سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در نشست خبری:

گروه‌های جهادی فعال در پروژه‌های آبرسانی معاف از مالیات شدند

زارع گفت: گروه‌های جهادی و خیرینی که در پروژه‌های آبرسانی روستایی با تایید وزارت نیرو مشغول فعالیت هستند، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شوند.
کد خبر: ۵۷۲۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰ - 08February 2023

گروه‌های جهادی فعال در پروژه‌های آبرسانی معاف از مالیات شدندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «رحیم زارع» سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در نشست خبری در توضیح آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ اظهار داشت: کمیسیون تلفیق تصویب کرد که با توجه به قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و به منظور تأمین مالی طرح‌ها و با تأیید شورای پول اعتبار، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد مکلف به راه‌اندازی سامانه فاکتورینگ شدند. با اجرایی شدن تأمین مالی فاکتورینگ تا سقف ۶۰ هزار میلیارد تومان (همت) برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مبلغ ۸۰ همت برای نهادهای عمومی اختصاص داده می‌شود.

زارع بیان کرد: گروه‌های جهادی و خیرینی که در پروژه‌های آبرسانی روستایی با تأیید وزارت نیرو مشغول فعالیت هستند، هزینه‌های آنها در این پروژه‌ها مشمول هزینه‌های قابل قبول مالیاتی است و از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شوند. تا الان این موضوع شامل شهرها بود که در بودجه مقرر شد شامل روستاها هم شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اظهار داشت: در راستای توسعه حمل و نقل عمومی، تنظیم بازار خودرو، توسعه حمل و نقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و سوانح جاده‌ای به وزارت صمت اجازه داده می‌شود با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌کشور، انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون و سواری مورد نیاز را وفق قوانین و مقررات موجود در خصوص واردات خودروهای با عمر کمتر از ۵ سال ثبت سفارش کنند.

زارع ادامه داد: آئین نامه نحوه اجرای این بند توسط وزارتخانه‌های صمت، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر لزوم تأمین قطعات و خدمات پس از فروش و معاینه فنی تهیه می‌شود و حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

وی گفت: تعرفه آب مصرفی کشت‌های گلخانه‌ای و کشاورزی صنعتی در شهرک‌های صنعتی، نواحی صنعتی و شهرک‌های کشاورزی به نرخ مصوب فعالیت‌های کشاورزی محاسبه می‌شود. همچنین به دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری اجازه داده می‌شود با تصویب هیأت امنای خود تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی سال ۱۴۰۱ نسبت به اخذ تسهیلات از بانک‌ها از محل توصیق اموال خود اقدام کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: تعرفه گاز مصرفی تأسیسات گردشگری، صنایع دستی، آب درمانی‌ها و هتل‌ها مشابه تعرفه خدمات خواهند شد. همچنین میزان مالیات طرح‌های مسکن مهر بابت هر واحد مسکن مهر برای سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۲ هر واحد معادل ۳۰۰ هزار تومان تعیین می‌شود و هیچ‌گونه مالیات دیگری به غیر از مالیات بر ارزش افزوده بابت خرید مصالح به این طرح‌ها تعلق نمی‌گیرد.

زارع اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی مکلف شد زمین مورد نیاز برای احداث پاسگاه‌ها، کلانتری‌ها، پایگاه‌ها و حوزه‌های مقاومت و سالن‌های فرهنگی و ورزشی بسیج در مناطق محروم را به صورت رایگان در اختیار مرکز متولی در طرح‌های مسکن مهر، مسکن ملی و طرح‌های بازآفرینی شهری به ویژه در مناطق کم برخوردار قرار دهد. مبلغ هزار میلیارد تومان از سود شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل به حساب صندوق توسعه حمل و نقل واریز می‌شود. در راستای حفاظت از محیط زیست و حفظ انفعال کشور، سازمان محیط زیست از پرداخت ۳۰ درصد هزینه دادرسی دعاوی معاف می‌شود.

وی بیان کرد: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق درآمد شوراهای حل اختلاف به عنوان درآمد اختصاصی آنها تلقی می‌شود. همچنین قیمت سوخت و نفت گاز عرضه شده به معادن، صنایع معدنی و صنایع بالادستی نفت و گاز معادل ۵۰ درصد متوسط بهای نفت و گاز صادراتی تعیین شد. امشب بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به اتمام خواهد رسید و بعد از آن کمیسیون وارد بررسی بخش‌های هزینه‌ای می‌شود.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها