به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، اغلب سرودهایی که در بحبوحه انقلاب خلق شدند، بیشتر از تمهایی حماسی و انقلابی برخوردار بودند و در خود نشان از شور و حماسه و امید به آیندهای روشن داشتند و این اوصاف، عمومیترین اشتراکات همگی جامعه ایرانی بود که میخواست اسلامی شود. اغلب ریتمها چهار ضربی و مارشگونه با آکسانها و نوانسهایی از حس رزم و اعتقاد مشترک که عشق و ذوق و امید در آن موج میزد.
خلاصه انقلاب شد و مردم غرق در اشک شوق شدند و یک سال از انقلاب شکوهمند اسلامی گذشت تا اینکه سرودی در شهر شیراز ساخته شد که این سرود، حالا تداوم حس و حال جمعی مردم را بیان میکرد، مردمی که حالا سرمست از انقلاب شده و به تدریج به آرامشی مطلوب میرسیدند، و در این حس مشترک، دلتنگی و یاد و مرور آن هم ایثار و جانفشانی و یاد یاران رفته، همهگیر شده بود و در اینچنین مقطعی، سرود «بهمن خونین جاویدان» توانست به فاصله کوتاهی از تولید در سال ۱۳۵۸ به یکی از سوردهای موفق دوران تبدیل شود چرا که حرف دل آن دوران مردم را میزد و تمام دلتنگیها و بغضها برای رفتگان و شهیدان انقلاب را با نت به نت ملودیاش همراهی میکرد و مردم به غایت با آن همذاتپنداری کردند.
سرود «بهمن خونین جاویدان» با شعر محمد حسین همافر، آهنگسازی مرحوم حمید بهبود و همراهی گروه کر یکی از قطعاتی بود که در دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مرکز صدا و سیمای استان فارس تولید شد.
مرحوم حمید بهبود آهنگساز گمنام این اثر است که گویا در نخستین سالهای انقلاب از اعضای سپاه بود و بعدها نیز جامه پزشکی بر تن کرد.
«بهمن خونین جاویدان» یک سرود انقلابی و ماندگار و جزو معروفترین و نخستین سرودهایی بود که پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران و سقوط نظام شاهنشاهی، در دومین سالروز گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی برای اولین بار از رادیو و تلویزیون ایران پخش شد و هر ساله تاکنون در ایام دهه فجر با پخش آن حال و هوای آن دوران در ذهن شنونده تداعی میشود.
این سرود در سال ۱۳۵۸ و در آستانه جشنهای دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران توسط صدا و سیمای مرکز فارس در شیراز با آهنگسازی حمید بهبود و ترانه سرایی محمدحسین همافر تولید شد. شاعر و آهنگساز این سرود با همکاری گروهی، این آهنگ را تنظیم و آماده اجرا کردند و با امکانات حداقلی و ابتدایی توسط جوانان علاقهمند به خوانندگی در صدا و سیمای شیراز ضبط شد.
آمده موسم فتح ایمان
شعله زد بر افق نور قرآن
در دل بهمن سرد تاریخ لاله زد زد زخون شهیدان
لالهها آمده سرخ عشقند
سرنوشت تو با خون نوشتند
پیکر پاکتای جان به کف را از ازل تا شهادت سرشتند
پیکر پاکتای جان به کف را از ازل تا شهادت سرشتند
بهمن خونین جاویدان تا ابد زند بادا قرآن
بهمن خونین جاویدان تا ابد زنده یاد شهیدان
تا ابد زنده یاد شهیدان
تا ابد زنده یاد شهیدان
مقدمت را اماما شهیدان با نثار تن خود گشودند
خونشان فرش راه تو بادا عاشق پاک راه تو بودند
آمدی با پیامت خمینی
از رهایی و از هم سرودی
آنکه برظلم شب حمله ور شدای خمینی تو بودی تو بودی
آن که برظلم شب حمله ور شدای خمینی تو بودی تو بودی
بهمن خونین جاویدان تا ابد زند بادا قرآن
بهمن خونین جاویدان تا ابد زنده یاد شهیدان
تا ابد زنده یاد شهیدان
تا ابد زنده یاد شهیدان
آمده موسم فتح ایمان شعله زد بر افق نور قرآن
در دل بهمن سرد تاریخ لاله زد زخون شهیدان
لالهها آمده سرخ عشقند
سرنوشت تو با خون نوشتند
پیکر پاکتای جان به کف را از ازل تا شهادت سرشتند
رهبر خونین جاویدان تا ابد زند بادا قرآن
بهمن خونین جاویدان تا ابد زنده یاد شهیدان
تا ابد زنده یاد شهیدان
تا ابد زنده یاد شهیدان
سعید ذاکر یکی از سازندگان سرود بهمن خونین جاویدان است که سال ۱۳۹۳ در مصاحبهای با پایگاه خبری جماران در سال ۹۳ میگوید:
آهنگ «بهمن خونین جاویدان» را یکی از همکاران ما مرحوم حمید بهبود که از بچههای سپاه بود و بعدها درس خواند و پزشک شد و چند سال قبل فوت کرد، ساخت. شاعر آن هم یکی از دوستان به نام آقای همافر بود که چند سال بعد رئیس اداره ارشاد اسلامی شیراز شد. آهنگ و شعر سرود مثل شرایط آن روز گروهی و هیئتی ساخته شد؛ یعنی مثلا آقای همافر یک مصراع را میسرود و در ادامه آن میماند؛ سپس ما کمکش میکردیم تا شعر کامل شود. در نهایت با وسایل بسیار حداقلی در صدا و سیمای شیراز سرود را ضبط کردیم. حدود ده، پانزده نفر در گروه سرود بودند که سه چهار نفر آنان شهید شدند و بقیه هم متفرق شدند. این سرود در یک شرایط خیلی ابتدایی، هیأتی و با عشق ساخته شد.
من به کارهای فیلمسازی در جهت علاقهمندیهای شخصی هم میپرداختم. بعد از پیروزی انقلاب با تاسیس حزب جمهوری اسلامی بخش فرهنگی را راه انداختیم و با تشکیل سپاه هم به سپاه آمدیم که من مسئول روابط عمومی بودم. در آنجا نیز یک بخش فرهنگی را راه انداختیم که کارهای فوق برنامه که مربوط به سپاه نبود نیز انجام میدادیم و کلاس آموزش عکاسی، فیلم برداری، سرود برای عموم مردم برگزار میکردیم. در اوایل انقلاب سپاه هر کاری که روی زمین مانده بود انجام میداد و بعدها در جایگاه اصلی خودش قرار گرفت.
وی درباره بخش سرود گفت: در بخش سرود صحبتهایی شد که باید در این زمینه کار کنیم. بخصوص اینکه برخی سرودهایی که در ابتدای انقلاب ساخته شده بود که ریشهاش به گروههای چپی میرسید و ما میخواستیم کاری تولید کنیم که ماندگار باشد و وزنه بچه مذهبیها بیشتر شود. دو سرود ساخته شد که یکی از آنها معروف است؛ یکی سرود «بهمن خونین جاویدان» و دیگری «ولی فقیه». آهنگ بهمن خونین را یکی از همکاران ما مرحوم حمید بهبود که از بچههای سپاه بود و بعدها درس خواند و پزشک شد و چند سال قبل فوت کرد، ساخت. شاعر این اثر یکی از دوستان به نام آقای همافر بود که چند سال بعد رئیس اداره ارشاد اسلامی شیراز شد. آهنگ و شعر سرود مثل شرایط آن روز گروهی و هیأتی ساخته شد؛ یعنی مثلاً آقای همافر یک مصراع را میسرود و در ادامه آن میماند؛ سپس ما کمکش میکردیم تا شعر کامل شود. در نهایت با وسایل بسیار حداقلی در صدا و سیمای شیراز سرود را ضبط کردیم. حدود ده، پانزده نفر در گروه سرود بودند که سه چهار نفر آنان شهید شدند و بقیه هم متفرق شدند. این سرود در یک شرایط خیلی ابتدایی، هیأتی و با عشق ساخته شد. البته بعد از آن یک ماه بعد سرود، ولی فقیه ساخته شد که آیه یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم به صورت موزون خوانده میشد و شعرها بر اساس همان وزن سروده شد.
این آهنگساز در همین گفتوگوی رسانهای بود که در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در سالهای قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ملاقاتی با امام راحل داشته؟ توضیح داد: من متولد سال ۱۳۳۶ هستم و از دبستان با امام آشنا بوده و عکس ایشان در خانه ما بود؛ زیرا پدرم از مبارزان ۱۵ خرداد ۴۲ بود. چند خاطره جالب از امام دارم که میخواهم بیان کنم. قبل از انقلاب که دوستانمان در قم بودند و برای کارهای مبارزاتی به آنجا میرفتیم، ساواک قم ما را دستگیر کرد و پرونده سنگینی هم ساخته بودند. مسئول ساواک آنجا دکتر شب افروز هم بازجوی مستقیم من بود. بر اساس قراری که با دوستان گذاشته بودیم قرار شد من خودم را مطلع نشان ندهم تا زود آزاد شوم و خانه تیمیمان که وسایلی، چون دستگاه چاپ در آن بود را پوشش دهیم. بر اساس این سیاست عمل کردم، اما در روز اول بازجویی آن بازجو به حضرت امام توهین کرد و من علیرغم قرار سیاسیمان، تحمل نکردم و با او برخورد کردم و گفتم ببین! اول روز بازجویی توست و احتمالاً روزها و هفتهها با هم کار داریم؛ اگر به مقدسات من توهین کنی من هم به شاه توهین میکنم. اگر نمیخواهی به شاه توهین کنم، به آقای خمینی توهین نکن و سوال بپرس تا جواب دهم؛ لذا او تا آخر بازجویی دیگر توهینی به امام نکرد.
منبع: فارس
انتهای پیام/ ۱۳۴