رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خبر داد؛

اسکن ۹۰۰ هزار دفتر دستنویس اسناد رسمی/ پیشرفت ۱۰۰ درصدی در ثبت اسناد الکترونیکی

خندانی از اسکن ۹۰۰ هزار دفتر دستنویس اسناد رسمی خبر داد و گفت: در حوزه ثبت الکترونیک اسناد امروز پیشرفت ۱۰۰ درصدی داشتیم و دیگر چیزی به صورت دستی انجام‌ نمی‌شود.
کد خبر: ۵۷۵۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱ - 27February 2023

اسکن ۹۰۰ هزار دفتر دستنویس اسناد رسمی/ پیشرفت ۱۰۰ درصدی در ثبت اسناد الکترونیکیبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «علی خندانی» رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز (دوشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته اقدامات در راستای الکترونیکی کردن اسناد رسمی روز به روز رشد و شکوفایی داشته است.

خندانی گفت: سیستم سنتی کاملا حذف و سیستم الکتریکی جایگزین آن شده که دریافت سوابق با سرعت عمل، شفاف سازی را به ارمغان آورده است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران افزود: یکی از فرآیند سند تحول قضایی الکترونیکی کردن خدمات است که خوشبختانه تاکنون در کانون سردفتران و دفتریان محقق شده است.

وی ادامه داد: امروز شکل سنتی که ۹۰ سال در دفاتر وجود داشت و تنظیم اسناد به صورت دستی انجام می‌شد در حال تغییر است.

خندانی خاطرنشان کرد: قدم بزرگی در الکترونیکی برداشتیم در حوزه ثبت الکترونیک اسناد امروز پیشرفت ۱۰۰ درصدی داشتیم و دیگر چیزی به صورت دستی انجام‌ نمی‌شود.

وی با اشاره به همکاری کانون سردفتران و دفتریان، سازمان ثبت اسناد، کانون‌های استانی و هم‌افزایی همکاران، گفت: از سال گذشته اسکن تمامی دفاتر دست‌نویس شروع شد و کارگا‌ه‌هایی در استان‌ها تجهیز و نیروی استانی استخدام شد.

خندانی ادامه داد: ۹۰۰ هزار جلد دفتر اسناد رسمی در قالب ۱۸۰‌ میلیون برگ دفتر دست نویس در کل کشور وجود داشت که با رعایت تمام مراحل اسکن شد. امروز هر اتفاقی برای دفاتر رخ دهد به هر دلیل، در اسکن دفاتر هیچ مشکلی رخ نخواهد داد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا مردم‌ می‌توانند به این اسناد دسترسی داشته باشند، گفت: در مرحله اول فقط به دستگاه‌های متولی این اجازه داده خواهد شد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در ادامه و در خصوص مسئولیت این کانون در موضوع مولدسازی گفت: در کانون، کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون تقسیم اسناد دولتی وجود دارد که موضوعات مربوطه باید در این کمیسیون به سردفتران ارجاع شود. در خصوص طرح مولدسازی اگر به مرحله معامله و فروش برسد، ساز و کارهای لازم حتماً تهیه خواهد شد.

وی در خصوص تعرفه‌های دفاتر اسناد رسمی نیز گفت: این موضوع در فرایند انجام است و هر زمان که نهایی شد، اعلام خواهد شد.

خندانی خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم که دریافتی هیچ حوزه‌ای در کشور مطابق با سه سال قبل باشد. با افزایش هزینه‌ها، این موضوع بر کار دفاتر اسناد رسمی تأثیر مستقیم دارد؛ اما همکاران با صبوری کامل با هزینه‌های سه سال قبل کار را انجام دادند و لازم است یک به‌روزرسانی در این حوزه صورت گیرد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در ادامه تصریح کرد: از زمانی که حضور بانوان در دفاتر اسناد رسمی محقق شد فکر می‌کنم در آینده تعداد سردفتران خانم از سردفتران آقا نیز بیشتر شود.

وی با بیان اینکه هشت هزار و ۷۰۰ دفترخانه در کشور به صورت فعال داریم، گفت: یکی از وظایف کانون کمک به اشخاص بی بضاعت برای تنظیم سند است و ساز و کار مشخصی در این خصوص وجود دارد.

خندانی در ادامه افزود: با توجه به شرایط اقتصادی فرد، همکاران زمانی که با فردی مواجه شوند که اوضاع اقتصادی خوبی ندارد، قطعاً مساعدت خواهند کرد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره میزان توازن دفاتر اسناد رسمی با میزان مراجعان عنوان کرد: در حال حاضر توازن لازم در کشور برقرار است و البته در برخی از حوزه‌ها تعداد دفاتر به اندازه میزان مراجعه نیست و این موضوع به دلیل عدم رعایت توازن است.

وی با بیان اینکه ساز و کار برای نظارت بر دفاتر اسناد رسمی پیچیده و دقیق است، گفت: در تمامی استان‌ها دادگاه انتظامی مستقر است و رسیدگی‌ها به صورت دقیق برگزار می‌شود. تعداد سردفتران معلق شده نسبت به جمعیت اصلاً قابل توجه نیست.

خندانی همچنین درخصوص دسترسی افراد به دفاتر اسناد رسمی در قالب پلتفرم تصریح کرد: این موضوع در حال پیگیری و انجام است. از همه افراد دعوت می‌کنم معاملات، مراودات و قراردادهای خود را در قالب سند رسمی محقق کنند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: افراد می‌توانند با یک مراجعه ساده به دفتر اسناد رسمی قراردادها را به فعلیت تبدیل کنند.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار