یادداشت/ علی عبدالصمدی

نیمه شعبان؛ طلوع آفتاب انتظار مهدوی

امروز سالروز ولادت موعود جهانی است، روزی که آفتاب نیمه شعبان دمید و با دمیدنش، مژده طلوع آفتاب حقیقی را برای تمامی مردم به ارمغان آورد.
کد خبر: ۵۷۷۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰ - 08March 2023

نیمه شعبان؛ طلوع آفتاب انتظار مهدویگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- «علی عبدالصمدی»؛ پانزدهم شعبان‌المعظم سال ۲۵۵ یا ۲۵۶ هجری قمری مصادف با زادروز منجی و ناجی عالم بشریت حضرت بقیه‌الله الاعظم محمد ابن حسن عسکری عجل الله التعالی فرجه الشریف است.

آخرین امام شیعیان جهان که از نظر‌ها پنهان است و روزی با ظهورش عالمی را از ظلم و جور و فساد رهایی خواهد بخشید.

محمد ابن حسن ابن علی ابن محمد ابن علی ابن موسی ابن جعفر ابن محمد ابن علی ابن حسین ابن علی علیه السلام، دوازدهمین اختر تابناک سپهر ولایت و میراثدار علم نبوی و عدل علوی است.

حضرت ولی عصر عجل الله التعالی فرجه در سال ۲۶۰ هجری قمری و پس از شهادت پدر بزرگوارشان و در سن پنج سالگی به امامت رسیدند. بر خلاف ائمه‌ی پیشین امام حسن عسکری (ع) امامت ایشان را علنا اعلام نکرده بودند. یکی از اهم علل این موضوع، رسالت مهمی بود که ایشان بر عهده دارند. اعلام علنی ولایت ایشان ممکن بود باعث آسیب رساندن به وجود نازنین ایشان شود. از همین روی امامت ایشان به صورت علنی مطرح نشد.

ایشان در نخستین سال‌های پس از شهادت پدر بزرگوارشان از طریق شبکه‌ای از وکلا و نواب با مومنین در تماس بودند و اصطلاحات دوره‌ی غیبت صغری را گذراندند. در این دوره نوابی بودند که به نوبت و در تمامی این مدت از وجود نازنین ایشان اطلاع داشتند و پیام هدایتشان را به گوش مومنین راستین می‌رساندند.

عثمان ابن سعید عمری، محمد ابن عثمان ابن سعید عمری، حسین ابن روح نوبختی (که ایرانی و متولد قم بود) و علی ابن محمد سمری نواب اربعه‌ی حجت ابن حسن (عج) بودند. در دوران نیابت نوبختی دو تن از نزدیکان ایشان از جمله محمد ابن علی الشلمقانی و حسین ابن منصور حلاج سر طغیان برداشتند و اقدام به ایجاد فرقه‌های کذایی کردند که با مخالفت امام عصر ارواحنا فداه، مومنین راستین و حتی دستگاه خلافت عباسی مواجه و نهایتا به اعدام این افراد منجر شد.

پس از اتمام دوران غیبت صغری، غیبت کبری آغاز شد و ایشان به مثابه حدیث نبوی، چون آفتابی در پس ابر‌ها پنهان شدند. ارتباط مومنین با امام زمان (عج) در این دوران از طریق ارتباط قلبی با هدایتگر به حق جامعه‌ی اسلامی و منجی و ناجی عالم بشریت است.

در همین دوران حساس و حائز اهمیت است که مومنین راستین باید مراقب شیطنت‌های معاندین و دشمنان دوست‌نمای شیعه و فرهنگ تشیع باشند. فرهنگ انتظار ظهور ناجی مجموعه‌ای از آموزه‌ها جهت زمینه سازی ظهور امام عصر ارواحنا فداه است. مهم‌ترین اعمالی که باید در این دوران توصیه شده و می‌شود انجام فرایض دینی و مذهبی است.

برخی منحرفین با عنایت به این نکته که ظهور ایشان با گسترش فساد در جوامع بشریت صورت می‌پذیرد، اقدام به بسط و گسترش فحشا و فساد کرده اند. این در حالی است که در دین مبین اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه و آله و سلم از بدو مبعث خاتم الانبیاء تا کنون اساسا با فحشا مخالفتی جدی داشته و هرگز تبلیغ و ترویج فساد مورد تایید این آیین الهی نبوده و نیست.

انجام امور شرعی و دعا جهت تعجیل فرج مهدی موعود عجل الله التعالی فرجه از اهم اعمال خدا پسندانه و مورد تایید اهل بیت علیهم السلام اجمعین است. در این شب‌های پر فیض نیمه‌ی شعبان باید دستی بر آسمان برآریم و این دعا را زمزمه کنیم که:

«اللهم عجل لویک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من خیر اعوانه و الانصاره و المستشهدین بین یدیه»

انتهای پیام/۱۳۳

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار