری مازندران با حضور اساتید و پژوهشگران کشوری و استانی با ارائه ۱۶ مقاله علمی و تخصصی تاریخ شفاهی و با حضور «سید رحیم موسوی ساروی» دبیر اجرایی همایش و «محسن کاظمی»، «علی ططری» و «علی رستم نژاد» پژوهشگر و مدرس دانشگاه در حوزه هنری استان برگزار شد.

«محسن کاظمی» دبیر انجمن تاریخ شفاهی ایران با اشاره به برگزاری دوره سیزدهم از همایش تاریخ شفاهی ایران و یادی از شادروان «رحیم نیکبخت» (از اعضای هیات مدیره و موسس تاریخ شفاهی کشور) به ضرورت شکل گیری و تداوم این قبیل محافل اشاره داشت.

وی با بیان اینکه دورهمی‌ها و نشست‌هایی از این دست سبب ماندگاری ارتباطات می‌شود، افزود: مازندران موضوعات متنوع و گسترده‌ای در تاریخ شفاهی کشور دارد، برخی دستگاه‌ها گرچه دیر آمدند، اما خوب آمدند و حضور و تلاش آن‌ها جای تقدیر دارد.

دبیر انجمن تاریخ شفاهی ایران با اشاره به اینکه سیزدهمین همایش تاریخ شفاهی ایران در چهار پنل اصلی برگزار می‌شود، گفت: پنل نخست به ارائه کلیات و مطالعات موردی در حوزه تاریخ شفاهی اختصاص دارد، در پنل دوم به تاریخ شفاهی در حوزه دفاع مقدس پرداخته می‌شود.

کاظمی با تاکید بر این نکته که تاریخ شفاهی پایه تحقیقات وسیع‌تر و مایه تعالی دانش جوامع است، اظهار داشت: پنل سوم این همایش به حوزه مطالعات شهری و پنل چهارم نیز به تاریخ شفاهی درباره مطالعات روستایی اختصاص دارد.

وی اعلام کرد: جلسات پرسش و پاسخ نیز خواهیم داشت و در مجموع، نکات آموزشی را مطرح خواهیم کرد و بایستی برون داد آن منجر به تولید شود.

دبیر انجمن تاریخ شفاهی ایران با بیان اینکه در دوازده همایش دیگر، هیچکدام به اندازه همایش سیزدهم به جنبه‌های مختلف تاریخ شفاهی پرداخته نشد، بیان کرد: ۴۰ مقاله به دبیرخانه ارسال و از این تعداد ۱۶ مقاله برای ارائه انتخاب شد که در کتاب چکیده مقالات سیزدهمین همایش علمی – تخصصی تاریخ شفاهی ایران به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار