یادداشت/ روزبه قمصری

علت تغییر محل برگزاری نشست «نقب»

هراس و نگرانی ایالات متحده از تشدید اوضاع امنیتی در فلسطین اشغالی را می‌توان عامل اصلی تلاش آمریکا برای انتقال محل برگزاری نشست نقب از مغرب به کشوری دیگر دانست.
کد خبر: ۵۷۴۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۰ - 22February 2023

اوضاع بحرانی فلسطین اشغالی علت جابجای محل نشست نقبگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- روزبه قمصری؛ رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز گذشته در اخبار و گزارش‌هایی اعلام کردند که احتمال تعویق نشست نقب ۲ که قرار است در هفته‌های آینده در کشور مغرب (مراکش) برگزار شود، وجود دارد. این رویداد نیز به دلیل هراس و نگرانی ایالات متحده از بروز تشدید اوضاع امنیتی در سرزمین فلسطین اشغالی اتفاق افتاده است.

البته یکی از عوامل اصلی اینکه احتمال می‌دهند اوضاع امنیتی در سرزمین‌های فلسطین اشغالی بحرانی شود به دلیل در پیش بودن ماه مبارک رمضان است؛ زیرا همواره در سال‌های گذشته شاهد بودیم که مبارزات رزمندگان و نیرو‌های مقاومت فلسطینی در ماه مبارک رمضان شدت گرفته و به اوج خود می‌رسد.

اما بهتر است مقداری با «نشست نقب» آشنا شویم. همایش نقب برای اولین بار در سال گذشته و با ابتکار «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه وقت رژیم صهیونیستی، با حضور وزرای خارجه پنج کشور ایالات متحده آمریکا، امارات متحده عربی، بحرین، مغرب و مصر، و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی شکل گرفت و تاسیس شد. بر اساس دستور کارگروه برگزاری این نشست، «همایش نقب» قرار است سالی یک بار در یکی از کشور‌های عضو برگزار شود.

حال بهتر است مقداری با عنوان «نقب» آشنا شویم و ببینیم به چه دلیل رژیم صهیونیستی نام «نقب» را بر این نشست گذاشت. «صحرای نقب» در جنوب فلسطین با مساحتی بالغ بر ۱۴ هزار کیلومتر، وسیع‌ترین استان فلسطین محسوب می‌شود و از لحاظ جغرافیایی این منطقه بخشی از شبه جزیره سینا است. در واقع منطقه «نقب» با وجود اینکه در چند دهه اخیر کمتر در میان تحولات مهم فلسطین قرار داشته، اما از لحاظ جغرافیایی و ژئوپلتیک یکی از مهمترین مناطق فلسطین اشغالی محسوب می‌شود.

درمورد سیطره ارتش رژیم صهیونیستی بر منطقه «نقب» نیز باید به این نکته اشاره کنیم که اشغال آن به یک سال و نیم به درازا کشید. ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ سال ۱۹۴۸ در عملیاتی با عنوان عبری «عوبدا» که به فرماندهی اسحاق رابین آغاز شد، توانست سواحل «ام الرشراش» یا همان ایلات را اشغال کند. در ادامه این عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در مارس ۱۹۴۹ توانست منطقه نقب را به اشغال خود درآورد.

حال با توجه به هدف اعلامی از برگزاری «نشست نقب» که ظاهراً بحث در مورد امنیت منطقه‌ای و همکاری اقتصادی بر اساس روح توافق ابراهیم بود و مقامات رژیم صهیونیستی به دنبال عادی‌سازی روابط بین خودشان و چند کشور عربی بودند و همچنین چهار محور موضوعی ایران، روسیه، قیمت انرژی و فلسطین را هم دنبال و پیگیری می‌کردند، می‌توان به این نتیجه رسید که سران این رژیم اشغالگر به دنبال تحمیل کردن نگرش نمادین ابعاد تاریخی رژیم صهیونیستی به افکار عمومی مردم کشور‌های منطقه هستند.

بر اساس اخبار و اطلاعات موجود، فرآیند آماده‌سازی برگزاری دومین نشست نقب که تا پیش از این قرار بود در مراکش برگزار شود در طول چند ماه گذشته به صورت منظم و مرتب در جریان بوده است. در این چارچوب سومین نشست کمیته توجیهی و نخستین نشست کارگروه‌های کشور‌های مذکور و رژیم صهیونیستی نیز در ابوظبی برگزار شده است.

اما آن چیزی که از اهداف و برنامه‌های برگزارکنندگان نشست نقب واضح و مشخص است، برنامه آن‌ها برای ایجاد اتحاد صهیونیستی - عربی آن هم تحت حمایت آمریکا برای مقابله با پروژه هسته‌ای ایران و سیاست‌های منطقه‌ای کشور ما است. در واقع سران  تل‌آویو در نظر دارند تا محصول نهایی این نشست جایگزین کردن درگیری قدیمی بین اعراب و رژیم صهیونیستی با درگیری جدید بین اعراب و رژیم صهیونیستی در برابر جمهوری اسلامی ایران باشد.

در پایان باید گفت رژیم صهیونیستی از برگزاری نشست نقب ۲ آن هم درست یک سال بعد از برگزاری نشست نقب یک به عنوان دستاوردی بزرگ و تاریخی به منظور کسب وجهه و مشروعیت‌بخشی به رژیم نامشروع خود استفاده می‌کند. بر این اساس اگر کوچکترین اخلال و وقفه‌ای در جریان برگزاری این نشست ایجاد شود، هزینه‌های سنگین و غیرقابل جبرانی برای تل‌آویو در مسیر عادی‌سازی روابط با کشور‌های عربی ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار