توسط انتشارات «راه یار»:

کتاب «شمع حرم‌خانه» مجموعه خاطراتی از شور حسینی زنجانی‌ها در سوگ حاج قاسم منتشر شد

«شمع حرم‌خانه» خاطرات مردم زنجان از ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی به قلم فاطمه کنعانی و فریده الیاسی‌فرد از سوی انتشارات «راه یار» چاپ و روانه بازار نشر شد.
کد خبر: ۵۷۰۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲ - 30January 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «شمع حرم‌خانه» خاطرات مردم زنجان از ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی به قلم فاطمه کنعانی و فریده الیاسی‌فرد از سوی انتشارات «راه یار» چاپ و روانه بازار نشر شد.

باید خودت میان جمعیت عظیم مردم زنجان باشی تا بفهمی هشتمین روز ماه محرم، چه حال وهوایی دارد. دستۀ عزاداری حسینیۀ اعظم زنجان، سالهاست که در این روز به یاد عَلَمدار کربلا، حضرت ابوالفضل عباس (ع) بهسمت امامزاده سیدابراهیم (ع) حرکت میکند تا ارادت خود را به ائمۀ اطهار (ع) و اهلبیت ایشان نشان دهد.

همۀ مردم زنجان از پیر و جوان، زن و مرد، کوچک و بزرگ، خودشان را به دریای عظیم عزاداران میرسانند. حاشیۀ خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف و مسیر دستۀ عزاداری حسینیه، مملو از انبوه عزادارانی میشود که از شهر‌ها و روستا‌های اطراف و بسیاری از استان‌های دور به زنجان میآیند تا در اجتماع بزرگ عاشقان امام حسین (ع) شرکت کنند. هشتم محرم، نمایش عشق و ارادت زنجانی‌ها به شهدای کربلا، بهویژه عَلَمدار کربلا، حضرت عباس (ع) است. حماسۀ عظیم مردم در عزاداری این روز، به «یوم العباس» مشهور شده است: روزی برای عَلَمدار کربلا.

«شمع حرم‌خانه» منتشر شد/ خاطراتی از شور حسینی زنجانی‌ها در سوگ حاج قاسم

صبح جمعه، سیزده دیماه ۱۳۹۸، خبری جانگداز و سهمگین در همۀ ایران پیچید: «إِنَّا للهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ. در حملۀ بالگرد‌های آمریکایی به فرودگاه بغداد، سردار سرافراز سپاه اسلام، حاجقاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، معاون حشدالشعبی به شهادت رسیدند.»

مردم زنجان همانند همۀ ایرانی‍‌ها، عزادار شدند. همۀ شهر‌ها و روستا‌های استان زنجان، بوی محرم گرفتند. از همه‌جا نوای سوزناک «ای اهل‌حرم، میر و علمدار نیامد» به گوش می‌رسید. در همه‌جای استان، مراسم عزایِ سردار دل‌ها بر پا شد.

در سومین روز شهادت سردار سپهبد حاجقاسم سلیمانی و همرزمانش، اقشار مختلف مردم مؤمن و انقلابی زنجان بار دیگر در قالب دستۀ عزاداری از حسینیۀ اعظم بهسمت امامزاده سیدابراهیم (ع) حرکت کرده و به‌یاد رشادت‌های شجاعانۀ این سردار عزیز، عزاداری کردند. هزاران نفر از پیر و جوان، زن و مرد، کوچک و بزرگ، در اجتماعی بی‌نظیر فریاد می‌زدند:

«یاران قیامت اولدی بغداد پر بلاده
سردار یمیز یخلدی میدان کربلاده»
«بال جبراییل رائفرش محرم میکنیم
شرِ اسرائیل را از این جهان کم میکنیم»
«ای علمدارِ حسین،‌ای علمدارِ حسین.»

«شمع حرم‌خانه» منتشر شد/ خاطراتی از شور حسینی زنجانی‌ها در سوگ حاج قاسم

مردم با دلی داغدار و چشمی اشکبار، «یومالقاسم» را در پایتخت شور و شعور حسینی و دیار ارادتمندان علمدار کربلا به ثبت رساندند: روزی برای علمدار انقلاب. کتاب حاضر تلاشی است برای ثبت گوش‌های از ارادت مردم زنجان به علمدار انقلاب، سردار سپهبد حاجقاسم سلیمانی.

بنابرین گزارش، «شمع حرم‌خانه» خاطرات مردم زنجان از ایام شهادت حاج قاسم که تحقیق آن برعهده زهرا تیموری مطلق، نازیلا یاوری، حمید حمیدی‌نسب بوده و تدوین آن توسط فاطمه کنعانی و فریده الیاسی‌فرد صورت گرفته است، در ۱۱۰ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۳۵ هزار تومان توسط انتشارات راه یار منتشر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را علاوه بر کتابفروشی‌ها، از سایت یا صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir تهیه کنند.

انتهایت پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار