عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

احیای روابط تهران - ریاض در انسجام کشور‌های اسلامی تاثیرگذار است

مالکی گفت: احیای روابط ایران و عربستان تعریف جدیدی از معادلات سیاسی در منطقه است و تاثیر زیادی در انسجام کشور‌های اسلامی دارد.
کد خبر: ۵۷۸۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰ - 11March 2023

احیای روابط تهران - ریاض در انسجام کشور‌های اسلامی تاثیرگذار استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «فداحسین مالکی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگویی در مورد احیای روابط ایران و عربستان که به ابتکار چین صورت گرفت، اظهار داشت: سرد شدن روابط دو کشور رخدادی بود که حدود هفت سال پیش اتفاق افتاد، اما باید گفت که قطع همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف به نفع منطقه نبود، زیرا تهران و ریاض دو کشور بزرگ تاثیر گذار در جهان اسلام هستند که وجودشان در منطقه لازم و ملزوم است.

مالکی افزود: شیطنت‌های صورت گرفته از سوی برخی کشور‌های غربی‌ها باعث شد که قطع روابط دو کشور چند سالی ادامه یابد و اکنون با احیای روابط تهران- ریاض، منطقه شاهد تحولات مثبتی در حوزه‌های مختلف خواهد بود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس ادامه داد: با اعلام خبر از سرگیری روابط تهران - ریاض، حتی شاهد تحولات مثبتی در بازار ارز بودیم که این روند می‌تواند در معادلات سیاسی منطقه و حوزه آسیایی مرکزی تاثیر گذار باشد.

وی با اشاره به نقش پکن برای احیای روابط ایران و عربستان گفت: چین با این اقدام خود نشان داد که ظرفیت سیاسی لازم را برای نقش آفرینی در معادلات جهانی دارد و می‌تواند علاوه بر قدرت اقتصادی در حوزه سیاسی هم تاثیر گذار باشد.

محوریت چین در حل و فصل روابط ایران و عربستان باعث حذف شدن آمریکا از معادلات منطقه‌ای می‌شود

مالکی گفت: محوریت چین در حل و فصل روابط ایران و عربستان باعث حذف آمریکا از معادلات منطقه‌ای می‌شود و نوعی دهن کجی سیاسی به آمریکایی هاست تا آن‌ها بدانند که قدرت اول جهان نیستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: نزدیک شدن قدرت‌هایی همانند ایران، عربستان و روسیه که بزرگترین قدرت‌های انرژی جهان هستند، در اقتصاد جهانی نیز تاثیرگذار است.

صهیونیست‌ها در تلاشند تا در روابط تهران - ریاض خدشه وارد کنند

مالکی از سرگیری روابط تهران و ریاض را تهدیدی برای صهیونیست‌ها عنوان کرد و گفت: این رژیم از اراده ایران و عربستان برای از سرگیری روابط ابراز ناراحتی می‌کنند، زیرا این پیوند حضورشان را در منطقه و بویژه معادلات سیاسی و اقتصادی کشور‌ها به هم می‌زند و لذا در تلاشند تا در روابط ایران و عربستان خدشه وارد کنند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس احیای روابط سیاسی تهران - ریاض را مثبت ارزیابی کرد و گفت: از سرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان به رشد و توسعه تعاملات فرهنگی و علمی منجر می‌شود که پیوند ملت‌ها را به دنبال دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار