توسط معصومه رامهرمزی؛

خاطرات "علی عچرش" کتاب شد

نویسنده کتاب "یکشنبه آخر" گفت: باید بررسی کرد که ادبیات دفاع مقدس در کجا ایستاده است؛ به نظر می‌رسد کتاب‌هایی که دراین عرصه نوشته می‌شوند، ابهامات بسیاری دارند.
کد خبر: ۵۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۰ - 07November 2013

خاطرات

معصومه رامهرمزی، نویسنده کتابهای دفاع مقدس در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار داشت: از سال 88 کاری مستند را با روایتگری "علی عچرش" آغاز کردهام که تاکنون ادامه داد.

رامهرمزی افزود: این کتاب، مستندی ادبی از خاطرات علی عچرش، رئیس ستاد امداد و درمان ماهشهر است.

وی با اشاره به اینکه عچرش در دوران جنگ مسئولیتهای متفاوتی را بر عهده داشته است، ادامه داد: عچرش در جنگ تحمیلی به عنوان امداد رسان، خاطرات بکری از بخش امداد در جبهه و همچنین تغییر و تحولی که امداد در دوران جنگ پشت سر گذاشته است، دارد.

نویسنده کتاب "یکشنبه آخر" با بیان اینکه بعد از گذشت تقریباً دو دهه، در کارهای مستند پیشرفت چشمگیری دیده میشود، اذعان داشت: نگاه من به کار مستند، نگاهی جدی و در یک چارچوب معین است. شاید یکی از دلایل طولانی شدن این پروژه، حساسیت من نسبت به این کار و خصوصاً کار مستند است.

نویسنده کتاب "راز درخت کاج" مشغله کاری خود را از دیگر دلایل طولانی شدن کار دانست و عنوان کرد: معتقدم کسی که به نوشتن کتاب مشغول است، باید همهٔ کارها را تعطیل کند و فقط به امر نوشتن بپردازد. مهمتر از همه این کار، مستندی از خاطرات را به تصویر میکشد که با توجه به حساسیت بنده در عرصه مستند سازی، باید جزئیات را با اسناد مستند سازی کنم.

رامهرمزی افزود: بازخوانی حوادث سال 62 به بعد نیاز به مصاحبههای تکمیلی دارد. چرا که عچرش در طول دوران جنگ مسئولیتهای مختلفی را بر عهده داشت. مثلاً در بمباران دزفول مسئولیت خروج اضطراری مردم از شهر به اردوگاه و برگرداندن آنها را به عهده داشت که شاید تا به امروز جایی مطرح نشده است.

این نویسنده کتابهای دفاع مقدس با بیان اینکه هر موضوع و سوژهای ویژگیهای خاص خود را داد، ادامه داد: من معتقدم هر یک از نویسندگان میتوانند از دید خود به یک سوژه بپردازند، به این شکل هر کاری میتواند ویژگیهای منحصر به فرد خود را پیدا کند.

وی با اشاره به کتاب "هوبره" زندگینامه علی عچرش، امداد رسان دوران جنگ تحمیلی، خاطرنشان کرد: راوی کتاب هوبره "عزیز عچرش" است که اسم او در شناسنامه علی است. ولی در دوران جنگ به عزیز معروف بوده است که همین امر باعث خلط دو موضوع کاملاً جدا از دو راوی متفاوت شده است.

رامهرمزی با ابراز امیدواری نسبت به راهیابی این اثر از طریق نمایشگاه بینالمللی کتاب به بازار نشر افزود: در رابطه با اسم کتاب چند گزینه پیش روی من است که هنوز نیاز به بررسی بیشتر دارد.

نویسنده کتاب "یکشنبه آخر" با بیان اینکه ارزش موضوعی و روایی این کار در سطح مطلوب و خوبی قرار دارد، اظهار داشت: با توجه به حساسیتی که روی موضوع دارم، فعلاً اثر را به هیچ ناشری معرفی نکردهام، اما با توجه به ارزش آن، در این مورد مشکلی نخواهم داشت.

نویسنده دفاع مقدس ادامه داد: کار ما داستانسرایی نیست، بلکه به تصویر کشیدن حقیقتهایی ناگفته از جنگ تحمیلی است که در این راه علی عچرش، راوی کتاب و کارشناس با تجربهای چون سید اعظم حسینی مرا همراهی کردند و من قدردان زحمات این عزیزان هستم.

رامهرمزی در پایان گفت: باید دید و بررسی کرد که ادبیات دفاع مقدس در کجا ایستاده است. به نظر میرسد برخی کتابهایی که در این عرصه نوشته میشوند، ابهامات بسیاری را در دل خود به همراه دارند که جای تأمل دارد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار