نشست خبری مشترک رییس مجلس ایران و رییس پارلمان اروپا؛

شولتز: ایران نقش عمده ای در تحولات منطقه دارد

مارتین شولتز رییس پارلمان اروپا در نشست مشترک خبری با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نقش ایران در تحولات منطقه را مهم و عمده دانست و رییس مجلس شورای اسلامی هم از گفت و گو های سازنده با شولتز خبر داد.
کد خبر: ۵۷۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵ - 07November 2015

شولتز: ایران نقش عمده ای در تحولات منطقه دارد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، علی لاریجانی ظهر شنبه پس از دیدار با مارتین شولتز رییس پارلمان اروپا در نشست خبری مشترک افزود: جمهوری اسلامی ایران و اروپا سابقه تاریخی طولانی در زمینه های مختلف بویژه در زمینه های اقتصادی دارند و پس از بحث هایی که با 1+5 در زمینه هسته ای انجام شد زمینه توسعه این همکاری ها افزایش یافت.

وی به گفت و گوهای خود با رییس پارلمان اروپا اشاره و خاطرنشان کرد: مذاکرات خوبی در زمینه گسترش همکاری اقتصادی ایران با اروپا انجام شد، همچنین در زمینه مسایل و مشکلات منطقه ای گفت وگوهای مفید و سازنده ای انجام دادیم.

لاریجانی با بیان این که نقش اروپا را در حل و فصل مسایل مثبت می دانیم ، گفت: پارلمان اروپا جایگاه مهمی در تصمیم سازی این اتحادیه دارد و تصمیم شخص اقای شولتز به عنوان یک سیاستمدار کارکشته مهم است به همین دلیل وی مسایل را از نزدیک بررسی می کند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر کوتاه رییس پارلمان اروپا به ایران ، ادامه داد: در این سفر تلاش می کنیم مذاکرات متعددی داشته باشیم. دیدارهای متعددی برای وی در نظر گرفتیم تا برای دو طرف مفید باشد.

** شولتز: گفت و گو های پرباری داشتیم

مارتین شولتز نیز با تشکر از لاریجانی برای مهمان نوازی در سفر به ایران اظهارداشت: گفت و گوهای پرباری داشتیم و من مایلم از شخص آقای لاریجانی تشکر کنم زیرا گفت و گوهای مفصل و پرباری میان دو طرف صورت گرفت. دیدار ما بیش از زمان مورد نظر طول کشید و دلیل اش آن بود که تمامی موارد میان دو طرف بررسی شود.

وی گفت: ما در مرحله تعیین کننده در روابط ایران و اتحادیه اروپا هستیم. 14 اکتبر گذشته مرحله قبول معاهده 1+5 بود و بعد از آن نیز بحث های پربار و هیجان انگیزی در مجلس ایران را شاهد بودیم.
رییس پارلمان اروپا خاطرنشان کرد: ما اکنون در مرحله اجرایی شدن این توافقنامه هستیم و پس از آن دری برای همکاری های بیشتر اقتصادی میان دو کشور و تحولات مثبت جدید باز می شود. باید از این موقعیت استفاده کنیم و امیدوار باشیم در آینده به دستاوردهای مطلوبی دست پیدا کنیم. آقای لاریجانی سهم عمده ای را در مذاکرات میان ایران و 1+5 ایفا کرده است.

شولتز تصریح کرد: من بر این باورم که هر دو طرف خواهان روابط و علاقه های مشترک هستند و این علاقه ها باید آنقدر زیاد باشد که مورد مطلوب دو طرف قرار گیرد.
وی با بیان این که در مورد موضوع سوریه نیز به تفصیل با رییس مجلس مذاکره کرده است گفت: نقش ایران در این مورد عمده است و از رییس مجلس برای این تبادل نظر سازنده تشکر می کنم.

رییس پارلمان اروپا با اشاره به حضور ایران در نشست وین درباره سوریه نیز اظهار داشت: امیدواریم در مرحله بعدی بتوانیم به سمت یافتن راه حلی مناسب حرکت کنیم. لازم است دو طرف تحرک لازم را داشته باشند.

شولتز با بیان این که در دهه های اخیر ایران و اروپا به هم نزدیک نشده بلکه دورتر شده اند اظهارداشت: ولی امروز این فرصت داریم که به هم نزدیک شویم.

** لاریجانی: مساله سوریه، مساله فرد نیست

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره این که ایران تا چه زمان از اسد حمایت خواهد کرد گفت: مساله سوریه بحث فرد نیست بلکه یک طرحی برای ایجاد منطقه عاری از تحرکات جنایتکارانه تروریتست ها است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: تقلیل مسایل بحرانی در منطقه به فرد، یک اشتباه استراتژیک است . مساله سوریه شروعی برای به هم ریختن منطقه است لذا اگر نگاه دقیقی به منطقه کنیم می بینیم که تروریست ها در حال رشد هستند و برای مردم سوریه، عراق ، یمن، لیبی و افغانسان مشکلات کثیری را ایجاد کرده اند.

عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: ما برای سوریه و یمن یک ساختار اصلاحی دموکراتیک قایل هستیم. برای همین مبارزه با تروریسم باید جدی گرفته شود و اصلاحات ساختاری با رای مردم صورت گیرد نه این که چند نفر بنشینند و برای این کشورها تصمیم بگیرند .کشورهای دیگر باید کمک کننده به این جریان باشند نه این که جایگزین تصمیم مردم شوند.

** شولتز: با دیالوگ ملی در سوریه می توان به راه حل رسید

مارتین شولتز در پاسخ به این سوال اظهارداشت: من به آقای لاریجانی هم گفتم که به باور من آینده بلندمدتی برای اسد وجود ندارد ولی در زمان حال و کوتاه مدت می توان برای آن متصور بود و باید این دو مقوله را با هم نگریست.

وی ادامه داد: به هرحال تعیین حق سرنوشت هر ملت توسط مردم آن چیزی نیست که بتوان از آن گذشت و باید مردم سوریه در انتخاباتی بتوانند برای کشور خود تصمیم بگیرند و از آن جمله کشورهایی مانند ایران، اتحادیه اروپا، عربستان، روسیه و آمریکا می توانند این جریان را تسهیل کنند.

رییس پارلمان اروپا تاکید کرد: در یک دیالوگ ملی در داخل سوریه می توان به یک راه حل رسید و باید در این راستا کسانی که جنایت جنگی انجام داده اند مانند کسانی که بمب بر سر ملت خود می ریزند پاسخگو باشند.
وی گفت: باید تاکید کنم که مساله سوریه را نباید به شخص اسد مختص کرد و در پایان کار نیز همه گروه های بومی، امنیت جانی داشته باشند و بتوانند سرنوشت کشور خود را تعین کنند.

شولتز در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش پارلمان اروپا در گسترش روابط میان ایران و اروپا گفت: نقش پارلمان اروپا برای گسرش روابط میان ایران و اروپا بسیار مهم است و بعد از توافق بین ایران و 1+5 زمینه های بسیاری برای گسترش روابط میان دو کشور ایجاد شده و اتحادیه اروپا علاقه مند به گسترش روابط با ایران در همه زمینه ها است.

رییس پارلمان اروپا قرار است در سفر یک روزه خود به ایران با وزیر امورخارجه، رییس جمهوری و رییس کمیته حقوق بشر اسلامی نیز دیدار کند. وی بامداد یکشنبه تهران را ترک خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار