۴۴ سال افتخار/ سخنگوی صنعت برق کشور در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

لزوم فرهنگسازی وقف انرژی و برق/ کمک خیرین به دانش‌بنیان‌های حوزه برق موجب رونق کشور می‌شود

رجبی‌مشهدی فرهنگسازی رسانه‌ای در زمینه وقف انرژی و برق را مقدمه ورود خیرین دانست و گفت: اگر خیرین به موضوعات مهمی همچون حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید برق ورود کنند، در زمینه انرژی و برق کشور بیشتر از گذشته قوی خواهد شد.
کد خبر: ۵۷۱۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶ - 07February 2023

لزوم فرهنگسازی درخصوص وقف انرژی و برق/ کمک خیرین به دانش‌بنیان‌های حوزه برق موجب رونق کشور می‌شود«مصطفی رجبی‌مشهدی» سخنگوی صنعت برق در حاشیه رویداد رسانه‌ای «چه سفر‌ها کرده‌ایم» که به تبیین دستاورد‌ها و پیشرفت‌های انقلاب اسلامی به مناسبت دهه فجر برگزار می‌شود در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، به‌ تشریح وضعیت قبل و بعد انقلاب اسلامی در حوزه صنعت برق پرداخت و اظهار داشت: پوشش برق‌رسانی در بخش روستایی هم‌اکنون به ۹۹.۷ درصد رسیده است که ۳ دهم‌ درصد باقی‌مانده مربوط به جمعیت عشایری کشور است که همواره در کوچ قرار دارند، در حالی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ما در بخش روستایی چهار درصد برق‌رسانی داشتیم.

سخنگوی صنعت برق کشور، شبکه مویرگی توزیع برق را یکی از دستاورد‌های مهم انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: امسال علی‌رغم کمبود‌هایی که وجود داشت مردم همکاری خوبی با صنعت برق داشتند و توانسته‌ایم روند برق‌رسانی به صنایع را حفظ کنیم.

وی از رشد شش درصدی سالانه‌ی تولید برق در کشورمان خبر داد و با بیان اینکه این موضوع بحث مهمی است؛ چراکه ۹۵ درصد تجهیزات آنکه قبل از پیروزی انقلاب وابستگی ۱۰۰ درصد داشت در داخل تولید می‌شود، افزود: ایران اسلامی با تکیه بر ظرفیت دانشمندان جوان امروز در صنعت برق بی‌نیاز است.

رجبی‌مشهدی، از استقلال و خودکفایی داخلی کشور در صنعت برق خبر داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در منطقه به‌ لحاظ ظرفیت نیروگاهی برق رتبه اول را دارد و در سطح دنیا نیز کشورمان در جایگاه چهاردهم قرار دارد.

سخنگوی صنعت برق درخصوص موضوع صادرات برق با تاکید براینکه ما با کشور‌های همسایه موضوع تبادل انرژی را خواهیم داشت، اما اولویت ما تامین برق داخلی است، گفت: هم‌اکنون میزان واردات انرژی ما بیشتر از فصول دیگر است که البته ما ظرفیت خوبی برای صادرات برق به کشور‌هایی داریم که اشتراکات مرزی و آبی با آن‌ها داریم.

این مدیر دولتی، پایداری شبکه سراسری برق کشورمان را مورد اشاره قرارداد و با بیان اینکه حدود ۲۰ سال است که ایران قطعی سراسری برق نداشته است، تصریح کرد: قطعی سراسری برق موضوعی است که در برخی کشور‌هایی اروپایی از ۳ تا ۴ روز ادامه پیدا می‌کند.

وی درخصوص برنامه‌های افزایش تولید برق گفت: امسال در فصل تابستان با افزایش ۶ هزار مگابایت توان نیروگاهی تولید برق که بی‌نظیر بود و ایجاد نیروگاه برق در سمنان که در طول ۷ ماه صورت گرفت شاهد رقم خوردن رکورد‌های جدیدی در این حوزه بودیم.

رجبی‌مشهدی در پاسخ به سوالی پیرامون فعالیت‌های صورت گرفته صنعت برق درخصوص مردمی‌سازی صنعت برق و تولید آن گفت: هم‌اکنون ۶۰ درصد برق کشور در بخش خصوصی تولید می‌شود و همچنین در ایجاد نیروگاه‌های جدید مشارکت بخش خصوصی ویژه و بیشتر است؛ بورس بخش برق نیز ایجاد شده است که افزایش و رشد خوبی داشته است.

سخنگوی صنعت برق کشورمان مشارکت تابستان مردم در صرفه‌جویی را خیلی خوب دانست و گفت: مشترکان برق هر ماه اگر نسبت به مصرف گذشته خودشان صرفه‌جویی کنند مشمول طرح‌های تخفیف خواهند بود.

وی از تولید هزار مگابایتی برق هسته‌ای خبر داد و گفت: در حوزه برق هسته‌ای با اهتمام مسولان در این حوزه به‌زودی افزایش تولید در نیروگاه بوشهر را خواهیم داشت.

رجبی‌مشهدی فرهنگسازی رسانه‌ای در زمینه وقف انرژی و برق را مقدمه ورود خیرین دانست و گفت: اگر خیرین به موضوعات مهمی همچون حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید برق ورود کنند، در زمینه انرژی و برق کشور بیشتر از گذشته قوی خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق کشور در پاسخ به اینکه آیا واقفان به موضوع انرژی و برق ورود جدی داشته‌اند، گفت: واقفانی وجود دارند که تامین برق و روشنایی حرم امام رضا علیه‌السلام و برخی امامزادگان کشور را برعهده دارند و یا در مناطق روستایی کشور با تامین موتور برق، برق روستا و یا محله‌ای را تامین می‌کنند که امر پسندیده و قابل تکثیر است.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار