یادداشت/ پوریا کریم‌پور

«ال‌‌اس‌‌دی» ابزار «سیا» برای کنترل جنبش‌های دانشجویی آمریکا

سازمان سیا که هیچ مرز اخلاقی برای نیل به اهداف خود ندارد برای مهار جنبش‌های اجتماعی آمریکا مواد مخدر صنعتی را تولید و رواج داده است.
کد خبر: ۵۷۷۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۰ - 11March 2023

«ال‌‌اس‌‌دی» ابزار «سیا» برای کنترل جنبش‌های دانشجویی آمریکاگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس_پوریا کریم‌پور؛ سازمان اطلاعات مرکزی موسوم به (سیا) در دهه ۱۹۳۰ وقتی با خیل عظیم جنبش‌های دانشجویی متأثر از انقلاب بلشویکی روسیه مواجه شد، سلسله تحقیقاتی را آغاز کرد که ره‌آوردش مفهومی تحت عنوان «کنترل مردم» بود. کنترل مردم که پایه نگاه غرب به مقوله حکومت را شکل می‌دهد از اساس با مفهوم ولایت به عنوان شاکله اصلی حکومت اسلامی در تضاد است.

امام خامنه‌ای در یکی از سخنرانی‌های خود مفهوم حکومت در اسلام را ولایت تعبیر کردند و ولایت را سیادت بر ذهن‌ها و نفوذ در قلب‌ها دانستند، اندیشمندان اسلامی از چنین تعبیر معظم‌له به طرح این سوال پرداخته‌اند که آیا با وجود سیادت بر ذهن و نفوذ در قلب نیازی به کنترل افراد و پیشبرد دکترین رضایت اجتماعی است؟ بدیهی است که رویه تمدن غرب در دو سده اخیر پیرو حفظ نظام سرمایه‌داری به عنوان نظام حاکم بر غرب با نگاه اسلامی هیچ قرابتی ندارد.

در دهه ۱۹۵۰ نظام سرمایه‌داری دکترین رضایت مردم را پیش گرفت تا هم معایب لیبرال‌سرمایه‌داری را بتواند بپوشاند و هم مانعی شود تا دامنه کومونیسم کشور‌های غربی و کشور‌های جهان سومی که منافع غرب را تأمین می‌کنند را نگیرد.

«سیا» در گام دوم تحمیق و کنترل مردم آمریکا با کمک نوروساینس‌ها (متخصصین علوم اعصاب) مفهومی تحت عنوان جنگ اعصاب را پدید آورد تا مقابله به مثل باشد، برای جنبش‌هایی که بوی کمونیستی داشتند، اما ناکارآمدی این ابزار سبب شد، روانشناسان سکان‌دار و ژنرال مقابله با تهدیدات اجتماعی آمریکا شوند.

با روی کار آمدن روانشناسان مفهوم جدیدتری به نام جنگ روانی پدید آمد که با تأکید بر اثرگذاری رفتاری و روانی بر احاد جامعه احساسات انقلابی و هیجانات افراد جامعه تنظیم و کنترل می‌شد، اما نقیصه ابتکار روانشناسان اولاً خروجی نسبی‌شان بود، ثانیاً رسانه‌ها و قشر فرهیخته جامعه آمریکا را در بر نمی‌گرفت و در نهایت با روشنگری نخبگان جامعه به مرور راه‌های مقابله با این نوع جنگ شناختی آشکار می‌شد.

در این شرایط روانپزشکان با کمک بایوشیمیست‌ها درصدد برآمدند تا از طریق دارو‌های روانگردان و مخدر‌ها تمام انرژی، جوانی و استعداد‌هایی که خطری برای نظام لیبرال‌سرمایه‌داری محسوب می‌شوند را بگیرند، «ال. اس. دی»، اکستازی و حاصل اهداف ضد بشری و غیر اخلاقی سازمان پلیدی همچون سیا است که هیچ مرزی اخلاقی و انسانی برای پیشبرد اهداف خود نمی‌بیند.

ماری‌جوآنا، تریاک و مواد سنتی که تا پیش از این در آمریکای لاتین و جنوب شرق آسیا بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفت، بوی نامطبوع و عوارض ظاهری مواد مخدر سنتی اجازه نمی‌داد که قشر فرهیخته و خواستار تغییرات در آمریکا به سمت آن برود، بر این اساس سیا با کمک بایوشیمیست‌ها و روانپزشکان روی به تولید مواد مخدر صنعتی آورد تا به اهداف ضد بشری خود برسد.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار