گفتاری از فرمانده فقید مهندسی رزمی جهاد خراسان؛

نقش جهاد سازندگی خراسان در عملیات «بیت‌المقدس»

«محمود شهیری پارسا» فرمانده فقید مهندسی رزمی جنگ جهاد خراسان در گفتاری گوشه‌ای از نقش این تیپ را در عملیات «بیت‌المقدس» روایت می‌کند.
کد خبر: ۵۸۰۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳ - 28March 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، «محمود شهیری پارسا» در سال ۱۳۳۶ در فریمان چشم به جهان گشود. با پیروزی انقلاب اسلامی و ضرورت محرومیت‌زدایی، وارد جهاد سازندگی شد. با آغاز جنگ تحمیلی، این جهادگر مخلص در سال ۶۱ بعنوان فرمانده مهندسی رزمی جنگ جهاد خراسان معرفی شد و تا پایان جنگ با همین ‌عنوان در جهاد فعالیت داشت. وی سرانجام هشتم فروردین ۱۳۹۸ دعوت حق را لبیک گفت و به خیل همرزمان شهیدش پیوست.

در چهارمین سالگرد عروج «محمود شهیری پارسا» به بخش‌هایی از سخنرانی این جهادگر خستگی‌ناپذیر با موضوع نقش جهاد خراسان در عملیات «بیت‌المقدس»، که یکم خرداد ۱۳۹۳ به مناسبت سالروز فتح خرمشهر در نشست صمیمی شاهدان عینی این عملیات در اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ایراد شده، اشاره خواهیم داشت.

دامنه عملیات بیت‌المقدس که منجر به فتح خرمشهر شد بسیار وسیع و گسترده است بطوریکه از هویزه تا خرمشهر و در امتداد کارون و جاده اهواز به خرمشهر از پادگان حمید را در بر می‌گیرد. در این عملیات بیشترین امکانات در منطقه استقرار داشت و تعداد زیادی از نیروهای فنی و مهندسی انجام وظیفه می‌کردند. جهاد سازندگی خراسان در مرحله اول عملیات در منطقه سوسنگرد، مستقر بود.

جهاد سازندگی خراسان در هنگامه عملیات بیت‌المقدس در جبهه‌های جنوب استقرار داشت و مقرهای عملیاتی در سوسنگرد و اهواز مستقر بودند. با حضور شهید سید تقی رضوی در قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و انتصاب ایشان بعنوان فرمانده مهندسی رزمی جهاد سازندگی در جبهه‌های جنوب، مسئولیت مهندسی رزمی جنگ جهاد سازندگی خراسان به شهید والامقام حاج هاشم ساجدی واگذار شد.

در جریان عملیات بیت‌المقدس جهاد خراسان مأمور در محور عملیاتی قدس و شهر هویزه بود که مأموریت اصلی آن همزمان با پیشروی و عقب راندن دشمن در محور عمومی هویزه، احداث خاکریزهای حیاتی و جاده‌های تدارکاتی بود. علاوه بر آن، واحدهای تدارکاتی و آبرسانی، سایر خدمات پشتیبانی را انجام می‌دادند.

روز دوم این عملیات از مرحله اول، در منطقه دارخوین سایر واحدها در قرارگاه‌های فتح و کربلا نسبت به احداث پل بر روی کارون و شکست خط مقاوم دشمن در غرب کارون اقدام کردند، همزمان به جهاد سازندگی ابلاغ شد تا سریعاً عمده توان مهندسی رزمی خود را به منطقه دارخوین رسانده و با عبور از پل شناور (پی‌ام‌پی)، به واحدهای رزمی که در حال پیشروی به سمت جاده اهواز به خرمشهر هستند کمک کرده و خاکریزهای لازم را احداث کنند؛ بر همین اساس ظرف چند روز پیشروی در منطقه ایستگاه حسینیه دقیقاً به پشت جاده اهواز خرمشهر رسیدیم و جهت استحکام خط، خاکریز دو جداره‌ای روی جاده آسفالت احداث شد.

مرحله دوم عملیات همزمان با شب ولادت مولی متقیان علی علیه‌السلام ساعت حدود ۱۰:۳۰ شب با رمز یا علی‌ابن‌ابیطالب علیه‌السلام آغاز شد و ما از مقابل ایستگاه حسینیه روی جاده آسفالته اهواز-خرمشهر حرکت کردیم و قبل از اذان صبح با طی فاصله ۱۷ کیلومتری، به دژ مرزی ایران رسیدیم که از جمله اقدامات مهم جهاد خراسان در این منطقه می‌توان به احداث سکو جهت استقرار تانک‌ها، احداث خاکریز و تقویت دژ و همچنین احداث خاکریزهای عصائی شکل برای دفع گلوله‌های مستقیم توپ که از سمت پیچ شلمچه رزمندگان اسلام را هدف قرار می‌داد، اشاره کرد.

واحدهای مهندسی جهاد خراسان به همراه واحدهای مختلف سپاه و ارتش در امتداد دژ مرزی به سمت شلمچه در حال پیشروی بودند و خاکریزهای حیاتی و راه‌های تدارکاتی برای رزمندگان با جانفشانی رانندگان لودر و بلدوزر احداث می‌شد. 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار