تونس فرایند تعیین سفیر در سوریه را آغاز کرد

به دنبال احیای مناسبات دیپلماتیک کشور‌های عربی با سوریه، دولت تونس نیز مراحل تعیین سفیر جدید خود در دمشق را آغاز کرد.
کد خبر: ۵۸۱۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶ - 04April 2023

تونس فرایند تعیین سفیر در سوریه را آغاز کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از رویترز، دفتر ریاست جمهوری تونس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس روز دوشنبه به وزیر امور خارجه دستور داد تا مراحل قانونی و تشریفات دیپلماتیک برای تعیین سفیر جدید در دمشق، پایتخت سوریه را آغاز کند.

تونس نزدیک به یک دهه پیش روابط دیپلماتیک خود را با سوریه پس از تحولات داخلی این کشور و جنگ داخلی قطع کرد و اکنون پس از یک دهه تونس تصمیم گرفته تا مناسبات دیپلماتیک خود با سوریه را به حالت عادی درآورد.

از زمانی که قیس سعید در ژوئیه ۲۰۲۱ کنترل کامل قدرت در تونس را به دست گرفت، این کشور سیگنال‌هایی برای تغییر موضع دیپلماتیک خود در قبال سوریه و ازسرگیری دوباره روابط سیاسی نشان داده بود.

تونس همچنین در سال ۲۰۱۷ برخی مناسبات دیپلماتیک خود را به صورت محدود با سوریه آغاز کرد، اما اکنون به نظر می‌رسد که تونس در تلاش برای احیای کامل روابط سیاسی خود با دولت بشاراسد در سوریه است.

آغاز فرایند تعیین سفیر در تونس برای اعزام به دمشق بدنبال ازسرگیری روابط عربستان و سوریه پس از یک دهه قطع رابطه صورت می‌گیرد. دو هفته پیش عربستان از حرکت به سمت عادی سازی روابط با سوریه خبر داده بود و روز گذشته نیز سه منبع آگاه گفتند که عربستان سعودی در حال برنامه ریزی برای دعوت بشار اسد رئیس جمهور سوریه به نشست اتحادیه عرب است. نشستی که ریاض میزبان آن در ماه می، یعنی تا کمتر از دو ماه دیگر خواهد بود و ریاض از هم اکنون بدنبال بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب پس از یک دهه غیبت دولت دمشق است.

پیش از این، نبیل عمار وزیر امور خارجه تونس اعلام کرده بود که کشور‌های عربی متعدد پس از ۱۰ سال قطع رابطه با سوریه اکنون به فکر از سرگیری روابط خود با این کشور هستند. وی افزود که بسیاری از کشور‌های عربی با مقامات سوریه در ارتباط هستند و خود من هم با همکارانم در دمشق گفت‌وگوی تلفنی داشتم.

همچنین وزیر امور خارجه تونس اعلام کرده بود که روابط سوریه و تونس بسیار قدیمی است و در سطوح مختلف ارتباطات و پیوند‌های نزدیکی با هم دارند و باید پس از ده سال قطع رابطه، به صورت واقعگرایانه عمل کنیم. پیشتر نیز قیس سعید، رئیس جمهور تونس بر عزم خود برای ازسرگیری روابط با سوریه تاکید کرده بود. سعید افزوده بود که مساله نظام سوریه برای خود سوری‌ها اهمیت دارد و تونس با حکومت سوریه تعامل می‌کند و تونس هیچ دخالتی در انتخاب ملت سوریه ندارد. رئیس جمهور تونس تاکید کرد که تونس نخواهد پذیرفت کشور سوریه تقسیم شود همانطور که پیشتر برای تجزیه آن برنامه ریزی شده بود.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار