یادداشت/ جواد رستمی

سرزنش بعد از بخشش ممنوع!

گذشت و عفو به انسان عزت و احترام می‌‌بخشد در صورتی که به فرموده امام رضا علیه‌السلام بعد از آن با سرزنش و ملامت، این عفو و گذشت را بر آنان منت نگذاریم که بی‌اثر شود.
کد خبر: ۵۷۶۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴ - 01March 2023

گروه استان‌های دفاع‌پرس ـ «جواد رستمی» کارشناس مذهبی؛ مجموعه‌ای از افکار و رفتار و گفتار سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی سبک زندگی افراد را حکایت می‌کند. زندگی اهل‌بیت علیهم السلام بر اساس آموزه‌های الهی و معارف دینی نمونه‌ای کامل برای پیروان آن‌هاست‌ تا با عمل بدان در مسیر سعادت و کمال قرار بگیرند.

در این چهارشنبه امام رضایی از کلام امام مهربان، خورشید خراسان بهره می‌بریم که پیرامون گذشت از خطا و اشتباه دیگران، گذشتی بدون منت و ملامت و سرزنش را توصیه کردند.

امام رضا علیه‌السلام در تفسیر آیه ۸۵ سوره حجر می‌فرمایند: «العفو من غیر عتاب» گذشت پسندیده آن است که با سرزنش و ملامت همراه نباشد. (تفسیر صافی به نقل از عیون اخبارالرضا جلد ۱ صفحه ۲۹۴)

از خانه تا اجتماع، از خانواده تا دوست و آشنایان، همکاران و یا همشهریان و هموطنان ممکن است رفتاری سر بزند که تعرض به حق و حقوق ما باشد و سبب آزردگی خاطر شود.

گذشت و عفو و بخشش آن‌ها به انسان عزت و احترام می‌‌بخشد در صورتی که به فرموده امام بعد از آن با سرزنش و ملامت، این عفو و گذشت را بر آنان منت نگذاریم که بی‌اثر شود.

گذشت به این شیوه، از اختلاف و بگو مگو و حتی دشمنی و عناد و آثار آن جلوگیری می‌کند.

افزون بر آن، این فعلی آموزنده و فرهنگی و تأثیرگذار در اجتماع است که به اصلاح سبک زندگی ما می‌انجامد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار