ابومازن و اشتباه خودکشی سیاسی برای نجات از بحران

محمود عباس درحالی دوباره به وعده‌های سر خرمن و توخالی آمریکا دل بسته است که شواهد نشان می‌دهد حتی کاخ سفید از توطئه‌چینی برای کنار زدن او و نشاندن فردی همسوتر در میان فتح برای رهبری این جریان ابایی نداشته‌ است.
کد خبر: ۵۷۰۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۹ - 02February 2023

ابومازن و اشتباه خودکشی سیاسی برای نجات از بحرانگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: در پی تشدید تنش بین گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر که تهدیدات جدی را متوجه سرزمین‌های اشغالی کرده است، مقامات کاخ سفید احساس خطر کرده و برای فرونشاندن این بحران و تأمین امنیت صهیونیست‌ها دست بکار شده‌اند.

در این راستا آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و ویلیام برنر سرئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) راهی سرزمین‌های اشغالی شدند تا بحران را از نزدیک مدیریت کنند. بلینکن در دیدار با مقامات ارشد رژیم صهیونیستی بار دیگر به حمایت‌های قاطع واشنگتن از این رژیم متعهد شد و سپس به ملاقات محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان رفت تا بتواند این سازمان را به تداوم رویکرد سازش‌کارانه و مقابله با شکلگیری انتفاضه جدید فلسطینیان در کرانه باختری مجاب کند.

به گفته رسانه‌ها محمود عباس در این دیدار در کمال ناباوری بار دیگر از آمادگی خود را برای همکاری با آمریکا به منظور احیای مذاکرات سازش با توجیح سیاسی «پایان دادن به اشغالگری و تشکیل کشور فلسطین در مرز‌های ۱۹۶۷» اعلام کرد. توقف شهرک سازی‌ها و لغو جریمه‌های رژیم صهیونیستی از جمله قطع پرداخت درآمد‌های حاصل از مالیات به تشکیلات خودگردان و یافتن چشم انداز سیاسی برای حل مناقشه میان فلسطین و رژیم صهیونیستی، از جمله درخواست‌های مهم رئیس تشکیلات خودگردان از وزیر خارجه آمریکا بوده که در این دیدار‌ها مطرح شده است.

محمود عباس همچنین در دیدار با ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا گفته است که به رغم اعلام توقف کامل همکاری‌های امنیتی با رژیم صهیونیستی، اما بخشی از هماهنگی‌های امنیتی با این رژیم همچنان به قوت خود باقی است و اجرا می‌شود. این درحالی است که تشکیلات خودگردان چند روز پیش در واکنش به حملات نظامیان صهیونیستی به منطقه جنین، اعلام کرد که به طور موقت همکاری اطلاعاتی با تل‌آویو را تعلیق می‌کند، اما با این حال به گفته خودش کماکان به خوش خدمتی به اربابان صهیونیستی ادامه می‌دهد.

از خبر‌های درز کرده به بیرون چنین به دست می‌آید که واشنگتن برای مجاب کردن محمود عباس به همراهی با صهیونیست‌ها برای کنترل اوضاع کرانه باختری و همچنین حضور در اجلاس نقب که قرار است در مراکش برگزار شود، از درب حل و فصل مشکلات اقتصادی تشکیلات خودگردان وارد شده اند. برگزاری این اجلاس، که از نظر آمریکا و رژیم صهیونیستی در راستای احیای روند عادی سازی مهم تلقی می‌شود، با اعلام مخالفت تشکیلات خودگردان برای حضور در آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته چرا که اردن اعلام کرده اگر رهبران فلسطینی در این نشست حضور نداشته باشند در آن شرکت نخواهد کرد.

به گزارش رسانه‌ها، رئیس سیا به عباس پیشنهاداتی را ارائه داده است که تمرکز این پیشنهاد‌ها بر طرح‌های اقتصادی بوده است. ویلیام برنز در این دیدار از عباس خواسته تا جلوی عملیات فلسطینی‌ها را بگیرد، اما عباس گفته به خاطر مشکلات مالی و اقتصادی حتی نمی‌تواند نیرو‌های تشکیلات را سازماندهی و کنترل کند. این درحالی است که رژیم صهیونیستی دو هفته پیش تحریم‌هایی را علیه تشکیلات خودگردان اعمال کرد که بر این اساس ۳۹ میلیون دلار از کمک‌های مالی به این سازمان قطع خواهد شد و شرایط را برای عباس و دوستانش سخت کرده است.

بر این اساس به نظر می‌رسد که محمود عباس حاضر شده تا در ازای دریافت مشتی دلار بار دیگر پشت مقاومت مردمی شکل گرفته در کرانه باختری را خالی کند.

تکاپوی عباس برای ماندن در زمین بازی

بازی محمود عباس در زمین منافع سیاسی و امنیتی رژیم، درحالی است شخص او و تشکبلات تحت مدیریت‌اش در بین فلسطینی‌ها دیگر مشروعیت و جایگاهی ندارند. گروه‌های فلسطینی ساکن در کرانه باختری به دلیل سیاست‌های سازشکارانه عباس و همکاری‌های او با اشغالگران، در مسیر موازی با تشکیلات حرکت می‌کنند و حتی بسیاری از جوانان در بین گروه‎های مقاومت از بدنه نیرو‌های امنیتی همین سازمان جدا شده‌اند، زیرا بنا بر تجربه ناکام چندین دهه سازشگری دریافته‌اند که تنها راه واقعی آزادی سرزمین‌های اشغالی مبارزه مسلحانه است.

اکنون فلسطینی‌ها تشکیلات را نماینده خود در عرصه بین‌المللی نمی‌دانند و هر گونه سازشی که محود عباس با دشمن صهیونیستی بکند برای فلسطینی‌ها هیچ ارزشی ندارد و به آن تن نخواهند داد. همکاری‌های عباس با صهیونیست‌ها از نگاه فلسطینی‌ها خیانت نابخشودنی به آرمان قدس است و این خوش خدمتی در زمانی انجام می‌شود که رژیم اشغالگر هر روز دامنه جنایات خود را در کرانه باختری و نوار غزه افزایش می‌دهد. لذا، هر چه عباس بیشتر در پازل تل‌آویو بازی کند، به همان اندازه خشم و نفرت فلسطینی‌ها از او و تشکیلات خودگردان هم افزایش خواهد یافت.

تکرار امید بستن به آمریکای بدعهد

این مسئله مبرهن است که آمریکا حامی رژیم صهیونیستی است و در هر روند سازش بین فلسطین و این رژیم، جانب صهیونیست‌ها را خواهد گرفت تا منافع آن تضمین شود و اعتماد مجدد عباس به آمریکایی‌ها بیش از هر چیز به این دلیل است که او خود را بازنده کامل و بازیگر به حاشیه رفته تحولات فلسطین می‌بیند و از این رو به هر ریسمانی دست می‌اندازد تا مجدداً مشروعیتی و جای پایی در میدان تحولات بیاید.

سی سال است که از توافق «اسلو» می‌گذرد، اما آمریکا به عنوان ضامن اجرای این توافقات اقدامی برای اجرایی شدن مفاد آن که همان تشکیل دولت مستقل فلسطین و پایان اشغالگری‌ها بود انجام نداده است. این بار هم ادعای حمایت از راهکار دو دولتی از سوی واشنگتن، وعده توخالی است که عباس را دوباره به همکاری اطلاعاتی با تل‌آویو متقاعد کنند و به اختلافات در جامعه فلسطین دامن بزنند که تنها به سود رژیم صهیونیستی است.

اینکه مقامات کابینه تندرو صهیونیستی سفر بلینکن را به باد انتقاد گرفته‌اند هم نوعی جنگ زرگری است تا تشکیلات خودگردان را نسبت به جدی بودن شعار‌های مقامات آمریکایی در حمایت از تشکیل کشور مستقل فلسطینی دلگرم کرده و به روند عادی سازی و سازش بکشانند.

محمود عباس درحالی دوباره به وعده‌های سر خرمن و توخالی آمریکا دل بسته است که شواهد نشان می‌دهد حتی کاخ سفید از توطئه چینی برای کنار زدن او و نشاندن فردی همسوتر در میان فتح برای رهبری این جریان ابایی نداشته‌اند. اخیرا شبکه بی بی سی به نقل از اسناد انگلیسی فاش کرد که جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری اسبق آمریکا، پس از تشدید انتفاضه دوم (انتفاضه الاقصی) در سال ۲۰۰۱، به دنبال یافتن جانشین برای یاسر عرفات، رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین بوده است.

تازه این اقدامات در شرایطی اتخاذ شده بودند که عباس خدمات ارزنده زیادی را به اشغالگران انجام داده بود و از دستگیری اعضای حماس و تحویل آن‌ها به تل‌آویو گرفته تا مخالفت با برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاستی در فلسطین، همگی در راستای اهداف رژیم صهیونیستی بود. بنابراین، آمریکا تشکیلات خودگردان را آلت دست می‌داند که هماهنگی‌های اطلاعاتی آن با رژیم صهیونیستی به جلوگیری از عملیات‌های مقاومتی و افزایش آرامش در کرانه باختری کمک می‌کند و مثل همیشه با وعده‌های توخالی محمود عباس را در این بازی یک طرفه بکار گرفته‌اند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار