امیرعبداللهیان:

توافق ایران و عربستان علیه هیچ یک از کشور‌های مسلمان در منطقه نیست

وزیر امور خارجه گفت: توافق ایران و عربستان علیه هیچ یک از کشور‌های مسلمان در منطقه نیست.
کد خبر: ۵۷۸۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱ - 12March 2023

توافق ایران و عربستان علیه هیچ یک از کشور‌های مسلمان در منطقه نیست

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی درباره توافق ایران و عربستان سعودی، اظهار داشت: در چارچوب دکترین سیاست خارجی متوازن دولت حجت‌الاسلام رئیسی نگاه به آسیا و اولویت همسایگان مورد توجه جدی دستگاه دیپلماسی قرار دارد. ما در این چارچوب پیشرفت‌های خوبی را در بحث توسعه مناسبات با همسایگان در ماه‌های گذشته شاهد بودیم از ماه‌ها قبل ایده‌هایی مطرح بود در خصوص حل مشکلات با برخی از کشور‌های منطقه از جمله عربستان سعودی. در جریان نشست بغداد ۲ در اردن گفت‌وگوی اولیه‌ای بین من و وزیر خارجه عربستان فرحان در محل ورودمان به اجلاس چند دقیقه انجام شد. طرف سعودی تأکید داشت بر آمادگی خودش برای اینکه روابط به حالت طبیعی برگردد.

وی افزود: این مسئله یک ضمیمه دیگری را با خودش همراه کرد و این به آن برمی‌گردد که شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین زمانی که قصد سفر به عربستان سعودی را داشت ایده‌هایی را با ما در میان گذاشتند. مدیرکل سیاسی ما ملاحظاتی نسبت به مواضع منطقه‌ای ما و چین داشتند که مقامات چینی را توجیه کردند که در چه چارچوبی گفت‌وگو‌هایی که شکل می‌گیرد می‌تواند به نفع منطقه و مناسبات موجود بین کشور‌های منطقه باشد. در نهایت در سفری که حجت‌الاسلام رئیسی به پکن داشتند در ملاقات خصوصی رئیس جمهور چین هم گزارشی از گفت‌وگوهایش با مقامات عالی عربستان سعودی در آن سفر ارائه کرد و هم بر اینکه یک نقش میانجی را برای برون رفت ایران و عربستان از چالش‌ها و مشکلاتی که وجود دارد، ایفا کند ایده‌هایی را مطرح کرد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: حجت‌الاسلام رئیسی مواضع جمهوری اسلامی ایران را در این رابطه تبیین کرد و نگاه دولت را به حل مشکلات با کشور‌های منطقه و حرکت در مسیر گفت‌وگو و فراتر از آن شکل گرفتن همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در منطقه بیان کرد و در نهایت قرار شد گفت‌وگویی بین ایران و عربستان در پکن شکل بگیرد. ایده‌های مختلفی مطرح بود که این گفتگو در چه سطحی انجام شود. از آنجایی که بخش مهمی از چالش‌های موجود به مسائل امنیتی برمی‌گشت، بین طرفین از طریق تلاش‌ها و مساعی جمیله‌ای که دولت چین به عمل آورد، توافق شد که در سطح دبیران شورای عالی امنیت ملی دو کشور گفت‌وگویی امنیتی انجام شود.

وی یادآور شد: البته در ترکیب تیم اعزامی هر دو کشور به پکن علاوه بر مقامات امنیتی، مدیران کل ذیربط سیاسی پرونده نیز حضور داشتند. تلفیقی از مجموعه‌های سیاست خارجی و امنیتی ما به طور مشخص وزارت خارجه، وزارت اطلاعات و دستگاه‌های ذیربط شمخانی را همراهی کردند. گفت‌وگو‌های طولانی شاید قریب به ۵۰ ساعت در سطح فرد مذاکره کننده ایرانی و همتای سعودی و همچنین گفتگو‌های جداگانه با مقامات کشور چین برای پیشرفت در این موضوع انجام شد و در نهایت این ایده دولت و حجت‌الاسلام رئیسی با مقدماتی که از ابتدای شروع به کار دولت فراهم شده بود و بعد در محافل مختلف ادامه یافت.

وزیر خارجه اضافه کرد: خوشبختانه در سطح مشاوران امنیت ملی عربستان و دبیر شورای عالی امنیت ملی ما منجر به توافقی شد که اولا در چارچوب این توافق از زمان انتشار بیانیه سه جانبه ایران، چین و عربستان سعودی، بازگشت روابط به حالت طبیعی اعلام شود و برای این موضوع هیچ یک از طرفین منتظر زمان نباشند و ثانیاً در سقف زمانی حداکثر ۲ ماه وزرای خارجه ایران و عربستان با هم دیدار و نسبت به بازگشایی سفارتخانه‌ها و تبادل سفرا و بازگشایی سرکنسولگری‌ها در جده و مشهد و انتصاب سرکنسول‌ها اقدام لازم به عمل بیاید.

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار