یادداشت/

آینهِ باطن

همانطور که در حفظ ظاهر نیاز به آینه داریم برای آراستگی باطن هم استفاده از آن ضرورت دارد که آن آینه در فرمایش امام تفکر نام دارد.
کد خبر: ۵۸۸۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲ - 10May 2023

گروه استان‌های دفاع‌پرس ـ «جواد رستمی» کارشناس مذهبی؛ آینه در زندگی روزمره ما کاربرد بسیار دارد تا در آراستگی ظاهر و رفع نقصان احتمالی یاری رساند.

فقه‌الرضا صفحه ۳۰۸ از امام رضا (ع) نقل می‌کند «التفکر مراتک تریک سیئاتک و حسناتک» تفکر آینه توست، بدی‌ها و خوبی‌هایت را به تو نشان می‌دهد.

همانطور که در حفظ ظاهر نیاز به آینه داریم برای آراستگی باطن هم استفاده از آن ضرورت دارد که آن آینه در فرمایش امام تفکر نام دارد.

تفکر نسبت به اعمال و رفتار، بدی‌ها و خوبی‌ها را به ما نشان می‌دهد با رفع بدی‌ها نقصان از چهره باطن خویش دور می‌کنیم و با تقویت خوبی‌ها به آراستگی و زیبایی باطن خویش کمک می‌کنیم.

تفکر در سبک زندگی اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد و از آن به عنوان یک عبادت با ارزش یاد کرده‌اند.

وجود احادیث بسیار پیرامون فکر و تفکر حاکی از اهمیت این مقوله و تأثیر مثبت بر سبک زندگی انسان دارد.

تفکر نسبت به اعمال و رفتار بعد از اقدام و عمل به نوعی حسابرسی از خویش محسوب می‌شود که این نیز در معارف دینی بسیار سفارش شده است بر این اساس می‌توان خطاها و اشتباهات خود را رصد کرده و نقاط ضعف خود را بپوشانیم و از سوی دیگر رفتار حسنه و گفتار نیک را تقویت کرده و به اصلاح سبک زندگی خویش بپردازیم.

و اما تفکر پیش از اقدام و عمل هم مانع از انجام خطای احتمالی و نیز سبب تأثیر مثبت بر کمیت و کیفیت اعمال و رفتار انسان در هر زمینه‌ای می‌شود که با تفکر بعد از آن نقطه‌ای از کمال فکری انسان را به نمایش می‌گذارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار