۴۴ سال افتخار/ در آستانه دهه فجر صورت گرفت؛

رونمایی از دست‌نوشته‌های منتشر نشده شهید «حسن باقری» در موزه رضوی

مجموعه‌ای از اسناد و دست‌نوشته‌های منتشر نشده سردار شهید «حسن باقری» موجود در گنجینه رضوی در یکصد و پنجاه و پنجمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در موزه قرآن و هدایای رهبر معظم انقلاب اسلامی حرم مطهر حضرت رضا(ع) معرفی و رونمایی شد.
کد خبر: ۵۷۰۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰ - 31January 2023

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، این مراسم هم‌زمان با چهلمین سالگرد شهادت سردار «حسن باقری» با حضور حجت‌الاسلام «سیدجلال حسینی» رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، سردار سرتیپ پاسدار «فتح‌الله جعفری» مدیر مؤسسه شهید حسن باقری جمعی از مدیران و کارشناسان این سازمان امروز در موزه قرآن و هدایای رهبر معظم انقلاب اسلامی این آستان مقدس برگزار شد.

سردار جعفری در این مراسم اظهار داشت: شهید باقری از فرماند‌هانی بود که در بحرانی‌ترین شرایط جنگ ایران و عراق، بهترین تصمیمات را گرفت و حتی می‌توان گفت جنگ را از شکست نجات داد. 

وی با اشاره به اینکه حسن باقری دانشجوی ممتاز رشته حقوق بود و از طرف اطلاعات سپاه به عنوان خبرنگار با روزنامه جمهوری اسلامی همکاری می‌کرد، گفت: این فرمانده شهید با آغاز جنگ در اولین اقدام، اتاق فکر جنگ را راه‌اندازی کرد. بدین ترتیب او چراغ اطلاعات و عملیات را روشن کرد تا دشمن، به خوبی شناسایی و همچنین توان و نیروی خودی نیز ارزیابی شود. 

رونمایی از دست‌نوشته‌های منتشر نشده شهید «حسن باقری» در موزه رضوی

مدیر موسسه شهید حسن باقری با بیان اینکه شهید باقری، حافظه بسیار قوی و هوش بسیار بالایی داشت و زبان عربی را در مدت شش ماه فرا گرفت، افزود: همچنین او تنها فرمانده‌ای است که داشته‌ها و تصمیم‌گیری‌هایش در مسائل نظامی به عنوان یک الگو در دانشگاه امام حسین علیه‌السلام به دانشجویان تدریس می‌شود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس ادامه داد: شهید باقری برای اولین‌بار «ایمان محوری» را به جای «تجهیزات محوری» مطرح کرد. همچنین توجه خاصی به نقش و حضور نیروهای مردمی در جنگ داشت و مربی‌های آموزشی از استان‌های مختلف را برای آموزش نیروها در خوزستان فرا خواند. 

وی با اشاره به برخی از وقایع دوران دفاع مقدس و طرح‌های عملیاتی شهید باقری تصریح کرد: او با آغاز انجام عملیات‌های محدود که منجر به کادرسازی می‌شود، جنگ‌های شبانه غافلگیرانه با هدف دور زدن دشمن و گرفتن اسیر به جای کشتن نیروهای دشمن، در جنگ موفقیت‌های ارزشمندی کسب کرد، اما هیچ‌گاه دچار غرور نشد و در نهایت در بهمن ۱۳۶۱ به درجه رفیع شهادت نائل شد.  

الگوپذیری از سیره شهدا

در ادامه حجت‌الاسلام حسینی دوران دفاع مقدس را دانشگاهی برای نسل امروز دانست و گفت: روحیه جهادی و انقلابی افرادی همچون شهید حسن باقری در دوران دفاع مقدس نشان می‌دهد که هیچ‌گاه بن‌بستی در زندگی وجود ندارد و نباید ناامید و مأیوس شد. بی‌شک این موضوع، همان جهاد تبیین است.

رونمایی از دست‌نوشته‌های منتشر نشده شهید «حسن باقری» در موزه رضوی

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به نگاه شهید باقری به تقویت روحیه ایمان محوری به جای تجهیزات محوری در دوران دفاع مقدس و لزوم درس گرفتن از خاطرات چنین شهدایی خاطرنشان کرد: بی‌شک اگر در مجموعه موزه‌های آستان قدس رضوی تالاری به نمایش و معرفی آثار و یادگاری‌های سرداران و نوابغ دوران جنگ اختصاص یابد، نقش تحولی اثرگذاری بر روی بازدیدکنندگان موزه خواهد گذاشت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار