معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف خبر داد؛

آغاز طرح «‌آرامش بهاری» برای پذیرایی از مسافرین نوروزی در ۲ هزار امامزاده/ افطاری ساده بقاع متبرکه برای رمضان تدارک دیده شده است

حجت‌الاسلام عادل به تشریح برنامه‌های سازمان اوقاف در ایام نوروز و ماه رمضان پرداخت و گفت: پذیرایی از مسافرین نوروزی در حدود ۲ هزار امامزاده سراسر کشور صورت خواهد گرفت و برنامه افطاری ساده بقاع متبرکه برای رمضان تدارک دیده شده است.
کد خبر: ۵۷۹۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۷ - 15March 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری طرح «آرامش بهاری و ضیافت الهی» که امروز در ساختمان شهید سلیمانی این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ اقدامات و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی فراوانی در حوزه فرهنگ از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه صورت گرفت.

وی به برخی تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بین سازمان اوقاف و امور خیریه با سایر نهاد‌ها و سازمان‌ها اشاره کرد و افزود: این تفاهم‌نامه‌ها در راستای پیشبرد اهداف مشترکی که بین سازمان‌ها و نهاد‌ها وجود دارد، منعقد شده است؛ یکی از این تفاهم نامه‌ها مربوط به تفاهم‌نامه بین سازمان اوقاف و امور خیریه با وزارت آموزش و پرورش است که دارای ابواب گوناگونی بوده که یکی از آن‌ها مربوط به حوزه قرآنی می‌شود؛ اعزام مُبلغ به مدارس در ایام فاطمیه و برگزاری آئین جشن تکلیف و تأسیس مدارس معارف از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده در این تفاهم‌نامه است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: یکی دیگر از تفاهم‌نامه‌ها، تفاهم‌نامه مشترک سازمان اوقاف و امور خیریه با سازمان میراث فرهنگی است؛ یکی از برنامه‌ها در این تفاهم‌نامه تقویت بحث گردشگری مذهبی و توجه به بقاع متبرکه است.

حجت‌الاسلام عادل با بیان اینکه پروژه‌های مختلفی در امامزاده‌ها در حال انجام است، تاکید کرد: ایجاد سرمایه‌گذاری پایدار یکی از اهداف مهم سازمان اوقاف و امور خیریه در بقاع متبرکه است؛ مدیریت امامزادگان با مردم است و منابع انسانی که در این اماکن مقدس فعالیت می‌کنند، قریب به ۲ هزار و ۲۰۰ خادم زن و مرد است که ۴۰ هزار نفر نیز خادم افتخاری در بقاع متبرکه سراسر کشور به خدمت‌رسانی اشتغال دارند؛ همچنین ۱۰۶ هزار مرکز افق در امامزاده‌ها فعال هستند.

وی به استقرار هیئت‌های مذهبی در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه و انجام فعالیت در مناسبت‌های مذهبی اشاره کرد و افزود: ۷۰۰ هیئت مذهبی در این اماکن مستقر شده‌اند و غیر از فعالیت دینی به حوزه‌های اجتماعی نیز ورود پیدا کرده‌اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه اهمیت خاصی به عرصه تبلیغ می‌دهد، گفت: بر همین اساس موضوعات و مطالبی که توسط مُبلغان در بقاع متبرکه مطرح می‌شود، برای سازمان مهم است؛ از این رو دوره‌های آموزشی ویژه‌ای برای مُبلغان اعزامی به اقصی نقاط کشور و مُبلغان بومی برگزار می‌شود؛ یکی از مهمترین موضوعات مهم در بحث تبلیغ مسئله جمعیت است.

حجت‌الاسلام عادل درخصوص اقدامات مختلف این سازمان تصریح کرد: مهر تحصیلی ۱۴۰۱ قریب به ۴۰ هزار بسته لوازم تحریر تهیه و بین دانش‌آموزان بی بضاعت توزیع شد؛ در طرح شمیم خدمت ۱۷۸ بقعه به برگزاری دوره‌های آموزشی اشتغال پرداختند؛ در برنامه اربعین حسینی ۳۱۳ موکب در داخل و مناطق مرزی به زائران حسینی خدمت‌رسانی داشتند؛ در طرح قرار دوازدهم ۱۶۸ بسته معیشتی و ۵۰۰ سری جهیزیه بین نیازمندان و زوج‌های محروم توزیع شد.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگی برنامه‌های مختلفی در قالب طرح آرامش بهاری، ضیافت الهی، یاس نبوی و… برگزار شد؛ برگزاری دوره‌های آموزش سبک زندگی، مراسم بزرگداشت شهدای امنیت، تولید تابلو‌های نمایشگاهی با محتوا‌های مناسب از دیگر اقداماتی بود که در حوزه فرهنگی انجام شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: در سال جاری یک هزار و ۲۰۰ وقف جدید ثبت شده که نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

حجت‌الاسلام عادل در بخش دیگری از این نشست تصریح کرد: در آستانه سال نو هستیم؛ فرهنگ دیرینه ما که تاییدیه دینی نیز دارد، سراسر پر است از برنامه‌هایی مانند انجام صله‌رحم، خانه تکانی و تمیز کردن منزل و…که اسلام نیز به آن توصیه داشته است؛ در این ایام بیشتر مردم در سفر خواهند بود و در مسیر سفر نیاز به مکان‌هایی برای استراحت و اقامه نماز دارند؛ ظرفیت‌هایی که در امامزاده‌ها وجود دارد به گونه‌ای است که مردم دوست دارند در این اماکن مقدس حضور پیدا کنند؛ حتی هنگام تحویل سال تلاش دارند به امامزادگان محل، مراجعه و سال خود را در این مکان‌های مقدس آغاز کنند.

وی افزود: بر همین اساس ۲ هزار امامزاده و بقعه متبرکه در سه سطح در ایام نوروز و هنگام سال تحویل به مردم خدمات ارائه خواهند داد؛ زمان اجرای طرح آرامش بهاری و ضیافت الهی از ۲۵ اسفند تا ۳ اردیبهشت است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در تشریح طرح «آرامش بهاری» به استفاده از ظرفیت آستان مقدس امامزادگان در سفر‌های نوروزی اشاره کرد و گفت: ۲۶۰ تخت هتلی، ۷۷۷ سوئیت، چهار هزار و ۳۵۲ اتاق زائرسرا در ۴۲۵ آستان امامزاده آماده خدمت به مردم است؛ مراسم تحویل سال نو نیز با حضور مسئولان محلی همراه با قرائت مجلسی قرآن کریم و قرائت مناجات آل‌یاسین در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام عادل یادآور شد: به‌دلیل اینکه ایام نوروز مقارن با ایام ماه مبارک رمضان خواهد بود، ویژه‌برنامه‌های ضیافت الهی در این ایام برگزار می‌شود؛ برپایی نماز جماعت، برگزاری برنامه سخنرانی و برپایی محفل انس با قرآن کریم از جمله برنامه‌هایی است که در ضیافت الهی بقاع متبرکه برگزار می‌شود؛ همچنین برنامه افطاری ساده در امامزاده‌ها انجام می‌شود و روز میلاد امام حسن مجتبی (ع) که همزمان با قرار دوازدهم است، بسته‌های معیشتی بین نیازمندان توزیع خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: قرائت دعای ابوحمزه ثمالی در سحرگاه، عزاداری سالروز وفات حضرت خدیجه (س) با عنوان «خدیجه، مادر امت» از دیگر برنامه‌های رمضانی بقاع متبرکه در ضیافت الهی خواهد بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار