كودكان و نوجوانان، آثار هنرمندان صاحب‌نام را رنگ‌آميزی می‌كنند؛

ایده موسسه «نام و هنر» برای ورود شاهكارهای نقاشی به خانه‌ها/ مردم با هنرمندان معاصر ایران آشنا می‌شوند

مؤسسه فرهنگی هنری نام، با هدف آشنایی مردم با هنرمندان معاصر ایران طرحی را ارائه کرده تا مخاطبان بتوانند با رنگ‌آمیزی آثار بزرگان نقاشی ایران لذت نقاشی را تجربه کنند.
کد خبر: ۵۷۶۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹ - 05March 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در روزگاری نه چندان دور، آشنایی مردم با آثار نقاشی از طریق موزه‌ها ممکن بود، اما امروزه مسیر‌های متنوعی برای آشنایی مردم با آثار هنری فاخر و ارتقای ذائقه هنری جامعه ایجاد شده است. در این زمینه می‌توان به شکل‌گیری بستر‌های تعاملی اشاره کرد که مخاطب فرصت می‌یابد نمونه اثر را به شکلی کاربردی همراه زندگی خود کند.

مؤسسه فرهنگی هنری نام، با هدف آشنایی مردم با هنرمندان معاصر ایران طرحی را ارائه کرده تا مخاطبان بتوانند با رنگ‌آمیزی آثار بزرگان نقاشی ایران لذت نقاشی را تجربه کنند.

محمد زرویی نصرآباد مدیرعامل «مؤسسه نام» در این‌باره اظهار داشت: در تولید این محصول فرهنگی، چهار اثر نقاشی از هنرمندان معاصر ایران از جمله زنده‌یاد عبدالمجید حسینی‌راد، استاد مصطفی گودرزی، استاد عبدالحمید قدیریان و استاد مرتضی اسدی انتخاب و روی بوم چاپ شده که با مجموعه‌ای از رنگ‌های اکریلیک و قلم مو به مخاطبان عرضه می‌شود و علاقه‌مندان این امکان را می‌یابند که نقاشی را با ذوق شخصی رنگ‌آمیزی و اثر منحصر به فرد خود را ایجاد نمایند.

مدیرعامل مؤسسه نام درباره چگونگی انتخاب آثار هنرمندان به منظور تولید محصول فرهنگی می‌گوید: در ابتدا تلاش کردیم آثاری انتخاب کنیم که دارای مفاهیمی متناسب با فرهنگ ایران باشد. این هنرمندان علاوه بر این‌که صاحب سبک به شمار می‌روند، سابقه طولانی در عرصه فعالیت‌های هنری از جمله برگزاری نمایشگاه و همچنین آموزش هنر و تربیت شاگردان داشته‌اند.

وی درباره نحوه انتخاب آثار هر هنرمند نیز گفت: آثاری مد نظر قرار گرفت که شامل وجوه همه‌گیرتری در جذب مخاطب باشد. در ادامه، آثار هرکدام از هنرمندان را در جامعه کوچک آزمایشی به رأی‌گیری گذاشتیم تا مطمئن شویم اثر انتخابی به سلیقه عمومی و ذائقه مخاطب نزدیک‌تر باشد. سپس با ساده‌سازی خطوط، آن را به شکلی که امکان چاپ با کیفیت بر روی بوم را داشته باشد آماده کردیم.

ایده موسسه «نام و هنر» برای ورود شاهكارهای نقاشی به خانه‌ها/ مردم با هنرمندان معاصر ایران آشنا می‌شوند

زرویی نصرآباد درباره گروه سنی مخاطبان عنوان کرد: از آنجا که آشنایی با آثار اصیل هنری فرایند طولانی دارد و شکل‌گیری سلیقه مخاطبان از سنین پایین‌تر، دارای بازدهی بهتری است، گروه سنی کودک و نوجوان می‌تواند جامعه هدف محصول باشد، اما این محصول قابلیت فراگیرتری هم دارد و تمام علاقه‌مندان نقاشی فارغ از گروه‌های سنی می‌توانند ذوق و خلاقیت خود را به تجربه بگذارند.

وی درباره کیفیت این محصولات نیز افزود: این محصول نسبت به آثار مشابه که اغلب از چین وارد شده و جنس‌های پلاستیکی دارند کیفیت بهتری داشته و به نگاه نقاشانه نزدیک است. ضمن این که این محصول در زمره محصولات دوستدار طبیعت هم به شمار می‌آید. رنگ‌هایی هم که در بسته‌بندی هر محصول قرار گرفته اکریلیک است و برای مخاطبان خطرات مواد شیمیایی را ندارد و به خاطر جنس آن به راحتی با آب قابل شستشوست و والدین می‌توانند با خیال راحت کارگاه خلاقانه نقاشی کودکان خود را در خانه برپا کنند.

زرویی نصرآباد همچنین با تأکید بر این‌که تلاش ما تعاملی خلاقانه با آثار هنری است، تصریح کرد: اگرچه در بسته‌بندی هر تابلو، نمونه‌ای از اثر اصلی نیز دیده می‌شود، اما این توضیح در محصول درج شده که مخاطب می‌تواند بنا بر میل و سلیقه خود، بوم را رنگ‌آمیزی کند و برای آنکه مخاطبان به استفاده از خلاقیت خود تشویق شوند از آن‌ها درخواست شده عکس تابلو‌هایی را که رنگ آمیزی کرده‌اند از طریق درگاه اینترنتی برای ما ارسال کنند تا مخاطبان از این طریق با همدیگر نیز در تعامل باشند و تجربه و خلاقیت دیگران را برای رنگ‌آمیزی یک تابلو تجربه کنند.

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری نام در پاسخ به این سؤال که چه تمهیداتی برای بازدهی مؤثر تولید این مجموعه اندیشیده شده افزود: در دیگر کشورها، خط تولید محصولات فرهنگی به شکل انبوه با مخاطب‌شناسی در گام نخست و بازارسنجی و توزیع مناسب در گام‌های بعدی گره خورده است. ما در ایران شاهد تلاش‌های زیادی بوده‌ایم که محصولات کاربردی هنری خلق و تولید کنیم، اما اغلب طرح‌ها با شکست مواجه شده‌اند چراکه این سه عنصر مهم را نادیده گرفته‌اند. به عنوان مثال برای مقابله با میل وافر کودکان برای استفاده از لوازم‌التحریر‌هایی که المان‌های غیرایرانی دارند محصول درخور و مناسبی که قیمت تمام شده مقرون به صرفه‌ای داشته باشد، خلق و تولید نکرده‌ایم. اما تلاش ما این است که با کمک گرفتن از آثار ارزشمند هنرمندان و بررسی سایر عناصر، به نتایج مطلوبی برسیم.

محمد زرویی نصرآباد در انتها با ابراز امیدواری برای مستمر بودن این حرکت خاطرنشان کرد: امید ما این است که در ادامه و با استقبال جامعه از چنین محصولاتی بتوانیم آثاری را به هنرمندان سفارش دهیم و به نوعی رونقی اقتصادی فراهم کنیم.

تابلوی پرنده از آثار استاد مرتضی اسدی
استاد مرتضی اسدی طراح و نقاش معاصر که در رونمایی از چهار تابلو مجموعه «نام و هنر» حاضر بود درباره این محصول مؤسسه نام با ابراز خشنودی از این حرکت خلاقانه، درباره تابلوی انتخابی خود گفت: پرنده همیشه نماد بسیار مهمی در آثار من بوده است و این به تجربه من در کودکی برمی‌گردد. زمانی که با تیر و کمان گنجشکی را زدم و وقتی فهمیدم آن گنجشک مرده تأثیر عمیقی روی من گذاشت که تا به امروز هم ادامه دارد. جز این‌ها، پرنده نمادی دو وجهی دارد که به اسارت و رهایی اشاره می‌کند. پرواز روح از بدن در آثار هنری ما، غالباً در قالب پرنده تصور شده است. برای همین علاقه داشتم یکی از آثارم را که در مجموعه پرندگان بود در این حرکت فرهنگی انتخاب شود.

این هنرمند با ابراز امیدواری از این‌که این حرکت مستمر باشد توضیح داد: در کشور‌های دیگر چنین فعالیت‌هایی مرسوم است مثلاً تصویر تمام نسخ اثر ادبی شازده کوچولو در قالب ظروف، البسه یا تابلو در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و تولید محصولات فرهنگی در این قالب بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد چرا که پیوستگی فرهنگی مردم با هنر اصیل بومی نه امری فرمایشی که حرکتی در طول زمان است و در همین راستا حرکت‌هایی از این دست اگر ادامه‌دار باشد ارزش خود را نشان خواهد داد.

وی درباره ویژگی مثبت دیگر چنین محصولاتی افزود: اغلب آثار تجسمی از طریق موزه‌ها به نمایش در می‌آیند که این مسأله باعث می‌شود عده کمتری بتوانند آثار هنرمندان را ببینند، ولی با تولید چنین محصولاتی، هنر به نوعی برای عموم مردم در دسترس خواهد بود که به نوبه خود باعث ارتقای سطح ذائقه هنری مردم می‌شود.

تابلویی از مجموعه فرشتگان استاد قدیریان
استاد عبدالحمید قدیریان که تابلویی از مجموعه فرشتگان از وی برای بهره‌مندی در این طرح انتخاب شده درباره مجموعه فرشتگان خود می‌گوید: فرشتگان از دو بعد، همیشه برای من جالب توجه بوده‌اند یکی سجده فرشتگان به آدم و دیگری رفتار فرشتگان در صحنه عاشورا.

این هنرمند نقاش و طراح صحنه صاحب‌نام در ادامه می‌افزاید: تابلویی که انتخاب شده، فرشتگان در واقعه عاشوراست که مخاطبان از بین آثاری که از مجموعه خود پیشنهاد داده بودم آن را بیشتر از همه پسندیدند و این‌طور به نظر می‌رسد که ما به عنوان هنرمندانی که دغدغه ارتباط با جامعه را داریم بایستی مهارت بیشتری برای درک سلیقه عموم پیدا کنیم. ارائه این محصول فرهنگی از این نظر برای ما به عنوان هنرمند نیز حائز اهمیت است.

این هنرمند عرصه هنر‌های تجسمی و سینما با اشاره به این موضوع که متأسفانه حرکت‌های فرهنگی از این دست که باعث ارتباط مردم با هنر اصیل و فاخر می‌شود بسیار ناچیز و کند بوده‌اند ابراز امیدواری کرد که با کمک کارشناسان دلسوز که فهم درستی از ارائه آثار هنری در بستر تعاملی دارند این حرکت شتاب بگیرد و در آینده شاهد نسل‌هایی باشیم که هنرمندان جامعه خود را می‌شناسند و مفاهیم متعهدانه‌ای که آن‌ها در کار‌های خود گنجانده‌اند را درک می‌کنند.

شایان ذکر است که در پایان این نشست از ۴ محصول که با عنوان «نام و هنر» توسط مؤسسه فرهنگی هنری نام بر اساس نقاشی‌های استادان مرتضی اسدی، زنده‌یاد عبدالمجید حسینی‌راد، عبدالحمید قدیریان و مصطفی گودرزی تولید و ارائه شده رونمایی شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار